De 3 blogs die elke ondernemer moet schrijven - Profbloggers.nl
Profbloggers Sjoukje Bakker - blogcoaching

De 3 blogs die elke ondernemer moet schrijven

Als je zakelijk succes uit je blog wil halen, zijn er 3 blogs, die je beslist op je site moet opnemen. Als je de eerste mist, is het lastig voor je lezer om een band met je te krijgen. 

Als je de tweede mist, snapt je lezer niet waarom jij een expert bent. En als je de derde niet schrijft, weet je lezer niet wat je verkoopt. 

Ik zal eerst even toelichten wat deze drie blogs inhouden en wat ze precies voor je doen. En daarna vertel ik je waarom je niet zonder kunt. 

Vind je bloggen lastig? Lees Geen schrijver? Zo kun je toch bloggen

De wie & waarom-blog oftewel de persoonlijke blog

In de eerste blog geef je antwoord op wie jij bent en waarom je bent gaan ondernemen. Deze blog geeft een kijkje in je eigen keuken. Je lezer leert je in deze blog wat beter kennen, en dat leidt tot een band (of juist niet!). Als je zo’n wie & waarom-blog op je site plaatst, zorg je ervoor dat je lezer kan bepalen of jij iemand bent die bij haar of hem past. 

De hoe-doe-je-dat-blog oftewel de kennisblog

De tweede blog gebruik je om te laten zien dat je de expert bent op jouw vakgebied. Hierin geef je duidelijk uitleg hoe iets moet. In zo’n blog help je de lezer een stapje verder. 

Dit soort blogs zijn dus echt  gericht op je lezer. En… ze helpen bij de vindbaarheid van je website, omdat dit soort blogs typisch onderwerpen hebben waarop op Google gezocht wordt.

De oplossingsblogs oftewel de commerciële blog

De laatste blog geeft je lezer inzicht in welke oplossingen jij biedt om je lezer verder te helpen. Hierin vertel je meer over je dienstverlening en introduceer je bewijsvoering waarom jouw oplossingen zo goed zijn. 

Dit is eigenlijk een verkoopblog. 

Meer lezen over hoe je een succesvolle blog schrijft? Check deze blog eens: 10 tips om je blog viraal te laten gaan

Wat gaat er mis als je maar 1 van deze blogs hebt geschreven?

Tijdens blogscans valt me vaak op dat ondernemers een voorkeur hebben voor 1 van deze drie blogs. De ene ondernemer blogt vooral over haar eigen belevenissen. De volgende schrijft juist alleen maar over haar dienstverlening. En de derde (daar mag je mij ook op betrappen) schrijft vooral blogs van type 2: wel heel veel uitleg over hoe het allemaal moet, maar te weinig persoonlijke kleur.

En dat is niet handig.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Te persoonlijk

Als je teveel schrijft over wat jij zelf meemaakt, toont dat weinig inlevingsvermogen in je toekomstige klant. Die zit er vaak helemaal niet op te wachten om allerhande details uit jouw leven, tenzij je al een band met elkaar hebt. Het is vaak wel heel entertaining, maar het levert je weinig leads op. De lezer weet per slot van rekening helemaal niet of jij ook de oplossingen kan bieden die ze nodig heeft.

Als je dan eens een wat meer verkoopgerichte blog schrijft, of juist een blog waarin je toelichting geeft over jouw vakgebied, dan stoot je eerder lezers af. En dat geeft je weer het gevoel dat je meer over jezelf moet schrijven. Het is een vicieuze cirkel.

Vraag je je of waarom jij moet bloggen? Lees “Wat voeg ik nou toe?” Twee hardnekkige misverstanden waarom mensen niet bloggen uit de weg geruimd

Te oplossingsgericht

Als je alleen maar tips geeft, trap je in een heel andere valkuil: de kennis-trap. Op zich kun je eigenlijk niet teveel kennis delen, daar ben ik heilig van overtuigd. Maar als je altijd alleen maar kennis deelt, en nooit eens over je eigen ontwikkelingen schrijft, plaats je jezelf op een steeds hoger voetstuk. Het wordt voor je lezer wel heel duidelijk dat jij de expert bent, maar dat maakt je ook onbereikbaar. Niet de persoon aan wie ze een vraag stellen of die ze inschakelen voor hulp in ieder geval. 

Leest niemand je blogs? Misschien helpt deze blog: Waarom leest niemand mijn blog? Check deze 7 stappen

Te commercieel

Als je tot slot alleen maar schrijft over je dienstverlening, kom je juist te commercieel over. Dit type blogs is vaak juist weinig entertaining en trekt over het algemeen te weinig lezers. Het gevolg daarvan is dat het weinig motiveert om door te schrijven. Dus ook hierbij ontstaat een vicieuze cirkel naar steeds minder succes. 

Wil je weten hoe je wel succesvol klanten uit je blog haalt? Lees Wat is de link tussen bloggen en klanten krijgen?

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Hoe zorg je nu voor een goed evenwicht?

Het is dus belangrijk om een goed evenwicht aan te brengen tussen deze 3 type blogs. En een goed evenwicht bestaat naar mijn mening uit ongeveer 75% kennisblogs, 20% oplossingsblogs en 5% persoonlijke blogs. Hoe doe je dat nu?

Door je er bewust van te zijn, ben je al een eind op weg. Daarnaast kun je bewust je blogs inplannen en dus ook controleren of je alledrie de type blogs wel aan bod laat komen. 

Tot slot kun je gebruik maken van mix-blogs. Geef eerst wat tips in je commerciële blogs, voor je je eigen oplossing aandraagt. Als je dergelijke blogs mixt met een paar zuivere kennisblogs, kom je veel minder commercieel over en versterk je je expertstatus. Ook laat je hierdoor wel duidelijk zien dat je iets verkoopt. Het is niet alleen maar kennis-delen.

Als je vervolgens in je kennisblogs ook af en toe wat persoonlijks vertelt, zal het veel makkelijker worden om ook eens een echt persoonlijke blog te delen. Dat maakt je een stuk aaibaarder, en daarmee word je ook beter benaderbaar. 

Schrijf nu jouw drie blogs

Heb jij al deze drie soorten blogs geschreven? Of... vraag je je af of jij misschien in één van de drie valkuilen bent gestapt?

Vraag gerust ook eens een blogscan bij me aan. Dan kijk ik met plezier met je mee.

Gratis
blog template ontvangen?

Blogschema - Profbloggers

Wil je snel geweldige omzetverhogende blogs leren schrijven? Download dan nu mijn gratis blogtemplate. Succes gegarandeerd!

Dit artikel nog eens teruglezen? Bewaar het op Pinterest

De 3 blogs voor online succes
3 blogs die elke ondernemer moet schrijven voor online succes

Leave a Comment: