snel je pageviews verhogen

3 manieren om snel je pageviews te verhogen

Wil je snel je pageviews verhogen? Dat gaan we doen! Al sinds ik begon met bloggen, heb ik allerhande manieren onderzocht om te kijken hoe ik meer paginaweergaven kon krijgen. Op basis van mijn eigen ervaringen heb ik een top 3 van de nu slimste acties samen gesteld om je pageviews te verhogen.

Tip 1: Pinterest, pinterest, pinterest

Zorg dat je op Pinterest zit. Zo simpel is het.

Al jarenlang lees ik allerhande, met name Amerikaanse, blogs op Pinterest. Ik ben natuurlijk vooral gefocust op Bespaarblogs. Deze kwam ik in het Nederlands nooit tegen. Dat leidde er toe dat ik lang dacht dat het voor Nederlandse blogs eigenlijk niet zoveel zin had om op Pinterest promotie te maken.

Dat was dus best dom. 🙂 De reden dat ik nauwelijks Nederlandse blogs tegenkwam, is omdat wij Nederlanders Pinterest gewoon veel te weinig inzetten. En… omdat de rest van de wereld het wel doet.

Iedereen kent Pinterest

Het suffe is, zo’n beetje iedereen die ik ken, kent Pinterest. Zelfs de bijna gepensioneerde dames van de BSO van mijn kinderen halen bijna al hun knutselideeën van Pinterest.

Nu zou je nog kunnen denken dat alleen knutsel- en kookblogs succesvol gebruik kunnen maken van Pinterest. Ook al niet waar. Eén van mijn lievelingsblogs is een time management blog. Die heb ik gevonden op Pinterest. Net als mijn favoriete bakblog trouwens. En mijn favoriete opruimblog.

Echt voor alle blogs

Pinterest is geschikt voor alle type blogs. Ook voor de jouwe. Hoe je Pinterest precies inzet, daar kom ik een volgende keer uitgebreider op terug. Zorg in ieder geval voor een zakelijk account. En gooi al je artikelen zo snel mogelijk online. Hup!

Get out there!

Natuurlijk, mooie plaatjes zijn beter. Maar een blogpost die er niet op staat, kan ook niet gevonden worden. Als je moet schipperen met je tijd: begin met alles erop te zetten. Mooie pins maken kan altijd nog.

Mijn meest gevonden pin is een voorkant van een boek dat ik besproken heb. Het ziet er niet uit. Maar blijkbaar toch aantrekkelijk genoeg om de afgelopen maand voor duizenden kliks te zorgen. Zonder dat ik er nog iets aan heb hoeven doen.

Extra snel pinnen? Gebruik Tailwind

Extra snel pinnen gaat met Tailwind. Als je gebruik maakt van de Tribes (nogmaals, lang verhaal, daar kom ik nog een keer op terug), pinnen andere mensen voor je. Ik bijvoorbeeld. Je bent van harte welkom in mijn Nederlandse Bloggers-tribe in ieder geval.

Nog geen lid van Tailwind? Als je gebruik maakt van mijn referral link, krijg je $ 15 credit cadeau!

Tip 2: intern linken

Een tweede manier waarmee ik mijn pageviews de laatste tijd sterk heb verhoogd, is veel meer intern linken. Ik ben langzamerhand al mijn oude artikelen aan het doorlopen om ze van links (en mooie pinterest-plaatjes) te voorzien. Sinds ik dat doe, en sowieso veel meer intern link, zijn mijn pageviews ook sterk gestegen. Je bezoekers vinden het namelijk fijn om te weten wat jij nog meer geschreven hebt. Als je ze daarbij vast helpt door wat mooie linkjes toe te voegen, vinden ze je alleen maar leuker.

Daarnaast is het ook goed voor je SEO. Ook Google houdt er van interne links. Dat lees je ook in de blog Maak jij deze veelvoorkomende SEO-fouten ook?

Hoe link je intern?

In de tekst zelf vind je meestal wel een paar plekken waarop je “natuurlijk” door kunt linken. Maar wat ook goed werkt, is onder een alinea er een speciaal zinnetje aan te wijden, want niet per se in de tekst past.

Zo eindig ik mijn alinea’s vaak met de zin “Meer lezen over…. Lees dan eens het artikel….”

Natuurlijk, er moet wel een soort van logica in zitten. Maar die hoeft er niet heel dik bovenop te liggen. Zo link ik op Meer geld, minder stress graag door naar mijn artikel met 30 bespaartips. Dat past bijna overal. 🙂

Tip 3: publiceer vaker op Facebook

De derde tip die bij mij vaak tot succes heeft geleid, is veel vaker op Facebook publiceren en dan ook nog met een planningstool. Als je een planningstool inzet, die al je artikelen om de paar weken weer online gooit, zijn er altijd weer nieuwe mensen die het zien. Als je dat allemaal handmatig moet doen, ben je veel te veel tijd kwijt, en doe je het niet zo consequent. Bovendien is het dan best lastig om uit elkaar te houden wanneer een artikel aan de beurt is.

Soms krijg ik wel eens reacties op artikelen, waarvan ik denk “hè?”. Dan blijkt altijd dat mijn planningstool dat artikel weer eens op één van mijn groepen of pagina heeft geplaatst. Facebook is goed voor bijna de helft van al mijn pageviews. Sinds ik dagelijks zo’n 3 keer iets op mijn pagina zet, en 4 keer op mijn groep is het aantal pageviews veel stabieler (hoog) geworden dan daarvoor.

Is dat niet te vaak? Nee, dat valt wel mee

Ik heb wel eens gehoord dat mensen zeggen dat je een link niet vaker dan eens in de 6 maanden op Facebook moet zetten, omdat hij dan aan minder mensen getoond wordt. Dat zal best zo zijn, maar… elke keer dat er iemand op reageert, gaat het weer omhoog. En uiteindelijk stijgen die cijfers dan toch weer.

Handig: een planningstool

Net als dat ik Tailwind gebruik voor Pinterest, gebruik ik Postplanner voor Facebook. Ik heb al diverse planningstools geprobeerd. Ik was groot fan van Buffer, maar die had op een gegeven moment een bug waardoor alleen de plaatjes nog geplaatst werden, zonder de links. Heel onhandig.

Over Postplanner ben ik heel tevreden. Dat heeft twee redenen: er zit geen bug in. 🙂 En… er zit een superhandige loop-functie in. Zodra een link geplaatst is, plaatst hij hem weer onderaan de rij en komt hij vanzelf weer terug na een paar weken. Dat scheel echt heel veel tijd.

Ook proberen? Maak ook hierbij gerust gebruik van mijn affiliate link. 🙂

Maar dat nieuwe algoritme dan?

Binnenkort voert Facebook een nieuwe regel door. Vanaf dat moment krijgen lezers voornamelijk het nieuws van hun vrienden en familie te zien, en veel minder dat van pagina’s (en dus bedrijven). Hoe dat precies uit gaat pakken, moeten we nog merken natuurlijk. Maar ook dan geldt: als ze jouw pagina handmatig als “belangrijk” aanmerken, zullen jouw resultaten alsnog te zien zijn.

Zodra ik weet wat de invloed op mijn cijfers zal zijn, laat ik het hier weten!

Wat doe jij om je pageviews te verhogen? Heb jij slimme strategieën? Deel ze hieronder!

 

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment:

1 comment
Waarom ik Adsense gedumpt heb - en gelijk meer verdiende - Profbloggers.nl says 5 maart 2018

[…] concentreer je je vooral op het vergroten van je publiek en het maken van je producten. Dan komt de rest […]

Reply
Add Your Reply