vrouw op heuvel - blogdoelen stellen

Waarom blogdoelen jouw blog direct verder helpen

Van de week constateerde ik dat ik nogal achterliep met het schrijven van teksten. Meestal lukt het me om maar 1 tekst per dag te schrijven, maar eigenlijk had ik er 10 nodig. Dus… ik besloot te gaan voor een marathonsessie: ik wilde die dag 10 teksten schrijven.

Dat lukt je nooit! Of… toch wel?

Toen ik dat tijdens het ontbijt enthousiast tegen mijn zoontje zei, moest hij lachen. “Dat lukt je toch nooit? Kun je niet beter zeggen dat je er vandaag 5 schrijft? Dan haal je het vast wel.” Hoewel ik zijn redenering wel snap, hij houdt niet zo van falen, was ik het niet met hem eens. “Maar wat nou als ik als doel stel dat ik 5 teksten schrijf, en ik heb er op een gegeven moment 5 af. Denk je dat ik er dan ook wel 8 zou schrijven? Of denk je dat ik bij 5 stop?” “Ga maar voor 10!” zei hij met een grote lach op zijn gezicht.

Ik vind het handig om blogdoelen te stellen. Sterker nog, zonder doelen loop ik de verkeerde kant op. Nu kun je er over discussiëren of het handig is om belachelijk hoge doelen te stellen (zoals het schrijven van 10 teksten op een dag). Dat verschilt een beetje van mens tot mens. Maar dat doelen stellen voor iedereen werkt, daar ben ik van overtuigd.

Doelen geven je een duidelijke richting

Als je doelen stelt, kun je namelijk heel helder maken voor jezelf welke stappen je moet zetten om verder te komen. Het voordeel daarvan is dat je precies weet wat je wel, en wat je niet zou moeten doen.

Doelen geven je een reality check

En een tweede voordeel van het stellen van concrete doelen is ook dat je daarmee kun je ook voor jezelf bepalen of het realistisch is wat je bedacht hebt. Als je bijvoorbeeld al jaren droomt van een succesvol blogbedrijf, helpt het om er een concreet doel van te maken en alles op een rijtje te zetten. Als je weet wat je moet verdienen om het een succes te noemen, dan kun je ook gaan uitrekenen wat je moet verkopen om dat bedrag te halen.

Doelen geven je werk een betekenis

Als je weet wat het doel is van wat je doet, is het ook veel makkelijker voor jezelf te bepalen waarom je al die kleine stappen zet. Sommige acties die je doet, lijken zo zinloos, zeker als je ze niet leuk vindt. Maar met jouw succes in het achterhoofd, is het toch een stuk beter te verhapstukken om bijvoorbeeld al jouw blogs SEO-proof te maken.

Maak jouw blog succesvol met concrete blogdoelen

Doelen stellen helpt bij alles in het leven, daar ben ik van overtuigd. En het helpt dus ook bij het succesvol maken van jouw blog. Als jij heel duidelijk voor jezelf hebt opgeschreven waar je naar toe wil, kom je daar ook.

Wat zijn goede blogdoelen?

Maar wat zijn dan goede blogdoelen? Toen ik net begon met bloggen, had ik doelen op het gebied van bezoekers en paginaviews. Maar nu ik profblogger ben, let ik daar nauwelijks nog op.

Een goed blogdoel begint bij jouw grote hoofddoel: wat wil jij uiteindelijk bereiken? Waar wil jij naar toe? Dat kan van alles zijn hè: van het inspireren van zoveel mogelijk mensen tot de vrijheid om het hele jaar op vakantie te kunnen zijn. Het kan ook zijn dat je hogere blogdoel is dat jij een boek kan uitbrengen. Of dat je wordt gezien als de belangrijkste expert in jouw niche.

Als je dat bepaald hebt, kun je verder denken in wat je daarvoor nodig hebt. Hoe concreter, hoe beter.

