10 must do’s nadat je een blog gepubliceerd hebt – Profbloggers.nl
10 must do's als je je blog live hebt gezet

10 must do’s nadat je een blog gepubliceerd hebt

Pas geleden publiceerde ik een post met de 10 acties die je zou moeten doen voordat je een blog live zet. Maar... zodra je op de Publiceren-knop geklikt hebt, ben je nog niet klaar. Er zijn ook nog flink wat dingen die je moet doen NADAT je een blog gepubliceerd hebt. Een aantal op de dag dat je publiceert. En een aantal een paar dagen later.

Op de dag van publicatie

Stap 1: Link intern terug

Voor publicatie heb je al in dit bericht naar oudere berichten gelinkt als het goed is. Ga nu die berichten af en link weer vooruit naar dit bericht. Hoe meer interne links je plaatst, hoe groter de kans dat mensen doorklikken naar nog meer informatie over dit onderwerp.

En daarnaast is het ook nog eens goed voor SEO. Google beloont het als er veel goede interne links op je site staan.

Stap 2: Deel je bericht op Facebook

Staat je bericht live? Deel het dan direct op je sociale media. Je kunt je berichten automatisch laten publiceren als je gebruik maakt van bijvoorbeeld Jetpack. Maar ook met de hand is het zo gebeurd, zeker als je de introductieteksten al klaar hebt gezet voor je op Publiceren klikte.

Plaats als eerste een wervende tekst op je Facebook-pagina, zet de link erbij en klaar. Als je veel oude content deelt, kun je er ook “NIEUWE BLOG” bij zetten, om je trouwen lezers erop te wijzen dat het om nieuwe content gaat.

Zet het in je eigen groep

Ben je beheerder van een eigen groep? Deel je blog dan ook direct hier.

Je kunt zowel je originele bericht van je Facebook-pagina delen als een apart  nieuw bericht met je link maken. In mijn ervaring maakt dat voor het aantal kliks niet uit.

Heb je geen eigen groep? Lees hier wat het voordeel is van een Facebook-groep boven een Facebook-pagina.

Deel het bericht met wat tijd er tussen in andere relevante groepen

Ben je lid van andere – relevante – groepen, waarin veel berichten worden gedeeld over dit onderwerp? (Dus niet in Spam-je-blog-achtige groepen, dat heeft meestal geen enkele zin tenzij je over bloggen schrijft).

En – heel belangrijk – mag je hier ook links naar je eigen blog plaatsen? Deel ze dan hier ook.

Let op: doe dat niet direct achter elkaar. Facebook groepeert soortgelijke links. Mensen die van meer dan één groep waarin jij dit deelt lid zijn, zien ze ook gegroepeerd staan. Je wervende tekst zie je vervolgens niet meer, alleen nog maar dat jij de link op meerdere plekken tegelijk gedeeld hebt.

Als je ze op verschillende momenten deelt, krijgt elke link aparte aandacht. En dat leidt meestal tot meer enthousiasme van de lezers.

Stap 3: Plan ook direct nieuwe Facebook-posts in

Veel bloggers posten een blog maar eenmaal op Facebook. Dat is echt zonde! Je kunt je blog zo vaak delen als je wil. Er komen altijd weer nieuwe lezers op af. Zeker als je er een goede vraag boven zet, of andere wervende tekst.

Vooral in een eigen groep werkt dit goed, maar ook op je eigen pagina kun je je bericht steeds opnieuw delen.

Je kunt dit handmatig doen, en gebruik maken van een planning in excel bijvoorbeeld. Of je kunt gebruik maken van een tool die berichten automatisch voor je publiceert. Ik ben zelf groot fan van Postplanner omdat die je de mogelijkheid geeft om posten te recyclen. Je zet het er eenmaal op, en daarna komt het bericht na publicatie weer onderaan de lijst van de publiceren berichten te staan. Als je nieuwe berichten daar consequent tussen zet, wordt de lijst steeds gevarieerder. En dan weet je zeker dat jouw post ook elke keer opnieuw verkeer trekt.

Stap 4: Bewaar je pins op Pinterest

Bewaar ook direct één van je pins op Pinterest op je bord “Verzamelde blogs van jouw blog”. Je kunt ze eventueel ook vast op andere borden zetten, maar beter is het om ze in te plannen en later om en om op je verschillende relevante borden te laten bewaren.

Je kunt dit het snelst doen met Tailwind. Wil je Tailwind een maand gratis uitproberen? Maak dan hier je account aan.

Wil je graag dat anderen jouw pins delen? Word dan lid van een Tribe. Iedereen is welkom in de Tribe Nederlandse bloggers.

Stap 5: Heb je iemand geciteerd? Stel ze op de hoogte

Heb je iemand in je blog geciteerd? Stuur diegene een mailtje of tag ze op Facebook in je bericht. Als diegene enthousiast is over jouw blog, is de kans groot dat deze hem ook deelt met haar volgers. En mogelijk linkt ze zelfs terug naar jou vanaf haar blog.

Stap 6: Deel je blog met je emaillijst

Heb je over een onderwerp geschreven dat jouw leden heel interessant vinden? Deel je blog dan ook direct met je emaillijst.

Het is verleidelijk om dit automatisch te doen via een rss-feed. Ik adviseer echter om een handmatige email te sturen waarin je je leden net wat meer informatie geeft. Dan versterk je de band én is de kans op doorklikken veel groter.

De dagen na publicatie

Ook de dagen nadat je het bericht gepubliceerd hebt, zijn er een aantal belangrijke taken.

Stap 7: Reageer op reacties

Als iemand de moeite heeft gedaan om te reageren op jouw post, reageer dan altijd terug als het even kan. Het is aardig, en het vergroot de band met je lezers. Daarnaast is het ook goed voor je SEO om meer reacties te hebben. Als je nooit terug reageert, worden de reacties steeds minder. En dat is zonde.

Zeker de eerste dagen kun je reacties verwachten. Toch komt het ook voor dat het even duurt voor reacties op gang komen. Kijk dus regelmatig even je reacties na.

Stap 8: Check de resultaten en stel bij

Controleer regelmatig, bijvoorbeeld via Google analytics, hoe je blog het doet. Dat kan heel belangrijk zijn als je nieuwe blog weinig bezoekers trekt, maar ook als je er juist heel veel hebt.

Valt het tegen?

Vallen de bezoekersaantallen tegen? Ga dan nog eens kijken wat er aan de hand is. Is je titel misschien toch nog niet zo interessant voor anderen? Of kunnen je wervende teksten op social media misschien wat scherper? Leer van wat je ziet en pas het zo snel mogelijk aan.

En publiceer je links dan opnieuw om te kijken of het beter gaat.

Of valt het juist heel erg mee?

Heb je juist onverwacht veel bezoekers? Controleer dan nog eens of er wel genoeg interne links en affiliate links in je tekst staan. En of je call-to-action voldoende resultaat oplevert. Juist als je veel bezoekers hebt, is het zonde om hier kansen te missen.

Enkele weken tot maanden later

Ook enkele weken tot maanden later is het slim om nog eens naar je blog te kijken.

Stap 9: Optimaliseer je blog opnieuw

Kijk enkele maanden later nog eens hoe het met je artikel gaat. Wordt het veel gedeeld op Pinterest? Dan kun je nieuwe pins maken om het verkeer nog verder uit te breiden.

En wordt het juist weinig bewaard? Ga dan ook nog eens goed naar de inhoud kijken. Misschien kun je de titel nogmaals aanpassen. En mogelijk zijn andere beelden ook beter.

Mijn ervaring is dat je na een paar maanden  altijd wel een aantal verbeterpunten kunt bedenken. Voer ze door en kijk wat het resultaat is.

Ook voor SEO

Dit geldt ook voor SEO trouwens. Controleer eerst in Google Search console of er wel gezocht wordt op het keywoord en of dit artikel kliks oplevert.

Je kunt altijd het keywoord wijzigen. Of andere verbeterpunten doorvoeren die de plugin van Yoast geeft.

Stap 10: Hergebruik de content

Als je een goede tekst hebt geschreven, is het ideaal om deze vaker dan eens te gebruiken. Daar zijn uiteenlopende manieren voor.

Mijn favorieten zijn:

  • Verwerk je blog tot een nieuwsbrief. Als je wat extra content aan de blog toevoegt, kun je deze prima als nieuwsbrief gebruiken. (Dit werkt andersom ook prima natuurlijk!).
  • Maak een round-up blog: verzamel al je blogs over een bepaald onderwerp en noem het “een verzameling van mijn beste blogs over….”. Dat levert je nieuwe content, veel interne kliks en punten van Google op. En het mooie is: het is zo klaar.
  • Maak een download van je blog, zodat je lezers het kunnen teruglezen. 

Blijf terugkijken

Om zoveel mogelijk uit je blogposten te halen, blijft het belangrijk om regelmatig terug te kijken. Dat is nog belangrijker dan heel veel nieuwe posten publiceren. En het scheelt je een hoop tijd ook.

Handige checklist ontvangen?

Wil jij de blog 10 MUST DO’S VOORDAT JE EEN BLOG LIVE ZET als handige checklist ontvangen? Schrijf je hier in voor de wekelijkse blogtips. Dan ontvang je hem direct in je mailbox!

Wil jij meer leren over hoe je fans creërt?

Vergroot je bereik

Bestel dan nu mijn cursus Vergroot je bereik! 


In deze praktische cursus leer je meer over het goed opzetten, ontwerpen en inrichten van je blog. Met mijn handige schrijfmethode leer je snel goede teksten te schrijven. En je krijgt mijn 7-stappenplan om jouw ideale lezer te bereiken met behulp van SEO, Facebook en Pinterest. 


Met mijn uitgebreide blog- én marketingervaring help ik je op de weg naar blijvend succes. 

About the Author Sjoukje Bakker

Wil jij makkelijker klanten vinden die passen bij jouw bedrijf? Klanten die zich herkennen in jouw verhaal? Maar vind je het lastig om te bloggen? Ik help je aan een strategie die jou meer klanten oplevert, zonder dat het je teveel tijd kost.

Leave a Comment:

Sjoukje Bakker

Hallo, ik ben sjoukje

Wil je mijn handige ondernemers- en blogtips in je mailbox ontvangen?