Hoe schrijf je een sterke call-to-action voor je blog? - Profbloggers.nl
Sjoukje Bakker - hoe schrijf je een goede call-to-action

Hoe schrijf je een sterke call-to-action voor je blog?

Wat wil jij dat je lezer doet na het lezen van jouw blog? Laat me raden... je product of dienst bestellen! 

Fat chance...

Als ik aan mijn klanten vraag wat een blog moet opleveren, is dat bijna altijd de richting waarin het antwoord gaat. Maar... in de praktijk gebeurt dat eigenlijk nooit. Mensen kopen nauwelijks iets direct vanuit een blog. De meeste mensen kopen zelfs nooit direct iets op een website die ze voor het eerst bezoeken, tenzij het gaat om een impulsieve aankoop van een bekend en eenvoudig product.

Het doel van je blog is kennismaken

Het doel van een blog is dus ook eigenlijk niet om mensen tot koop over te halen, maar om mensen vertrouwd te maken met jouw bedrijf. En dat zou je daarom ook in je call-to-action moeten weerspiegelen. 

Wat is een call-to-action precies?

Een call-to-action is een oproep aan jouw lezer om iets te doen. Je maakt ermee duidelijk wat jij wil dat de lezer doet.

Dat kan in principe van alles zijn:

  • doorklikken naar een andere blog,
  • een reactie geven over de blog,
  • e-mailadres achterlaten,
  • je blog delen
  • een product bekijken,
  • et cetera.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Waarom is een call-to-action belangrijk? 

Je schrijft je blogs om meer klanten te vinden: mensen die jij verder kunt helpen met jouw product of dienst. Als een lezer jouw informatie interessant vindt, is ze geneigd om naar jouw advies te luisteren. En daar maak je in je call-to-action gebruik van: je geeft iemand houvast voor een volgende stap. Het is daarom een belangrijk onderdeel van je blog.

Toch slaan veel mensen dit onderdeel over, omdat ze het spannend vinden. Of ze vergeten het simpelweg, omdat ze er met name op gebrand zijn om kennis te delen.  

Wat is goede call-to-action? 

Een goede call-to-action in een blog trekt jouw lezer jouw "potentiële-klanten-kring" binnen. Hij overtuigt je lezer om langer te blijven, haar e-mailadres achter te laten of je te gaan volgen op sociale media bijvoorbeeld. Alles dat ertoe leidt dat een lezer jou beter leert kennen is een goede call-to-action.

En wat niet?

Juist omdat je graag je diensten wil verkopen, is de meest voor de hand liggende stap om op te roepen naar je producten te gaan of direct te gaan kopen. Maar dat werkt niet. Ik schreef het hier boven al. 

De kans is groot dat je blog de eerste kennismaking is voor een lezer met jouw bedrijf. Als iemand je net leert kennen, jaag je ze hiermee weg. Je kun daarom altijd beter verwijzen naar een gratis weggever of een andere manier om je beter te leren kennen.

Mensen gaan over het algemeen pas tot koop over als ze je vertrouwen. En dat is meestal niet na het lezen van slechts één artikel. Op je verkooppagina’s moet een call-to-action echt actief oproepen tot koop. Maar in je blogs is oproepen tot een kleinere actie veel sterker. 

Oproep tot reactie werkt ook niet

Een andere fout die ik vaak zie is dat mensen oproepen tot reactie. Op sociale media is dat heel handig. Hoe meer mensen reageren, hoe meer andere mensen het bericht onder ogen krijgen.

Op je blog kun je wel een reactie vragen, of mensen tot denken aanzetten in je afsluiter. Daarmee toon je dat je interesse hebt in wat ze met jouw informatie kunnen doen. Maar dat is niet automatisch je call-to-action. Dat is het alleen als je er expliciet bij zet: zet je reactie onder deze blog.

Een goede call-to-action is maar één actie. Het is dus maar de vraag of je een reactie op je blog hiervoor wil inzetten. Dat levert je namelijk weinig op. Je mag het mailadres van de reageerder niet gebruiken om op je mailinglijst te zetten. En je krijgt er (tegenwoordig) ook nauwelijks extra SEO-punten voor als mensen op je blog reageren. Het belangrijkste van een call-to-action is dat iemand het zonder nadenken direct kan doen. 

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Hoe schrijf je een pakkende call-to-action? 

Wat wil je dat jouw lezer doet? Dat is het eerste dat je moet besluiten voor je een call-to-action schrijft. Welke actie wil je veroorzaken?

Ik adviseer je om onderaan je blog altijd op te roepen om in te schrijven op je mailinglijst. Dit kan zijn doordat je een weggever aanbiedt, of omdat je je tips aanbiedt.

Gebruik vervolgens activerende en duidelijke werkwoorden in je call-to-action:

  • Klik hier om... 
  • Schrijf je in voor...
  • Vraag … nu aan
  • Bekijk hier… 

Werkwoorden die iets beloven werken ook vaak sterk:

  • Ontvang
  • Krijg
  • Ontdek
  • Vind

Tot slot is het belangrijk om een gevoel van urgentie in je call-to-action aan te brengen, zelfs als die er niet per se is:

  • Meteen 
  • Nu
  • Vandaag 
  • Snel
  • Et cetera 

Test je call-to-action 

Elke doelgroep is anders. Je kunt vaak lastig voorspellen wat het beste werkt bij jouw ideale klant. Wissel dus regelmatig van tekst en test wat beter werkt. Ga ook regelmatig terug naar oudere blogs en pas de call-to-action aan, als je het idee hebt dat die te weinig oplevert.

Wil jij meer tips zoals deze ontvangen?

Wil jij beter leren bloggen om zo meer klanten te krijgen? En meer van dit soort handige tips rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan nu in voor mijn mailtips. 

Wil jij 100 warme leads in je mailbox?


Doe mee met mijn cursus Je eerste 100 mailadressen en haal  ze zonder moeite binnen!

Typende vingers - wanneer is bloggen verstandig?

Leave a Comment: