Waar stuur je op?

Wat zijn belangrijke cijfers om op te sturen?

Vanity metrics. Zo noemt Ruth Soukup van Elite Blog Academy de cijfers waar ik het eerste jaar van mijn blog dagelijks 10 keer per dag naar keek (ok, 20 keer). Zoveel duizend pageviews. Yeah! Nog meer bezoekers dan gisteren! Yes!

Er zijn zoveel cijfertjes te verzamelen als blogger. Je pageviews, je unieke bezoekers, je DA, je PA, je trustflow, je citation flow… Je zou er haast gek van worden waar je allemaal rekening mee moet houden. Zeker als je graag snel wat geld wil verdienen met je blog, dan lijkt het wel alsof het alleen nog maar om dat soort cijfertjes gaat.

Het is gewoon ijdelheid

Maar eigenlijk… zijn het gewoon ijdelheidscijfers. Niets meer en niets minder. Hoewel ik ook lange tijd moeite had met dat toe te geven aan mezelf, is dat echt zo. Natuurlijk, het is heel leuk om te zeggen als het goed gaat. En het klinkt ook allemaal heel indrukwekkend hè, zeker als je voorbij de 100.000 pageviews per maand gaat. Of voorbij de 50.000 unieke bezoekers. Maar… wat moet je er eigenlijk mee? En als die pageviews en die bezoekersaantallen eigenlijk niets zeggen, waar moet je dan wel op sturen? En nee. DA, PA en al die flows… Die al helemaal niet!

De meeste statistieken zijn zinloos voor professionele bloggers

Als je professioneel blogger wil worden, dan zijn al dat soort statistieken eigenlijk zinloos. Natuurlijk, ze zijn leuk om te hebben. Maar het is zinloos om erop te sturen. Want bloggen gaat natuurlijk niet over cijfers. Bloggen gaat over je passie. En over mensen inspireren. Over je verhaal vertellen en anderen daarmee helpen. Toch? 🙂

Dat geldt voor hobbybloggers natuurlijk. Maar voor professionele bloggers net zo goed.

Wanneer zijn pageviews van belang?

Als je je geld wil verdienen met advertenties, dan heb je veel pageviews nodig. Maar… dan heb je niet per se een echte blog nodig. Dagelijkse slideshows met foto’s van celebrity’s en clickbait-onzin-artikelen zijn dan wel zo handig. Scheelt je een hoop schrijftijd. Hoop advertenties eromheen, en klaar. Verdienen maar.

Wanneer zijn unieke bezoekers van belang?

Als je je geld wil verdienen met sponsoring, dan zijn unieke bezoekers belangrijk. Tenminste, dat is het idee. Een sponsor wil graag dat een tekst door zoveel mogelijk verschillende mensen gezien wordt. Die maakt het niets uit dat mensen daarna nooit meer bij jou terugkomen. Zolang zijn naam maar gezien is.

Wanneer zijn DA, PA, en de flows van belang?

DA, domain authority, en PA, page authority, kun je terugvinden via MOZ. Je typt je website in, en voila, daar staan ze. Eens in de zoveel weken wordt deze getallen geupdate. Soms gaan ze iets omlaag, en soms iets omhoog. Hoe ouder je site is, hoe hoger de DA vaak. En hoe meer er naar je gelinkt wordt door sites met een hoge DA, hoe hoger die van jou ook wordt.

Trust flow en citation flow vind je terug via Majestic. Die getallen zou je iets moeten zeggen over de betrouwbaarheid van jouw informatie. Hoe hoger deze getallen, hoe leuker Google je vindt, en hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt. Tenminste, dat is het idee.

Wie vraagt hierom?

Bedrijven die een blog willen sponsoren, vragen vaak naar deze statistieken. Als iemand met een hoge CF en TF namelijk de link van zo’n bedrijf noemt, dan is dat weer goed voor de vindbaarheid van dat bedrijf op Google.

Als jij een hoge DA, CF en TF hebt, zou je dus hogere bedragen kunnen vragen voor dat soort gesponsorde content. Dus je zou kunnen denken dat het heel belangrijk is om hierop te sturen.