Concrete voorbeelden van blogdoelen

Als je graag een fulltime inkomen wil verdienen met je blog, dan kun je bijvoorbeeld denken aan de volgende blogdoelen:

  • 500 nieuwe leden voor je nieuwsbrief (want leden leiden tot verkopen en dat leidt tot inkomen)
  • Het opzetten van een eigen productenlijn
    • X aantal cursussen ontwikkelen
    • x aantal cursusen verkopen om € x te verdienen

Veel vrije tijd?

Wil je graag vooral veel op vakantie? Dan zijn advertenties en  affiliate marketing waarschijnlijk een handige zet. Dan hoef je niet zelf de producten te creëren, maar kun je wel geld verdienen. Je doelen richten zich dan vooral op:

  • X aantal pageviews (om minimaal € x te verdienen met advertenties)
  • € x verdienen met affiliate verkopen:
    • Maken van een lijst met goed converterende affiliate producten
    • Affiliate links plaatsen in minimaal 50 bestaande blogs

Of DE expert worden?

Als je echter graag dé expert op jouw gebied wordt, dan heb je hele andere doelen. Dan richt je je veel meer op bekendheid en groei. Je gaat aan de slag met de content van je blog én voor de marketing met PR. Je doelen zijn dan bijvoorbeeld:

  • 100 nieuwe blogs over jouw specialiteit
  • Verschijning in minimaal 3 kranten
  • Interview in een tv-programma
  • Het opzetten van een eigen podcast om jouw expertise nog breder te kunnen laten zien.

Maak je blogdoelen inspirerend én concreet

Wat jouw doelen ook zijn, zorg dat je er ook echt heel blij van wordt. Als jouw hoofddoel echt je grote droom is, dan zullen de stappen er naar toe ook leuk zijn om te doen. Zelfs als de taken zelf mogelijk best saai of ingewikkeld zijn.

En als je ze zo concreet mogelijk maakt, weet je ook altijd wat je moet doen. En dat zorgt er weer voor dat je zo min mogelijk tijd verliest.

Hoe liep het af met mijn plannen?

En mocht je je nu afvragen wat het resultaat van mijn marathonsessie was? Geen 10 teksten. 🙂 Toch was ik ’s avonds heel tevreden.

Om op die 10 goede ideeën te komen, maakte ik eerst een lijst van 50 ideeën waarover ik zou kunnen bloggen. Toen zocht ik de onderwerpen met hetzelfde thema bij elkaar en legde ze op volgorde van belangrijkheid. Het eerste thema werkte ik verder uit, zodat de blogs met elkaar in overeenstemming zouden zijn. Tot slot maakte ik een planning voor welk onderwerp wanneer op welke blog zou kunnen verschijnen.

Langzame start met mooi resultaat

Toen ik eenmaal ging schrijven was de halve ochtend al voorbij. Maar daarna ging ik ook echt als een trein. Doordat de blogs eenzelfde thema hadden, kon ik veel sneller schrijven en kon ik het onderzoek dat ik nodig had gelijk voor meerdere teksten gebruiken. Toen de dag om was, had ik 6 goede teksten liggen.

En… nog veel belangrijker: een handig overzicht van wat ik daarna zou kunnen schrijven over het volgende thema. De volgende dag schreef ik de laatste 4 alsnog, en daarbij nog 2 teksten. En voor volgende week staan er opnieuw 12 onderwerpen op de agenda. Ik heb er nu al zin in!

Wat is jouw grote blogdoel?

Wat is jouw grote blogdoel? Waar werk jij aan? En hoe heb jij dat concreet gemaakt? Deel het hieronder!

HULP NODIG BIJ HET STELLEN VAN JOUW BLOGDOELEN?

Wil jij jouw blog ook laten groeien? En vind je het lastig om concrete doelen te stellen? 


Maak nu een afspraak voor blogcoaching. Dan help ik je met een advies dat aansluit op jouw blog en jouw wensen.



About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment:

Sjoukje Bakker - blogcoach

Hallo, ik ben sjoukje

Wil je mijn handige blogtips in je mailbox ontvangen?