Wordpress scherm van afbeeldingen

Maak je afbeeldingen SEO proof

Als het gaan om de SEO van afbeeldingen, staat er ontzettend veel tegenstrijdige informatie online. Dit komt mede doordat Google de afbeeldingen bij ieder nieuw algoritme anders is gaan beoordelen. Het kan dus zijn dat jij jouw afbeeldingen hebt geoptimaliseerd voor een verouderde versie!

Weet je niet wat SEO is? Lees dan eerst dit artikel!

Een totaalbenadering voor SEO

Yoast is wat SEO betreft mijn grote inspiratiebron. Zij zeggen altijd dat zij een holistische benadering hebben van SEO. Niet alleen inspelen op het huidige algoritme, maar vooral de bedoeling achter de berekening doorvoeren. Ooit was het zo dat je hoger in de rankings verscheen als je een bepaald keyword zoveel mogelijk herhaalde op jouw pagina. Maar als ik om iedere andere zin ‘SEO van afbeeldingen’ schrijf, leest dit niet echt lekker.

Het is ook niet de bedoeling van Google om zulke kunstmatige teksten hoog te laten verschijnen. Dit was alleen één van de eerste manieren waarop ze het onderwerp van een pagina en website probeerde te berekenen. Tegenwoordig is er zowel een minimum als een maximum aan de aantal keren dat ik op deze blog ‘SEO van afbeeldingen’ neer mag zetten. Ga ik erover heen, dan krijgt deze blog minpunten. Daarnaast is het gewicht van deze factor vele malen minder zwaar geworden dan in de eerste dagen van zoekmachineoptimalisatie.

ALT-tags

Wat heeft deze informatie nu te maken met de SEO van afbeeldingen (we gaan proberen tot het maximum te komen!)? In deze vroege dagen werd ook geadviseerd om jouw focustrefwoord terug te laten komen in de ALT-tags van jouw afbeeldingen. Maar die ALT-tags zijn helemaal niet bedoeld voor SEO-doeleinden!

De functie van ALT-tags is dat mensen met een visuele handicap kunnen interpreteren waarover een afbeelding gaat. Er komt dan in braille te staan, op de plaats van jouw afbeelding, wat jij daar intypt. En Google is zelf een beetje visueel gehandicapt. Google kan afbeeldingen niet interpreteren, dus begon die gebruik te maken van de ALT-tags. En als daar het focus trefwoord stond, kreeg een pagina in de oude dagen dus meer gewicht mee…

De goede SEO van afbeeldingen

Ik vermoed dat je nu wel begrijpt wat ik ga adviseren. Gebruik de ALT-tags waar ze voor bedoeld zijn. Vul daar precies in wat je ziet op een afbeelding. Een praktisch voorbeeld…

peuter speelt met herfstbladeren in het park

Deze afbeelding geef ik dus niet de ALT-tag ‘SEO voor afbeeldingen’ mee. Ik moet een omschrijving maken voor iemand die het niet kan zien. Mijn omschrijving is dan: ‘peuter speelt met herfstbladeren in het park’ . Ik zou er nog een heel verhaal bij kunnen maken over dat hij ze aan het gooien is en dat het een zonnige dag is. Maar aangezien ik veel blogs schrijf op een dag, houd ik het meestal simpel: wie, wat, waar.

Euhm… ALT-tags?

Voor degenen die hier graag mee aan de gang willen gaan, maar geen idee hebben waar ze dit moeten doen, ben ik waarschijnlijk iets te snel door de bocht gegaan. De ALT-tags vul je bij WordPress hier in bij afbeeldingen die je al geplaatst hebt:

Wordpress scherm van afbeeldingen

En als je de afbeelding net upload, vul je het aan de rechterkant in bij de media bibliotheek:

Zo maak je jouw afbeeldingen SEO-proof! Op die manier word je blog beter beoordeeld door Google en kom jij hoger in de ranking. 

About the Author Eline Mergen

Leave a Comment:

1 comment
Joyce says 27 juli 2018

Handig om te weten! En nu ga ik het aantal keren ‘seo’ tellen, zodat ik weet wat de max is haha

Reply
Add Your Reply