Drie tips die jouw blog meteen beter maken – Profbloggers.nl
drie tips die jouw blog beter maken

Drie tips die jouw blog meteen beter maken

Pas geleden stelde ik op mijn Facebook-groep de vraag: wie wil er feedback op haar blog? Aarzelend kwamen de eerste reacties binnen. Het is natuurlijk ook behoorlijk spannend, als er ineens een echte blogcoach mee kijkt. 😉

De ingezonden blogs waren prima teksten. Ze waren goed leesbaar en het was me ook duidelijk waarom ze geschreven waren. Toch had ik ook wel wat verbeterpunten, die voor heel veel mensen die bloggen van toepassing zijn. Ik neem ze graag met je door.

Tip 1: Zorg voor kopjes

Veel bloggende ondernemers gooien al hun tekst achter elkaar door op het web, net zoals je in boeken altijd ziet. Dat is op een scherm behoorlijk lastig om te lezen. Met witregels tussen je alinea’s kom je al een stuk verder. Toch raak je op die manier nog altijd veel lezers kwijt.

De meeste mensen die online lezen, scannen namelijk eerst de kopjes. Als die niet interessant zijn, wordt je hele blog weg geklikt. Laat staan als die kopjes helemaal missen…

Zorg dus altijd dat je boven elk onderwerp in je blog een heldere kop zet. Een handige vuistregel is dat je alinea’s daarnaast maximaal zo’n 15 tot 20 regels zouden moeten bevatten. Als jouw alinea meer regels bevat, kijk dan of je ergens een extra witregel kunt invoeren en een aparte kop kunt bedenken. Je lezers zullen je dankbaar zijn.

Tip 2: Besteed extra aandacht aan je inleiding én afsluiter

Nadat je lezer alle kopjes bekeken heeft, schieten haar ogen naar je inleiding en afsluiter. Daarom is het zo belangrijk dat die je lezer echt naar binnen halen.

Dat een inleiding sterk moet zijn, dat realiseren de meeste mensen zich wel. Maar de afsluiter? Die wordt vaak afgeraffeld, of mist helemaal. En dat is zonde, want zelfs als mensen je tekst wel van boven tot beneden zouden lezen, is de afsluiter het belangrijkste stuk om hen nog even jouw punt mee te geven.

Ik sluit mijn inleiding en afsluiter vaak op elkaar aan, zodat mijn lezer weet hoe het verhaal afloopt. Daarmee maak ik het rond. Je kunt je afsluiter ook gebruiken je conclusie helder te maken. Tot slot kun je je afsluiter gebruiken om je lezers een opdracht mee te geven (een call-to-action), door ze bijvoorbeeld op te roepen verder te lezen, jouw product eens te bekijken, of je te gaan volgen op sociale media.

Tip 3: What’s in it for me?

De belangrijkste tip die ik mijn bloggers kon geven, was dat de WIIFM mistte. “What’s in it for me?” is het belangrijkste onderdeel van een blog. Er moet iets in zitten wat de lezer iets oplevert. Als dat mist, zal een lezer je blog niet uitlezen. En een blog delen, dat gebeurt echt alleen maar als je lezer denkt dat iemand anders er ook iets aan heeft. Als zij vindt dat anderen het ook moeten lezen.

Schrijf dus altijd met je lezer in je achterhoofd. Wat gaat die hieruit halen? Waarom is het voor deze persoon zo zinvol dat zij er haar nuttige tijd in moet stoppen om te lezen?

Natuurlijk kan over jezelf vertellen ook heel nuttig zijn voor je lezer. Zeker als je jezelf voorstelt. Of als je iets over je product wil vertellen. Maar ook dan geldt dat het je lezers iets bij moet brengen. Alleen dan gaan ze over tot aankoop per slot van rekening.

Wil jij ook feedback op jouw blog?

Heb je te weinig lezers? Of heb je het gevoel dat jouw blogs niet goed genoeg zijn? En wil je ook eens feedback ontvangen?

Word dan lid van mijn Facebook-groep. Elke week kun je daar je link achterlaten voor opbouwende feedback. Durf je het aan?

About the Author Sjoukje Bakker

Wil jij makkelijker klanten vinden die passen bij jouw bedrijf? Klanten die zich herkennen in jouw verhaal? Maar vind je het lastig om te bloggen? Ik help je aan een strategie die jou meer klanten oplevert, zonder dat het je teveel tijd kost.

Leave a Comment:

Sjoukje Bakker

Hallo, ik ben sjoukje

Wil je mijn handige ondernemers- en blogtips in je mailbox ontvangen?