De enorme python onder het gras

Eén ding vergeten die bedrijven echter altijd even erbij te zeggen. Officieel mag jij van Google alleen no-follow-links gebruiken als je betaald wordt voor je tekst. En als je no-follow links gebruikt, dan heeft jouw tekst geen enkele zin voor zo’n bedrijf (tenminste… als het om hun plaats in de zoekresultaten gaat).

Lang verhaal kort: bedrijven die een hoge DA, CF en TF eisen, is het niet om jouw geweldige schrijfkwaliteiten te doen. Nee. Ze willen jouw site alleen gebruiken om zelf hoger in Google te komen.

En als jij dat te vaak doet, en Google ontdekt dat, blaas je je hele blog op. Dan verschijnt namelijk jouw eigen site niet meer in de zoekresultaten van Google. En zakken je DA, CF en TF met een noodvaart naar beneden.

Niet doen dus

Op zich is het niet erg om af en toe het risico nemen en een gesponsord linkje plaatsen zonder no-follow. Maar… het is wel een risico waar je niet te licht over moet denken. En als je bewust je DA omhoog probeert te brengen, zodat je populairder wordt onder de linkbuildingsbedrijven… Het is een strategie. Maar niet eentje waar je een lang en gelukkig bloggersleven mee gaat leiden. Het is kortetermijndenken ten top.

Wat is dan wel van belang?

Als al die statistieken nu niet van belang zijn, wat dan wel?

Fans!

Fans. Die zijn van belang. Mensen die jouw blog helemaal het einde vinden. Mensen wiens dag jij maakt door een nieuwe blog de wereld in te slingeren. En die teleurgesteld zijn als jij een keer niets nieuws hebt geproduceerd. Mensen die reageren op je blogs en je verdedigen als iemand iets onaardigs roept. Mensen die staan te springen als jij een product aanprijst. Of nog leuker, die onmiddellijk op “kopen” klikken, als jij een product maakt.

Hoe meer fans jij hebt, hoe groter je kans op een langdurig en succesvol profblogger-bestaan.

Maar… je hebt niet vanaf dag 1 gelijk genoeg fans. Die moet je eerst vinden. En tot die tijd moet je wel ergens op sturen natuurlijk.

Het uitgangspunt

Hoe beter de band met je bezoeker, hoe groter de kans dat zij een fan van je wordt. En dus steeds vaker terug komt, je informatie deelt, jouw citeert en – en passant – jouw niet belangrijke cijfertjes omhoog werkt. 🙂

Mensen worden fan van je als ze blij worden van je content. Als ze er echt iets aan hebben. Door ze constant blij te verrassen met informatie die ze meer oplevert dan het lezen ze aan tijd kost (ja, dat is een evenwicht waar je bezoeker op let), komen ze steeds vaker terug.

Stuur op pagina’s per bezoeker

Hoe meer pagina’s je bezoeker per keer bezoekt, hoe meer iemand je leert kennen en je onthoudt. Probeer dus om je bezoeker er zoveel mogelijk toe te verleiden om veel van je te lezen.

Stuur dus op het aantal pagina’s per bezoeker. Door veel intern te linken en mensen uit te nodigen om door te blijven lezen op je site, gaat dit getal omhoog.

Stuur op e-mailinschrijvingen

Als mensen hun e-mailadres aan je willen geven, vinden ze je sowieso al leuk. Je laat je e-mailadres niet achter bij iemand die je niet vertrouwt of waarvan je de informatie bagger vindt, per slot van rekening. Door deze mensen zinvolle informatie te sturen, is de kans ook groter dat ze fan van je worden.

Door te sturen op aantallen inschrijvingen voor je e-maillijst, stuur je dus ook op het creëren van fans.

Stuur op inkomsten

En tot slot, misschien nog wel de belangrijkste van allemaal: stuur op inkomsten. Hoe meer je verdient, hoe langer je het vol kunt houden om je passie te blijven uitoefenen en je eigen blogbedrijf te leiden. 🙂 Zo simpel is het. Houd bij wat je verdient en probeer dat op maandbasis te verhogen. Dan heeft je bedrijf (net als elk ander bedrijf) het meeste kans van slagen.

 

 

 

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment: