Hoe vaak posten op social media - Profbloggers.nl

Hoe vaak kun je het beste posten op sociale media?

Als de experts het ergens oneens over zijn, is het wel waar, wanneer en hoe vaak posten op social media verstandig is. Iedereen roept iets anders!

De reden daartoe is ook wel logisch: het verschilt letterlijk per doelgroep. Als je een jongere doelgroep hebt, moet je een ander type medium kiezen dan wanneer je een oudere doelgroep hebt. En als je zakelijk mensen wil bereiken, gelden hele andere regels dan wanneer je mensen over een privé-onderwerp wil benaderen. Het verschilt ook in welk continent je woont. Vaak gaan we uit van Amerikaanse informatie. Maar… in Europa gaan mensen anders om met hun tijd en ook met informatie. Wat in Amerika geldt, geldt dus niet per se ook hier.

Toch kun je – gelukkig – wel iets van algemene richtlijnen aanhouden. Er zijn namelijk ook een heleboel bedrijven die onderzoek hebben gedaan naar het gebruik van sociale media en hoe vaak posten op social media slim is. De afgelopen weken heb ik heel veel van die onderzoeken gelezen. En op basis daarvan heb ik een algemene richtlijn kunnen stellen.

Voor ik die deel, vertel ik je eerst nog even wat meer over waarom het zo belangrijk is dat je aandacht besteed aan je post-schema. En waarom het zo belangrijk is wát je post.

Aanwezig zijn is het belangrijkst

Als ik iets in ieder geval zeker weet, is dat aanwezig zijn sowieso werkt. Je kunt beter af en toe iets posten, dan helemaal niets posten. En je kunt beter drie keer iets op een verkeerd tijdstip plaatsen, dan eenmalig iets op exact het juiste moment (wat dat moment ook is).

Wat zijn de beste tijden om te posten op sociale media? En hoe vaak moet je posten?

Maar wat betekent aanwezig zijn?

In deze tijd, juist al die informatie, is het lastig om op te vallen. Hoe vaak moet je nou iets plaatsen voordat je aan iedereen getoond wordt? En… ook belangrijk, hoe vaak moet je doelgroep iets zien, voor ze je herkennen? En jouw informatie onthouden.

Eén ding is zeker: dat is veel vaker dan veel mensen denken. Ten eerste heb je te maken met het algoritme. Ten tweede speelt “tijdslijn-concurrentie” een rol. En ten derde de huidige informatie-overload.

Algoritmes en zo… wat moet je ermee?

Je nieuwe volgers zien je eerste berichten vaak allemaal. Als ze die liken, is de kans groter dat ze input van jou blijven zien. Als ze die negeren, verdwijn je al snel uit hun tijdslijn. Daar is het algoritme verantwoordelijk voor.

En dat algoritme blijft je helpen, dan wel tegenwerken: Als veel mensen je berichten liken, worden al jouw berichten vaker getoond. En andersom: als je weinig likes krijgt, heeft dat gevolgen voor alle berichten die daarop volgen. Zeker Facebook is daar berucht in. 

Hoe vaak posten op social media is nu handig?

Tijdslijn-concurrentie is vet ingewikkeld. Als veel mensen op hetzelfde tijdstip iets posten, is het lastiger om boven te komen drijven, dan wanneer het relatief rustig is. Maar… ook dat geldt twee kanten op natuurlijk. Als er weinig mensen online zijn, heb je minder last van concurrentie, maar dan zien natuurlijk ook niet veel mensen jouw bericht.

Informatie-overload verhoogt de aantallen

De laatste factor is helemaal ingewikkeld. Juist omdat mensen zo ontzettend veel informatie krijgen, moeten ze jouw bericht extra vaak zien om te onthouden. Vroeger gold er een algemene richtlijn van 7. Dat betekende dat mensen jouw boodschap ongeveer 7 keer moesten zien, voor ze er iets mee deden.

Uit onderzoek van Gary Vaynerchuk blijkt echter dat dat tegenwoordig wel 16 keer is. Met andere woorden: je moet zeker twee keer zo vaak als vroeger bepaalde informatie lezen voor je er conclusies aan verbindt. Maar hoe vaak posten op social media verstandig is, weten we daarmee nog niet.

Dus… vaak én nuttig posten is het advies

Als je dit alles weet, snap je dat het in ieder geval slim is om vaak te posten. Maar het zal je duidelijk zijn: zomaar wat posten heeft ook geen zin. Dat levert per slot van rekening geen likes op. En dan heb je het algoritme niet aan je kant.

Als je daarentegen echt goede content post, helpt het algoritme je al snel verder. Zeker als je dat op de juiste tijdstippen doet.

Wat zijn dan die juiste tijdstippen?

Elk sociaal medium heeft zijn eigen populaire tijdstippen. En… de berichten hebben ook een verschillende levensvatbaarheid. Hoe meer er gepost wordt, hoe korter een bericht zichtbaar blijft. En hoe meer je weer moet posten dus…

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Hoe vaak posten op Facebook

Om goed in beeld te blijven op Facebook, zou je zo’n 3 tot 5 keer per dag moeten posten. Dat wil zeggen: in Facebook-groepen, die meer dan 50 leden hebben.

Als je een startende Facebook-pagina hebt, dan is maximaal 1 keer per dag het advies. Anders wordt je al gauw naar de onderkant van het algoritme veroordeeld.

De levensduur van een gemiddeld bericht is zo’n 5 uur. Daarom is vaker per dag posten belangrijk.

Hoe vaak posten op Instagram

Op Instagram is 1 post per dag meestal genoeg. 2 kan ook nog. Meer is niet verstandig. Wil je meer kwijt, dan kun je beter stories inzetten. Daar kun je wel zo’n 5 tot 8 keer per dag iets plaatsen om optimaal gebruik te maken van je kanaal.

De levensduur van een bericht is zo’n 22 uur. Dat verklaart wel waarom 1 bericht per dag voldoende is.

Hoe vaak posten op LinkedIn

LinkedIn is echt in opkomst voor veel ondernemers. Het algoritme is een stuk vriendelijker dan dat van Facebook, simpelweg omdat er veel minder op gepost wordt.

Je kunt daar prima toe met 2 tot 3 berichten per week. Let wel op dat je ze op een werkdag post. In het weekend krijg je veel minder verkeer. 

De levensduur van een bericht is 24 uur, een stuk langer dan op Facebook dus.

Hoe vaak posten op Pinterest

Pins gaan maar liefst een maand of 4 mee, gemiddeld. Kun je nagaan hoeveel rendement een pin je op kan leveren. Toch moet je ook flink veel pins bewaren om er voldoende clicks uit te halen, wel zo’n 5 tot 30 per dag. Gelukkig hoeven dat niet allemaal je eigen pins te zijn. Hoe meer je afwisselt, hoe meer waarde je toevoegt voor het medium, én hoe meer jouw pins vertoond zullen worden.

Hoe vaak posten op YouTube

Op YouTube heb je het meeste succes met 1 nieuw filmpje per dag. Meer lijkt me ook niet haalbaar, zeker als het een filmpje betreft dat eerst uitgebreid bewerkt is.

De levensduur van een YouTube filmpje is gemiddeld zo’n 20 dagen. Ook daarom is 1 filmpje per dag ook echt wel voldoende. 

Wanneer en hoe vaak posten op Twitter

Zelf ben ik geen fan van Twitter, omdat de berichten zo vluchtig zijn. Uit onderzoek blijkt dat ze slechts een levensduur hebben van 18 minuten. Om gezien te worden, moet je dus ook flink vaak aanwezig zijn: 10 tot 20 keer per dag.

Weten welke dagen het beste werken?

Wil je ook weten wat de beste dagen zijn om te posten? Check dan de blog Wanneer kun je het beste posten op sociale media?

De richtlijn in het kort

In onderstaand schema kun je precies nakijken hoe vaak en wanneer je het beste kunt posten op deze zes sociale media, en wat de beste dagen zijn.

Lukt het niet om zo vaak te posten? Geen mens overboord, af en toe aanwezig zijn is altijd nog beter dan niet aanwezig zijn. 

Dit fijne overzicht hebben?

Wil je deze handige infographic en bijbehorende informatie uit deze blog als pdf ontvangen?

Schrijf je dan hier in voor mijn handige blog- en ondernemerstips. Dan ontvang je het direct in je mailbox.

Wat zijn de beste tijden om te posten op sociale media? En hoe vaak moet je posten?

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Leave a Comment:

Sjoukje Bakker

Hallo, ik ben sjoukje

Wil je mijn handige ondernemers- en blogtips in je mailbox ontvangen?