Hoe én waarom maak je een blogplanning? – Profbloggers.nl
Blogplanning editoral calendar

Hoe én waarom maak je een blogplanning?

Toen ik net begon met bloggen, had ik al een hele lijst met onderwerpen waarover ik wilde bloggen. Het leek me goed om een beetje af te wisselen. Toen ik eenmaal een tijdje lekker bezig was, en de ene na de andere blog uit mijn pen vloeide (of eigenlijk uit mijn toetsenbord, ik doe niet alles op papier), ging dat steeds minder gestructureerd. Op een dag keek ik eens terug naar mijn toen al dik 200 blogs en ontdekte dat ik dat er meer dan driekwart over één categorie ging...

Nu hoeft dat op zich geen probleem te zijn, als dat een onderwerp is dat aanslaat bij je doelgroep. En dat aanslaan, dat was het probleem niet in mijn geval. Ik brak week na week mijn records. Alleen... de bezoekers waren niet de mensen die ik wilde bereiken! Ik was mijn blog begonnen met een bepaalde doelgroep in mijn achterhoofd. En alhoewel hoge paginaviews natuurlijk heel leuk zijn, heb je er vrij weinig aan als die mensen niet jouw producten willen kopen.

Terug naar de tekentafel

Hoewel het verleidelijk was om dan maar mijn doelgroep aan te passen (want hoge bezoekersaantallen zijn zo vreselijk verslavend hè), ben ik toch teruggegaan naar mijn oorspronkelijke ontwerp. En heb ik gekeken naar wie ik nu eigenlijk echt wilde bereiken. Ik heb mijn categorieën iets bijgeschaafd. En ik ben opnieuw gaan plannen.

Juist als je meer met je blog wil bereiken, raad ik het je aan om goed naar je ontwerp te kijken. Als je een mooi samenhangende blog wil hebben, is het verstandig om gebruik te maken van een blogplanning, ook wel een editorial calendar, contentkalender of contentplanning genoemd.

Een blogplanning? Waarom zou je dat willen?

Met zo’n planning kun je ervoor zorgen dat al jouw categorieën vaak genoeg aan bod komen, en dat ze met elkaar in evenwicht zijn. Daarnaast kun je makkelijk vooruit werken. Je weet per slot van rekening al vooraf waarover je wil schrijven. Dat is ook handig voor wanneer je bijvoorbeeld zelf foto’s maakt.

Het gevolg van deze manier van werken is, dat je lezer een veel consistenter beeld te zien krijgt. De blogs hangen meer samen, dan wanneer je elke keer spontaan iets bedenkt. En dat zorgt voor een hogere kwaliteit van je hele blog.

Plus dat je veel efficiënter kunt werken, en dus meer op kunt leveren in minder tijd. Een groot voordeel is bijvoorbeeld dat je blogs over samenhangende onderwerpen achter elkaar door kunt schrijven. Dan zit je toch al helemaal in het onderwerp. Dat werkt wel zo snel.

Tegelijkertijd kun je zorgen voor meer afwisseling, juist omdat je het overzicht hebt over wat er allemaal nog aan komt aan blogs.

Alles bij elkaar zorgt het er voor dat de juiste lezer zich in jouw verhalen herkent. En dat is uiteindelijk nog het belangrijkste.

Laat je niet beperken

Nu hoor ik wel vaak dat mensen een contentplanning beperkend vinden. Dan heb je zin om over a te schrijven, maar in je planning staat dat b aan de beurt is.

Daar hoef je je natuurlijk niet door te laten beperken. Je kunt per slot van rekening ook gewoon schrijven over de onderwerpen waar jij op dat moment zin in hebt. Je hoeft ze toch niet direct te publiceren?

Als jij heel veel inspiratie hebt om te schrijven over fietsen, maar het is net automaand, (ik noem maar wat), schrijf dan rustig 4 blogs over fietsen. En plan die allemaal de komende maanden vast in. Als je dan, op een fietsblogdag ineens wandelinspiratie hebt, dan kun je gewoon die fietsblog publiceren en lekker die wandelblog schrijven. Het kan je dus ook extra flexibiliteit geven, zo’n planning.

Wat heb je nodig?

Om een blogplanning te maken, heb je drie dingen nodig:

  • Een plan: hoe vaak en waarover wil je bloggen?
  • Een lijst met blogonderwerpen
  • Een kalender of planningstool

Maak eerst een plan

Schrijf eerst op hoe vaak je wil bloggen en op welke dagen je een blog wil laten verschijnen. Bepaal bijvoorbeeld welke thema’s je deze maand terug wil laten komen.

Heb je vast rubrieken? Neem deze ook mee.

Deze onderdelen vormen het uitgangspunt van je kalender.

Maak een lijst van blogonderwerpen

Ga brainstormen en maak een lijst van zoveel mogelijk onderwerpen. Het is ideaal als je meer onderwerpen hebt dan er in je kalender passen, zodat je echt wat te kiezen hebt.

Maak een contentkalender

Als je een plan hebt en een lijst met onderwerpen, kun je gaan invullen.

Zo’n contentplanning ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

Blogplanning - voorbeeld

Je kunt er voor kiezen om al je categorieën op een vaste dag terug te laten komen, maar dat hoeft niet. Zolang er maar voldoende afwisseling is, zit je goed.

Je kunt er ook voor kiezen om voor elke maand een ander thema aan te houden. Zo kun je bijvoorbeeld een gezondheidsmaand, een geldmaand en een beweegmaand doen, om maar wat te noemen.

Welke tools gebruik je voor de planning

Ik maak zelf mijn blogplanning het liefst op papier. Dat geeft mij het meeste overzicht en dat vind ik prettig werken. Als ik de papieren versie heb ingevuld, neem ik deze over in de editorial calendar plugin van wordpress.

Er zijn natuurlijk nog veel meer opties waar je gebruik van kunt maken:

  • Trello
  • Excel of google spreadsheet
  • Editorial plugin (voor WordPress)
  • Coschedule

In Trello kun je een kalender toevoegen. Vervolgens kun je erin bijhouden wat de status is van een blog en welke taken nog gedaan moeten worden.

In excel of Google spreadsheet kun je handmatig een kalender maken. Ook dat is heel handig voor het overzicht.

Tot slot kun je gebruik maken van plugins voor WordPress, die jouw planning in een kalender weergeven. Ik maak zelf (naast de papieren versie) gebruik van de editorial calendar plugin. Die is licht, maar behalve je planning visueel weergeven, kun je er eigenlijk niets mee.

Coshedule is een handige plugin waarmee je zowel je blogs als je social media kunt plannen. Dat is wel heel handig, maar helaas heeft al die functionaliteit een groot nadeel. Toen ik er gebruik van maakte, werd mijn blog zoveel langzamer dat ik hem er weer afgehaald heb. Die zou ik daarom niet aanraden.

(Ben je op zoek naar een planner voor sociale media? Kijk dan eens naar Postplanner).  

Blogplanning editoral calendar

Agenda met planning - foto van Shutterstock / Andrey_Popov

Aan de slag!

Welke tool je ook kiest, dat maakt niet uit. Zolang je een mooie planning hebt, merk je direct wat de voordelen zijn. Het kost je een uurtje tijd, en je hebt er weken profijt van. En, als je het goed gedaan hebt, eigenlijk ook nog maanden en jaren na het verschijnen van je blogs. Wat een mooi vooruitzicht hè.

Toen mijn eigen blogplanning weer op papier stond, werd mijn blog direct een stuk beter. En het leverde me zoveel rust op. Ik bereik nog steeds wel mensen die niet per se mijn doelgroep zijn, maar ook steeds meer mensen die dat wel zijn. En daar was het me uiteindelijk om te doen.

Hulp nodig bij het bepalen van jouw contentkalender? Ik kijk met alle plezier een uurtje met je mee! 

Blogplanning - hoe en waarom maak je die? #profbloggers #professioneelbloggen

Wil jij meer leren over hoe je fans creërt?

Vergroot je bereik

Bestel dan nu mijn cursus Vergroot je bereik! 


In deze praktische cursus leer je meer over het goed opzetten, ontwerpen en inrichten van je blog. Met mijn handige schrijfmethode leer je snel goede teksten te schrijven. En je krijgt mijn 7-stappenplan om jouw ideale lezer te bereiken met behulp van SEO, Facebook en Pinterest. 


Met mijn uitgebreide blog- én marketingervaring help ik je op de weg naar blijvend succes. 

About the Author Sjoukje Bakker

Wil jij makkelijker klanten vinden die passen bij jouw bedrijf? Klanten die zich herkennen in jouw verhaal? Maar vind je het lastig om te bloggen? Ik help je aan een strategie die jou meer klanten oplevert, zonder dat het je teveel tijd kost.

Leave a Comment:

1 comment
Hoe verzin je in meer dan 100 blogonderwerpen? 7 tips - Profbloggers.nl says 9 maart 2019

[…] Hoe én waarom maak je een blogplanning? […]

Reply
Add Your Reply

Sjoukje Bakker

Hallo, ik ben sjoukje

Wil je mijn handige ondernemers- en blogtips in je mailbox ontvangen?