affiliate links - online verkopen

Hoe kun jij ook meer verkopen met affiliate marketing?

Een tijdje terug keek ik naar een opname van een bloggersconferentie in Amerika (van Elite Blog Academy). Aan het woord was een dame die maandelijks tienduizenden dollars verdient met Affiliate marketing. Toen ik dat hoorde dacht ik gelijk: “Ja, leuk, maar dat werkt niet in Nederland natuurlijk.” Ze keek me indringend aan via de camera, en zei: “Nu denk je natuurlijk dat dat jou nooit lukt.” Eh… ja dus. Ze vertelde vervolgens dat mensen nooit geloven dat ze zoveel ermee verdient. Simpelweg omdat het de meeste mensen niet lukt, omdat ze het verkeerd aanpakken.

Maar wat is dan precies verkeerd? En hoe moet het wel? Ik luisterde verder. En kon mezelf al snel voor mijn hoofd slaan. Alle genoemde fouten, die maakte ik allemaal. En… ik verdiende inderdaad zo goed als niets. Toen ik haar adviezen opvolgde, ging het al snel beter. Veel beter. Graag behoed ik jou voor die fouten. Daarom lees je hier de top drie van dingen die ik fout deed bij het gebruik van affiliate marketing.

Fout 1: Je denkt voor je lezers

De blogger die de lezing gaf is een DIY-blogger, op haar blogs schrijft ze van alles over allerlei projecten die ze in haar huis doet. En onderaan maakt ze een lijstje met alle producten en hun koopplaatsen. Nu kun je denken – en dat dacht ik ook – ja, zo kan ik het ook. Dat is misschien leuk als je een DIY-blog hebt en je lezers graag dingen kopen. Maar ik heb geen DIY-blog. Ik heb een personal finance-blog. En mijn lezers zitten daar echt niet op te wachten.

Dat bezwaar blijkt echter niet uniek te zijn voor personal finance-bloggers. Sterker nog, ze had het zelf ook. Maar dat bezwaar is onzin, zo bleek al snel uit haar ervaring. Als ze het niet vermeldde waar ze haar spullen kocht, vroegen haar lezers haar er om. Letterlijk zelfs: “waar heb je die mooie lamp vandaan?” “Welke kleur verf heb je op die muur? Waar koop je dat?”

Compleet ander onderwerp, maar dezelfde ervaring

En die ervaring, die heb ik zelf ook. Pas schreef ik namelijk een blog over oververzekering. Dat is een veelvoorkomend probleem, heel veel Nederlanders zijn dubbel verzekerd voor allerhande zaken. Ik had er geen affiliate links achter gezet, omdat ik dacht dat ik mensen juist af zou schrikken voor het sluiten van een verzekeringen en minder geloofwaardig over zou komen als ik dat wel zou doen. Maar dat bleek niet waar. Binnen 10 minuten na publicatie had ik mijn eerste reactie te pakken: “waar loopt jouw reisverzekering?”

Ik plakte de link er alsnog in. En binnen een kwartier had ik een sale in mijn affiliate dashboard staan. Bijna een kans gemist dus!

Fout 2: je promoot de verkeerde winkels

De tweede manier waarop het vaak mis gaat, is als je de verkeerde winkels promoot. Dit kan op twee manieren fout gaan:

  • Je promoot producten die mensen het liefst in een fysieke winkel kopen.
  • Je promoot producten die niet bij jouw blog passen.

Beide fouten heb ik – helaas – ook the hard way geleerd. 🙂

Een fysieke winkel

Natuurlijk kopen mensen hun spullen steeds vaker online. Maar dat doen ze alleen als ze het product ook direct willen bestellen nadat ze er op jouw site over gelezen hebben. Omdat het een uniek product is. Of, een goed tijdstip om online te bestellen, zoals ’s avonds laat. Of… omdat de winkel waarin het te koop is alleen online bestaat.

Als ze er nog over na willen denken, en ze komen het de volgende dag in de genoemde fysieke winkel tegen, dan nemen ze het natuurlijk net zo lief daar mee. En als ze daar dan kopen…. Dan krijg jij daar niets voor. Daarom is het vaak veel succesvoller om producten uit online winkels te promoten. Dan moet het wel op die plek gekocht worden.

Makkelijker via Bol dan via Hema

Dit verklaart waarom het vaak veel makkelijker om te commissie te verdienen op verkopen via Bol dan via de Hema, om maar wat te noemen. Zodra je lezer een winkelcentrum in wandelt, ben jij je Hema-commissie kwijt.

Overigens vind ik wel dat je dat hier eerlijk in moet zijn. Als het bij beide winkels even duur is, link je naar Bol. Maar als dat niet het geval is, link dan toch maar gewoon naar de fysieke winkel. Uiteindelijk is het belangrijker dat je lezer je vertrouwt en terug blijft komen dan die ene sale te verdienen per slot van rekening.

De verkeerde producten

Toen ik net die video had gezien, maakte ik enthousiast een blog over cadeautjes en linkte hier naar. Rond dezelfde tijd schreef ik een paar blogs over zorgverzekeringen, eveneens met links. De blog met cadeautjes werd bedroevend slecht gelezen. En er werd nauwelijks in geklikt. Commissie leverde het al helemaal niet op. Maar wel veel commentaar.

De zorgverzekeringsblogs daarentegen schoten door het statistiekendak. De reacties waren superenthousiast, de blogs werden overal gedeeld. En… de kliks en sales bleven maar komen. Niet gek als je je realiseert waar mijn blog over gaat natuurlijk. 🙂

Jammer dat ik dat zelf nog wel eens vergeet, hahaha.

Fout 3: Je onderschat vergelijkingssites (en verliest je cookies)

De laatste fout die ik maakte is dat ik onderweg naar het verkoopmoment mijn cookie verloor.

Een cookie is een bestandje dat jouw affiliate linkje achterlaat op de computer van je lezer. Als die na het aanklikken daadwerkelijk iets koopt, krijg jij de commissie. Maar… dan moet jouw site wel de laatste site zijn. Als je lezer na het bezoeken van jouw site op een soortgelijke link op een andere site klikt, krijgt die laatste de verkoopcommissie.

Nu kun je natuurlijk niet voorkomen dat iemand andere sites bezoekt. Maar je hoeft het ook niet te stimuleren. Als je mensen niet alleen naar winkels, maar ook naar vergelijkingssites verwijst, gaat dat snel mis.

Een praktijkgeval gone wrong: energie verkopen

Rond de jaarwisseling had een energiemaatschappij een geweldige actie voor haar publishers. Als iemand oversloot, ontving je maar liefst € 70 per sale. Bijna het dubbele van de normale commissie. Ik ben klant bij die maatschappij en linkte er al een tijdje “gratis” naar. Snel zette ik mijn linkjes om, en gooide ook nog wat advertenties online. Dat leek heel succesvol, de advertenties werden in totaal 107.000 keer getoond en er werd ook flink op geklikt: bijna 2000 keer. En de sales? Nul keer. Ja. Echt. Dus al die 2000 klikkers haakten af zodra ze op de site van de aanbieder zelf kwamen.

Ik snapte daar in eerste instantie niets van, bij mijn andere affiliate links gebeurde dit niet. Daar hadden 2000 kliks waarschijnlijk tot minimaal 25 (en misschien wel tot 50) verkopen geleid. Wat ging er mis?

Mijn cookie werd opgegeten

Pas toen ik nog eens goed naar de publicatieplaatsen van de links keek, realiseerde ik het probleem. Ik maak ook veel reclame voor een energievergelijkingssite. Vaak werd er uit hetzelfde artikel doorgeklikt naar de energiemaatschappij als naar die vergelijkingssite. En… dan gingen mensen – niet zo gek natuurlijk – aan het vergelijken. Soms kwamen ze dan waarschijnlijk best op diezelfde energieaanbieder uit. Maar op dat moment werkte mijn cookie al niet meer. De laatste doorverwijzer krijgt de sale per slot van rekening.

Jammer maar helaas. Gelukkig had ik wel flink wat sales voor de betrokken energievergelijker. Dat dan weer wel.

En, kan het in Nederland?

Ik denk dat het nog steeds best lastig is om in Nederland net zoveel met affiliate verkopen te verdienen als in Amerika, omdat de markt kleiner is. Maar… en dat vergeten we snel: de concurrentie is ook kleiner. Er zijn misschien minder kopers, maar er zijn ook veel minder verkopers. Dus de kans om er goed mee te verdienen, die is er wel degelijk. Die tienduizenden euro’s per maand… Dat is nogal een uitdaging. Maar een keurig maandinkomen. Dat kan absoluut.

Sinds ik de bovengenoemde fouten onderkend heb, en minder maak, is mijn affiliate inkomen enorm gestegen. Een volledig maandinkomen op basis van affiliate marketing, dat duurt nog even. Maar… wie niet waagt, wie niet wint. En ik ben een eind onderweg.

 

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment:

5 comments
Melanie says 2 maart 2018

Ik gebruik affiliates eigenlijk om het mijn lezers makkelijker te maken. Wat ze bij mij zien ook meteen kunnen kopen. En daar zitten soms ook verwijzingen naar waar ik niks aan verdien. Natuurlijk is het leuk als ik er wat aan over hou. Maar omdat ik vooral kinderkleding en DIY producten aan prijs valt er niet altijd veel aan te verdienen. Wel merk ik dat ik steeds meer er aan verdien. En met meer bedoel ik. Niet meer €0,50 cent per maand maar €10,- per maand. Er zit groei in. Je artikel helpt me wel. Ik zie dat ik min of meer al goed bezig was. Alleen moet ik het iets zakelijker in gaan zetten. Vaak link in niet naar artikelen. ( die ik overigens zelf vaak wel gebruik) Maar dit ga ik nu wel doen.

Reply
Anita Willems says 1 april 2018

Nuttige tips! Vooral dat van die cookies. Eens kijken of ik daar wat mee kan.

Reply
Jorien says 4 mei 2018

Welke affaliate programma’s gebruik je dan? Afgezien van bol.com kan ik nooi programma’s vinden die bij mijn site passen. Wel goede winkels, maar dan hebben ze geen programma of kan ik het niet.vinden.

Reply
    Sjoukje Bakker says 10 mei 2018

    Ken je Awin, Linkpizza en Daisycon? Daar kun je mogelijk nog wel wat producten vinden waar je iets mee kan.

    Reply
Sylvahna.nl says 11 mei 2018

Dit is wel echt een heel fijn artikel waar je flink wat van op kan steken. Top!

Reply
Add Your Reply