Alle blog statistieken die je wil weten - Profbloggers.nl
Blog statistieken Sjoukje Bakker Blogcoach

Interessante blogstatistieken die mij – en jou ook – verbazen

Pas geleden was ik bezig met een keyword onderzoek, toen ik stuitte op een bijzonder interessante blog: gevuld met allerhande cijfertjes! En hoewel je dat niet zo zou verwachten van een Neerlandicus ben ik dus dol op wiskunde en statistiek. (Zo erg zelfs dat ik getrouwd ben met iemand die bij het CBS werkt, hahaha). 

En als ik iets nog leuker vind dan random getallenreeksen en keersommen, zijn het wel blogstatistieken. Mijn twee grote hobby’s verenigd! 

Nu weet ik ook wel dat er niet veel mensen zijn die daar net zo enthousiast over zijn als ik. Maar ik beloof je… over de cijfers die ik gevonden heb wil jij ook meer weten. 

1) Hoeveel blogs zijn er?

Volgens Internet Live Stats zijn er momenteel zo’n 1,7 miljard websites. Iets meer dan eenderde van die websites heeft ook een blog: er zijn namelijk zo’n 600 miljoen blogs op internet. En komen er dagelijks zo’n 6 miljoen nieuwe blogposts bij. 

Dat is echt heel veel nieuwe tekst. Dagelijks. Op internet. Wow.

(Met andere woorden: als je je afvraagt of jij nog iets toevoegt op internet als je gaat bloggen… 6 miljoen anderen denken dat in ieder geval wel over zichzelf. Ik denk dat er ook nog wel ruimte is voor jou. Lees hierover ook de blog “Wat voeg ik nou toe?” Twee hardnekkige misverstanden waarom mensen niet bloggen uit de weg geruimd )

2) Zo'n 77% van de internetgebruikers leest blogs

Meer dan driekwart van de internetgebruikers leest wel eens een blog. Als jij je afvraagt of je zou moeten bloggen, dan heb je nu je antwoord. Ja dus. 

Er zijn wereldwijd momenteel zo’n 4,6 miljard internetgebruikers. Als 77% daarvan regelmatig een blog leest, zijn er dus zo’n 3,5 miljard mensen die blogs lezen. Veel dus. Heel veel. 

Ik weet niet hoeveel procent van de Nederlanders blogs leest, die gegevens heb ik niet gevonden. Maar als we er vanuit gaan dat dat ongeveer hetzelfde percentage is, dan zijn er ruim 13 miljoen Nederlanders die blogs lezen. 

3) De meeste mensen lezen blogs tussen 7 en 10 uur ‘s morgens

Mensen die blogs lezen, doen dat vooral ‘s morgens, zo blijkt uit onderzoek van Hubspot. Nu denk ik niet dat je daaruit kunt afleiden dat dat ook het beste tijdstip is om een blog te publiceren, maar het zou zeker kunnen helpen. Test het eens uit!

4) Mensen geven de voorkeur aan blogs die in zo’n 7 minuten te lezen zijn

Uit onderzoek van Buffer is gebleken dat blogs die in zo’n 7 minuten te lezen zijn het meest populair zijn. En dat betekent dat blogs zo’n 1600 woorden zouden moeten hebben.

Overigens geeft Google de voorkeur aan nog langere blogs (zie onder). Het blijft schipperen hè, tussen echte mensen en zoekmachines om succes te hebben met je blogs.

5) Blogs met zo’n 1890 woorden scoren het best op Google

Uit onderzoek van Neil Patel (van Übersuggest) blijkt dat blogs met zo’n 1890 woorden het vaakst bovenaan staan in Google. Dat betekent overigens niet dat een blog met 1890 altijd bovenaan staat. De inhoud is natuurlijk belangrijker. Maar het zegt wel iets over de kans om goed te scoren in Google: langere blogs doen het vaak beter dan korte blogs.

Meer lezen over bloglengte? Lees Waarom blogs niet kort hoeven te zijn.

En als we het dan toch over lengte hebben…

6) Blogtitels met minimaal 8 woorden zijn succesvoller

Bij blogs met een titel van minimaal 8 woorden is het doorklikratio 21% hoger dan bij blogs met kortere titels. Lange titels schrijven dus!

Overigens hoeven die titels niet de hele url te vormen. Die kun je beter kort en bondig maken (met alleen je keywords). Daar geeft Google namelijk juist weer de voorkeur aan.

7) 17% van de blogs hebben een “how-to” titel: hoe doe ik…, hoe maak ik… etc.

Mijn eigen ervaring is ook dat blogs die beginnen met het woord “hoe” veel beter gelezen worden dan andere titels. En dat hebben duidelijk meer mensen gemerkt, gezien het enorm grote aantal blogs dat met “hoe” begint: 17%. 

Als je te weinig lezers trekt, probeer dan eens een “hoe”-blog te schrijven. Daarmee vergroot je sterk je kans op blogsucces. 

Meer lezen over succesvolle titels? Lees Hoe bedenk je catchy blogtitels? (met 12 handige voorbeeldtitels)

8) Kwalitatieve content verhoogt de kans op bezoekers enorm

Volgens mijn bronartikel verhoogt kwalitatieve content de kans op blogverkeer met maar liefst 2000%. Dat vind ik zelf wat lastig te beoordelen, maar ik denk wel dat er een grote kern van waarheid in zit. Je kunt beter iets minder, en dan wel echt goede blogs schrijven dan maar zoveel mogelijk onzin online gooien, om maar zichtbaar te zijn. 

Dat zie je ook terug in de conversie van je blogs: hoe beter de inhoud, hoe groter de kans dat mensen zich inschrijven voor je mailinglijst. En dat ze uiteindelijk van je gaan kopen. 

Mijn ervaring is ook dat mensen die mijn blogtraining hebben gevolgd daarna veel meer bezoekers hebben, en dat hun mailinglijsten exponentieel groeien. 

9) 47% van de online klanten zegt eerst 3 tot 5 blogs te lezen alvorens tot aankoop over te gaan 

Voor veel mensen zijn blogs een hele belangrijke bron van informatie voor ze overgaan tot aankoop van een online product of dienst. Gemiste kans dus als je geen blogs op je site hebt staan, want die verhogen jouw geloofwaardigheid. En dus de kans op verkopen.

10) Bedrijven die bloggen halen 126% meer leads binnen

En hier is het uiteindelijk allemaal om te doen hè… Klanten binnen halen. Bedrijven die bloggen, halen veel meer leads binnen via hun website dan bedrijven die dat niet doen. I rest my case. 

Wil jij ook meer klanten door te bloggen?

Schrijf je in voor mijn briljante blogtips! Dan ontvang je elke week een blogtip in je mailbox die jouw helpt om ook meer online succes te behalen.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Leave a Comment: