[:nl]goede blognaam[:]

Hoe kies je een geschikte blognaam?

Over de naam van mijn personal finance blog heb ik echt jaren nagedacht. Dat kwam ook wel een beetje omdat ik er jaren over gedaan heb om mijn blog te starten. Toen ik de naam “Meer geld, minder stress” bedacht, wist ik dat ik een winnaar had. Ik heb de naam geclaimd en vervolgens de blog ook maar gelijk gestart.

De keuze voor je blognaam is belangrijk, hoe beter gekozen, hoe makkelijker het wordt om mensen naar je site te krijgen.

Waar moet je blognaam aan voldoen?

De eerste eis noemde ik al, het is wel fijn als je de naam langdurig leuk vindt. Dat is lastig te voorspellen weet ik ook uit ervaring. Maar als je nu al twijfelt, dan is de kans dat je je er aan gaat ergeren wel groot.

Ook zou je blognaam op de één of andere manier moeten reflecteren waar je blog over gaat.

Tot slot is het belangrijk dat je blognaam uniek is. Niets is zo vervelend als je net je hele ziel en zaligheid in het lanceren van je blog hebt gestopt, en er blijkt al een blog te zijn met bijna dezelfde naam. Dan moet je blijven uitleggen welke van jou is.

Hoe bedenk je een pakkende blognaam?

Een blognaam bedenken is eigenlijk net zoiets als een bedrijfsnaam bedenken. Ga in ieder geval eerst eens uitgebreid brainstormen. Schrijf eens voor jezelf op waar je blog over gaat. Als je een goed beeld hebt bij over welke onderwerpen je wil gaan bloggen, ben je al een heel eind.

Ik wilde graag bloggen over meer geld verdienen en stress verminderen. 🙂 Dat was eigenlijk niet heel ingewikkeld he, wat dat betreft is het best suf dat ik er zo lang over na heb gedacht. Soms moet je ook niet te lang nadenken, dat blijkt wel weer.

Spar er ook eens over met andere mensen. Vertel je algemene blogonderwerp en kijk waar ze mee komen. Je weet maar nooit of daar net het juiste pareltje tussen zit.

Wat is een geschikte blognaam?

Smaken verschillen, wat voor de één een geweldige blognaam is, is voor de ander helemaal niets. Maar toch zijn er wel een paar algemene richtlijnen waar je je aan kunt houden:

  • probeer altijd een naam te claimen met .nl als je in het Nederlands blogt. Er zijn natuurlijk veel meer extensies mogelijk, zoals .net, of .nu of wat je maar wil. Maar omdat .nl verreweg het meest gebruikt wordt in Nederland, loop je kans dat mensen je blog niet kunnen vinden met een andere extensie. Dat kan je – zeker in het begin – een hoop verkeer kosten.
  • Vermijd indien mogelijk getallen en leestekens in je blognaam. Zeker bij getallen is het voor je bezoekers lastig om te onthouden of je het in letters uitschrijft of alleen het cijfer zelf gebruikt – bijvoorbeeld 2katjes.nl versus tweekatjes.nl. (Tenzij je beide varianten claimt, dan maakt het niet uit.) Wat leestekens betreft: je mag alleen het minteken in je url gebruiken, maar ook dat zou ik afraden. Mensen vergeten die vaak mee te nemen. Zonde dus.
  • Hoe korter, hoe beter! Mensen onthouden korte namen vaak veel beter. Alleen als je een echt pakkende naam verzint, die toch wel blijft hangen kun je meerdere woorden gebruiken. (Ik noem een zekere Meer geld, minder stress.) 🙂
  • Zorg dat je blognaam makkelijk uit te spreken is, en maak zoveel mogelijk gebruik van de standaardspelling. Een bijzondere spelling of uitspraak maakt je blognaam misschien wel uniek, maar ook weer veel lastiger om te onthouden. En het valt mensen vaak ook niet op als je een alternatieve spelling gebruikt. Hoe lastiger de exacte spelling is, hoe kleiner de kans dat mensen spontaan naar je site toegaan.

Is het aan te raden om je eigen naam te gebruiken?

Als je Sjoukje Bakker heet, kun je zeker je eigen naam gebruiken. Of eigenlijk niet, want die heb ik natuurlijk allang geclaimd. Maar alle redelijk unieke namen kun je prima als blognaam gebruiken. Zeker als je een algemene lifestyleblog hebt.

Als je een wat vaker voorkomende naam hebt, dan is de kans dat de url nog beschikbaar is veel kleiner. Toch kun je ook dan nog steeds wel iets met met je naam doen, door bijvoorbeeld je koosnaam als blognaam te gebruiken. Of door je naam te combineren met een ander woord.

En voor een nicheblog?

Als je een nicheblog hebt, dan zou ik niet direct adviseren om je volledige eigen naam als blognaam te gebruiken, tenzij je je naam combineert met een woord dat op je niche slaat. Zo werkt Annabakt.nl prima voor een foodblog, terwijl Annavandeberge.nl toch een stuk minder voor de hand ligt als het over eten gaat.

Controleer altijd of je blognaam al bestaat

Zodra je een naam hebt die je leuk vindt, en die past bij jouw blog, onderzoek dan altijd direct of deze al bestaat. Dan kun je doen op de site van Xel.nl. Dan zie je ook direct of het mogelijk is om je url te claimen. Dit is slimmer dan je idee als url in te typen. Soms lijkt het dan namelijk alsof de betreffende url nog vrij is, terwijl deze wel al gereserveerd is (en niet altijd zomaar over te nemen).

Google de naam wel altijd nog even, zelfs als de url nog vrij is. Dan kom je op sites die een soortgelijke naam hebben en weet je direct of het slim is om deze naam te kiezen. Als je blognaam lijkt op een bestaand bedrijf bijvoorbeeld, kun je beter nog even verder zoeken.

Claim je blognaam direct!

Heb je de ideale blognaam gevonden en is deze nog vrij? Claim hem direct! Zelfs als je nog niet zeker weet of je deze echt gaat gebruiken. Om een domeinnaam te parkeren ben je maar een paar euro per jaar kwijt. Mocht je de naam dan achteraf niet gebruiken, dan is er geen man overboord.

Als je hem daarentegen niet claimt en iemand anders komt net op hetzelfde idee, dan kan je hele zoektocht opnieuw beginnen. Zonde!

Lastig? Kies gewoon iets!

Na al deze tips kan ik me voorstellen dat het je ook wel een beetje verlamt, de zoektocht naar de ideale naam. Gelukkig is het ook weer niet zo belangrijk dat je direct goed kiest. In tegenstelling tot de namen van je kinderen is je blognaam niet in beton gegoten per slot van rekening. Als je na een tijdje merkt dat je naam toch niet werkt, dan kun je altijd nog overstappen. En hoe je dat doet, daar schrijf ik nog wel een andere keer over.

Veel brainstormplezier!

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment: