7 slimme manieren om je content steeds opnieuw te gebruiken - Profbloggers.nl
Recycle cups - Hergebruik je content

7 slimme manieren om je content steeds opnieuw te gebruiken

Het is best lastig om elke keer weer iets nieuws te bedenken om je lezers mee te vermaken. En er is zoveel dat je moet doen als ondernemer die online een voet aan de grond wil krijgen: bloggen, posten op social media, nieuwsbrieven schrijven en dan ook nog vloggen als je een breder publiek wil bereiken.

Het lijkt zo overweldigend, ik kan me voorstellen dat je er niet eens meer aan wil beginnen. Toch is het minder groot dan het lijkt. Je kunt je content namelijk constant hergebruiken.

Hergebruiken? Herhaling is toch irritant?

Mensen onthouden iets pas als ze het vaker hebben gezien. Vroeger was dat gemiddeld zo’n 7 keer. Uit recentere onderzoeken blijkt steeds vaker dat, met al het sociale media-geweld van tegenwoordig, 7 keer te weinig is. Om echt te onthouden wat je vertelt, moeten mensen het zo’n 16 keer horen.

Dat betekent dus dat je je boodschap nog veel vaker moet herhalen dan je misschien dacht. En… dat is goed nieuws als je niet zoveel tijd hebt. Door je content steeds te hergebruiken, is de kans veel groter dat jouw boodschap daadwerkelijk doordringt bij je doelgroep.

Verschillende vormen voor verschillende mensen

Een andere reden om je content opnieuw te gebruiken is dat niet iedereen op dezelfde manier leert. Zelf vind ik het heerlijk om luisterboeken te luisteren. Ik word graag voorgelezen. Al wandelend met de hond steek ik zo heel veel op.

Andere mensen onthouden alleen informatie die ze lezen. En weer anderen vinden het prettig om een  video te zien, als ze echt iets willen leren. En voor bijna iedereen geldt dat een boodschap die op verschillende manieren wordt aangeboden, het beste blijft hangen.

Als je afwisselt in vorm van je content, bereik je daarom veel meer mensen én bereik je mensen beter.

1) Schrijf een blog

In een blog kun je je boodschap volledig kwijt. Bovendien stellen mensen aan een geschreven tekst de hoogste eisen. Je kunt makkelijk teruglezen, dus alle stappen moeten logisch op elkaar volgen.

Een goede blog heeft een inleiding, een aantal alinea’s met de boodschap en een afsluiter. Daarom heeft een blog ook relatief veel ruimte (als je het vergelijkt met een social media-post). Je kunt in een blog veel meer woorden kwijt dan onder een Instagram-foto of een LinkedIn-post bijvoorbeeld.

Tot slot kun je in een blog zoveel beelden opnemen als je wil, en ook nog makkelijk linken naar andere informatie.

2) Herschrijf de tekst tot nieuwsbrief

De makkelijkste manier van content hergebruiken is in dezelfde vorm. Als je al een blog hebt geschreven, kun je er dus ook makkelijk een mail aan je leden van maken. Op zich raad ik het niet aan om de tekst van een blog integraal in je mail over te nemen. Maar je kunt bijvoorbeeld wel een nieuw voorbeeld bij je onderwerp bedenken en dat als inleiding gebruiken.

Ook kun je het omdraaien: eerst een tekst voor je mail schrijven, en deze vervolgens iets uitbreiden en dan op je blog publiceren.

3) Gebruik de tekst in uiteenlopende posts op social media

Diezelfde content kun je op heel verschillende manieren delen op social media. Je kunt bijvoorbeeld een foto uit je blog delen op Instagram en de inleiding van je blog eronder plakken.

Ook kun je vragen afleiden uit je tekst, die je op verschillende momenten deelt op Facebook of LinkedIn. Je kunt stellingen bedenken die aansluiten op je content. En je kunt ook nog de verschillende alinea’s uit je blog los in posts op sociale media delen.

4) Maak er een video over

Je kunt dezelfde content ook gebruiken in een video, bijvoorbeeld op YouTube. Daarnaast kun je ervoor kiezen om er een live video van te maken voor op Facebook of LinkedIn, of een story op Instagram. En als je je op een jonge doelgroep richt, dan zou je je zelfs in TikTok kunnen verdiepen.

Deze video kun je vervolgens ook weer delen bij je blog, zodat de lezer de keuze heeft om je verhaal te lezen of te kijken. Of allebei natuurlijk, dat zou helemaal mooi zijn.

5) Maak er een audiobestand van

Als je toch de video al gemaakt hebt, is de stap naar podcast zo gezet. Je kunt je video opslaan als audiobestand en klaar! Als je veel hebt laten zien in je video, dan kun je natuurlijk ook een aangepast audiobestand maken waarin je die onderdelen in je verhaal wat meer omschrijft.

Je kunt er vervolgens voor kiezen om dat audiobestand op je website te zetten, maar je zou er ook een podcast van kunnen maken.

6) Creëer een weggever

Verzamel jij e-mailadressen van je lezers? Maak dan een weggever van dezelfde content. Dat kan heel eenvoudig door een blog als pdf aan te bieden. Veel mensen vinden het prettig om een tekst nog eens rustig terug te lezen. Als je het als pdf aanbiedt, kunnen ze dat op elk gewenst moment doen.

Je kunt er ook voor kiezen om de belangrijkste punten van je content samen te vatten in een infographic. Of juist je informatie uit te breiden tot een (mini)e-book.

7) Maak er een cursus van

De laatste mogelijkheid die je kunt gebruiken bij het hergebruiken van content is het opnemen in een cursus. Dit doe ik zelf ook vaak. Veel informatie die ik in mijn blogs weggeef, vormt de basis van mijn cursussen. Natuurlijk staat er in mijn cursussen veel meer dan in mijn blogs, ik breid de informatie aan alle kanten uit. Maar het vormt wel een mooie startpunt.

 Andersom doe ik het ook. Een aantal van mijn blogs is een (sterk) verkorte vorm van een hoofdstuk uit één van mijn online trainingen. Als ik denk dat bepaalde informatie heel relevant kan zijn voor het beslisproces om mijn cursus te kopen, geef ik een deel daarvan eerst weg in een blog. Als ze dan echt het naadje van de kous willen weten, is de stap naar mijn cursus veel sneller gezet.

Wat maak je eerst?

Voor mij is een blog daarom meestal een startpunt van content. Als ik een blog heb geschreven, dan heb ik alle argumenten al onderzocht en meegenomen. En daarin klopt de volgorde van mijn verhaal al helemaal.

Toch hoeft een blog niet altijd de eerste stap te zijn. Ik bedenk ook wel eens spontaan een post voor op sociale media, die ik later uitwerk in een blog. Ook geef ik regelmatig antwoord op vragen in Facebook Live-video’s, die vervolgens in een blog terugkomen.

Het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit welke contentvorm je als eerste kiest, als je je content wil hergebruiken. Het is vooral belangrijk dat je het doet.

Bespaar tijd, hergebruik!

Je hebt het als ondernemer al druk genoeg. Bespaar jezelf daarom de tijd om constant maar vernieuwend te zijn. Dat is nergens voor nodig, herhaling is juist goed. Zolang jouw boodschap klopt, kun je deze steeds opnieuw inzetten.

Hergebruik jij wel eens content? Hoe doe je dat?

Leave a Comment:

Sjoukje Bakker

Hallo, ik ben sjoukje

Wil je mijn handige ondernemers- en blogtips in je mailbox ontvangen?