Succesvol ondernemen met je blog

Hoe vaak zou je moeten bloggen?

“Ik wil wel bloggen, maar elke week lukt me echt niet! Dus  het heeft eigenlijk geen zin hè.” De onderneemster met wie ik stond te vragen, keek me zorgelijk aan. “Hoe denk jij
daarover?”

Als ik een lijstje met veel gestelde vragen zou maken, zou deze
vraag op nummer 1 staan: hoe vaak moet je bloggen? Het is een discussie waar je
meestal niet uitkomt, omdat er voor beide kanten van het spectrum wel wat te zeggen
is.

Naar mijn idee is het vooral afhankelijk van je doelstelling, maar bijvoorbeeld ook van je doelgroep én van de kwaliteit van je blogs. Met andere woorden… er zijn zoveel antwoorden mogelijk omdat het per ondernemer vaak verschilt.

Elk doel een eigen strategie

Elk doel vereist een andere strategie, net als elke doelgroep, en het onderwerp van je blog. En daarnaast is er nog een omgekeerd evenredig verband tussen kwaliteit opleveren en hoe vaak je moet publiceren. Hoe beter je schrijft, hoe minder blogs nodig zijn om je doel te bereiken.

Wat is jouw doel?

Je kunt uiteenlopende doelen met je blog hebben:

  • zoveel mogelijk pageviews
  • zoveel mogelijk unieke bezoekers
  • zoveel mogelijk prospects bereiken
  • je als expert profileren
  • je sitebezoekers meer informatie geven
  • et cetera

Als jouw doel vooral kwantitatief is, dan lijkt zo vaak mogelijk publiceren een logische keuze. Op zich hoeft dat ook niet zo te zijn, een goede social media-strategie is net zo belangrijk als het bloggen zelf.

Als jouw doel kwalitatief is, jezelf als expert profileren en extra informatie verstrekken, dan kun met minder stukken je doel bereiken. Zolang het maar een goed verhaal is en je lezer er echt iets aan heeft.

Andere invloeden op de frequentie

Ook je doelgroep heeft invloed op de frequentie. Als jouw doelgroep bestaat uit mensen die graag lezen, dan is een frequent geüpdatete blog meestal meer welkom dan wanneer jouw doelgroep bestaat uit mensen die niet zo van lezen houden. Voor die laatste doelgroep is het misschien beter om bijvoorbeeld filmpjes te plaatsen, maar dat terzijde.

Daarnaast is ook het social media-gebruik van je doelgroep relevant.  Als het mensen zijn die veel op Facebook zitten en veel uiteenlopende pagina’s en groepen volgen, zul je meer moeten publiceren dan als jouw ideale lezer heel selectief is en specifiek op zoek is naar jouw onderwerp.

Over sommige onderwerpen is ook veel meer te vertellen dan over andere. Als jij over actualiteiten blogt, zul je veel vaker een nieuw bericht moeten publiceren, dan wanneer je tijdloos blogt.

En ik zei het al, als je een vlotte pen hebt, heb je minder tekst nodig om je doel te bereiken. Dan blijft je informatie beter hangen. Overigens is veel bloggen sowieso handig als je niet zo’n sterschrijver bent: hoe meer schrijfuren je maakt, hoe beter je teksten worden over het algemeen.

Hoe vaak is nu verstandig? Een algemene richtlijn

Ik ben van mening dat kwaliteit altijd belangrijker is dan kwantiteit. Beter één goede tekst dan drie slechte. Zorg alleen dat je je lat niet te hoog legt. Iets publiceren is altijd beter dan niets publiceren.

Als je begint met zakelijk bloggen, is één blog per week een mooi aantal. Dan bouw je ervaring op én een verzameling met blogs die je steeds opnieuw kunt delen. Hoe meer blogs je hebt, hoe afwisselender je content op sociale media.

Als je al een tijdje bezig bent, is eens per maand ook een prima frequentie. Als jij al zo’n 50 teksten op je site hebt staan, zou je zelfs kunnen stellen dat je nog minder hoeft te publiceren. Zeker als de teksten nog altijd passend zijn  bij je doelgroep en doelstellingen. Dan is het optimaliseren (tekst oppoetsen, voorzien van nieuwe links en nieuwe beelden) en opnieuw inzetten van deze blogs op sociale media veel belangrijker dan er constant nieuwe content uit gooien.

Eens per week, dat red ik niet!

Als je nu in de stress schiet en denkt: eens per week, dat red ik echt niet! Maak je dan geen zorgen. Voor veel professionals is één blog per maand ook een prima frequentie. Ook daarmee kun je je expert-status verstevigen. Ook hiervoor geldt: beter iets publiceren dan niets publiceren. Als jij met ééns in de 

Hergebruik je content

Je kunt content per slot van rekening vele malen hergebruiken. Als jij een goede blog schrijft, kun je daar stukjes van op Facebook en LinkedIn plaatsen (met en zonder link naar de hele tekst op je site), en je kunt er ook naar verwijzen op Instagram en Twitter. En dat spelletje kun je ook nog vele malen herhalen. Het duurt per slot van rekening nog wel even voordat al je volgers het gezien hebben.

Als je een beetje varieert in tekst en beeld bij je link, kun je het nog vaker hergebruiken.

Ga gewoon van start

“Ga gewoon schrijven”, adviseerde ik de onderneemster uit de inleiding. Als je eenmaal aan het schrijven bent, is het vaak makkelijker om verder te gaan. Natuurlijk is het handig om een zekere frequentie te hebben. En om een blogstrategie op te zetten. Maar beginnen is het halve werk. Ook als je het over bloggen hebt. Ik kijk dan ook uit naar haar eerste blog.

Hulp nodig?

Vind jij het ook lastig om te gaan bloggen? Vraag je je af of het wel zin heeft? En of jouw strategie past bij je doelstellingen? Neem contact met me op. Ik denk graag met je mee.

Ook je eigen bedrijfsblog lanceren?

Kom naar mijn blogstrategiemiddag. 


Succesvol ondernemen met je blog

Leer hoe je een succesvolle blog voor jouw bedrijf lanceert. Schrijf snel duidelijke teksten waarmee je je als expert profileert zodat je makkelijk nieuwe klanten binnen haalt.

About the Author Sjoukje Bakker

Wil jij makkelijker klanten vinden die passen bij jouw bedrijf? Klanten die zich herkennen in jouw verhaal? Maar vind je het lastig om te bloggen? Ik help je aan een strategie die jou meer klanten oplevert, zonder dat het je teveel tijd kost.

Leave a Comment: