Hoe bedenk je catchy blogtitels? (met 12 handige voorbeeldtitels) - Profbloggers.nl

Hoe bedenk je catchy blogtitels? (met 12 handige voorbeeldtitels)

Een ijzersterke titel trekt veel lezers naar je blog. Hoe zorg je nu dat mensen jouw titel direct interessant vinden? Zo interessant zelfs dat ze bereid zijn om het scrollen in Facebook en Pinterest op te geven om jouw blog te gaan lezen?

Titels zijn echt heel belangrijk, dat zal duidelijk zijn. Gelukkig zijn er wel veel manieren om jouw blogtitel net even wat meer mee te geven, zodat jouw lezer direct geïnteresseerd is.

Hieronder zie je een overzicht van 12 handige blogtitels. En... 3 bonustips voor de beste titels voor jouw blog.

Wat zijn goede blogtitels?

Er is door meerdere bureaus onderzoek gedaan naar wat nu precies sterke titels zijn. Dit wel allemaal Engelstalig onderzoek, maar uit mijn ervaring werken de Nederlandse versies eveneens bijzonder goed.

Volgens mijn bronnen* zijn de beste titels:

  1. Titels met een verandering “Deze…. maakt jou…”
  2. Titels met een vraag
  3. Titels met een uitleg “hoe doe je….?”
  4. Titels met uitleg “wat is…?”
  5. Titels met een aantal erin (10 tips om… - de getallen 3, 5, 7 en 10 schijnen het best te werken)
  6. Titels met een prikkelende stelling
  7. Titels met een vergelijking
  8. Titels met een duidelijke emotie (schattig, boos, blij, etc.)

Titels met één van de volgende zinstukjes:

  1. Dit is waarom… / De reden waarom…
  2. Maar (aantal) van de … zijn…
  3. Dit gebeurt er als ….
  4. Van deze …. krijg je …

Uit mijn eigen analyse blijkt globaal hetzelfde. Op allebei mijn blogs heb ik gemerkt dat in ieder geval titels met een aantal erin het altijd goed doen (see what I did here...). Dat geldt trouwens ook als ik dat getal alleen in de aankondiging op Facebook of Pinterest zet.

Ook vergelijkingen en “hoe kun je” of “hoe doe je” doen het bij mij altijd erg goed.

Hoe weet je dat?

Nu vraag je je misschien af: hoe weet je dat? Hoe test je zoiets?

Sinds een jaar maak ik gebruik van Thrive themes. Dat is een heel handig thema, met heel veel eigen plugins. Eén van die plugins is de Thrive headline optimizer. Daarin kan ik meerdere varianten van een titel zetten. Thrive geeft vervolgens de ene helft van de lezers de ene titel en de andere helft de andere titel. En na een paar weken kan ik precies zien welke titel het beste gewerkt heeft.

Bij Profbloggers test ik dat met elke blog die ik plaats. Zie bijvoorbeeld deze testen:

"10 tips om..." doet het vele malen beter dan "xyz. Zo doe je dat". In die twee varianten zitten verder grotendeels dezelfde woorden, maar het aantal trekt die variant omhoog.

En uit dit voorbeeld blijkt dat een stelling soms veel beter werkt dat een wat algemenere vraag. 

Nog drie handige tips

Natuurlijk is de keuze van je woordgebruik heel belangrijk. Maar er is meer waar je op moet letten.

1) Maak je titels niet te lang

Zorg dat je titel niet te lang is, bij voorkeur maximaal 70 tekens. Anders wordt deze afgekapt door Google en dat werkt tegen als mensen via de zoekmachine op je titel stuiten. Zeker als de kern van je titel ook nog eens achteraan staat.

2) Voorkom clickbait

Hoewel het verleidelijk is, om je titel nog net wat mooier en pakkender te maken, is dat echt af te raden. Het lijkt soms wel heel aantrekkelijk, omdat je daar snel lezers mee trekt. Op de lange duur kost het je alleen maar lezers natuurlijk, omdat mensen niet snel geneigd zijn opnieuw langs te komen.

Op Pinterest word je ook vaak direct afgestraft als je titel en inhoud niet bij elkaar passen. Dan bewaren mensen je pin niet per slot van rekening. Dan hebben ze er niets aan.

Ook Facebook is daar tegenwoordig scherp op. Als je titel veel emotioneler is dan de inhoud, wordt je link aan weinig mensen getoond.

Tot slot helpt het ook niet bij je SEO. Als mensen direct na het openen je blog weer wegklikken, en aangeven dat de inhoud niet past bij wat ze zochten, zak je in de zoekresultaten. Zonde dus!

3) Vraag om hulp

Heb je moeite met het verzinnen van goede titels? Of vraag je je af of het aan jouw titels ligt dat je blogs slecht gelezen worden?

Laat mij eens met je meedenken. Als blogcoach heb ik al veel ondenemers verder geholpen met hun blog. Meer over mijn diensten lees je hier.

*De bronnen van dit artikel zijn Twelveskip en Buzz Sumo.

Handige download ontvangen?

Wil je deze titeltips als pdf ontvangen? Schrijf je dan nu in voor mijn wekelijkse blogmail. Dan stuur ik hem je direct toe.

Wil jij ook leren bloggen?

Sjoukje Bakker - link tussen bloggen en klanten

Geef je op voor mijn online training Starten met bloggen


In 3 maanden tijd leer je precies wat je moet weten om een succesvolle blog in de markt te zetten. Zodat jouw gewenste klanten jou kunnen vinden. 


Je leert mijn handige methode aan om snel goede teksten te schrijven, waar jouw klant enthousiast van wordt. 


Om te zorgen dat de training aansluit bij jou behoeften ontvang je een persoonlijke coachingssessie. Ook kun je aansluiten bij de groepstrainingen in de besloten Facebook groep.


En omdat je samen met anderen aan je blog werkt, kun je elkaar motiveren en verder helpen. 


Tot slot kun je regelmatig feedback krijgen op je ingestuurde opdrachten. 

5 catchy blogtitels die werken voor elke blog

Leave a Comment: