Hoe vind ik nieuwe klanten? 7 stappen - Profbloggers.nl
Hoe vind ik nieuwe klanten - Sjoukje Bakker - Profbloggers

Hoe vind ik nieuwe klanten? Mijn 7 stappen naar verkoopsucces

Toen ik op een dag fulltime met Profbloggers aan de gang ging, was dit de vraag die me het meest benauwde: “hoe vind ik nieuwe klanten?” Ik wist ook toen in theorie al hoe het moest, door bloggen klanten vinden. Maar toch vond ik het spannend. Het is een handige en foolproof methode die ik gebruik. Het kost wel even tijd voor je de trein aan het rijden hebt. Mensen zijn per slot van rekening pas klant, als ze iets van je gekocht hebben. 

Gelukkig waren er al snel een paar “early adopters” en kon ik de theorie van mijn uitgewerkte methode in de praktijk toetsen. En nu mijn treintje al even rijdt, merk ik elke keer weer hoe blij ik ermee ben en hoe goed het werkt.

Hoe vind ik nieuwe klanten?

Graag licht ik in deze blog toe hoe ik al die nieuwe klanten vind. Het is de vraag die me namelijk door elke klant gesteld wordt. “Maar hoe vind ik nieuwe klanten door te bloggen???”

Stap 1: Wie is je ideale klant?

Als eerste is het belangrijk om goed voor jezelf uit te werken aan wie jij het liefst wil verkopen. Wie is jouw ideale klant? Wat voor mensen kun jij nou het allerbeste helpen met jouw dienstverlening? Belangrijk is om je te realiseren dat het hierbij niet gaat om basis demografische gegevens: leeftijd, woonplaats, aantal kinderen, et cetera. 

Het gaat om de psychologische kenmerken van die mensen. Wat drijft hen? Waar zijn ze mee bezig? Waar hebben ze behoefte aan? Waar hebben ze nu het meest last van? 

Stap 2: Wat wil ik verkopen?

Waar bestaat je dienstverlening uit? Wat zou jij het liefst verkopen? Wil je het liefst korte trajecten verkopen, of liever lange trajecten? Neem je dingen van mensen over, of help je ze erbij? Zelfs als je het allemaal zou kunnen doen, wat heeft dan jouw voorkeur?

Door hier heel duidelijk keuzes in te maken en het goed voor jezelf uit te werken, wordt het voor je potentiële klanten ook een stuk duidelijker. En dat maakt het weer makkelijker om voor jouw dienstverlening te kiezen. 

Voorbeeld: Mijn dienstverlening

Mijn dienstverlening bestaat uit drie pijlers:

  • Ik verkoop trainingen, waarin ik mensen leer om zelf hun online strategie te bedenken en uit te voeren
  • ik coach mensen, waarbij ik samen met mensen aan de slag ga
  • ik neem het over van bedrijven: ik  ontwerp een online strategie, richt deze strategie voor ze in, en doe de uitvoering voor ze (door het weer verder uit te besteden bij specialisten).

Ik vind het het leukst om mensen te leren om zelf aan de slag te gaan en ze hierbij te coachen. Mijn marketingstrategie richt zich dan ook voornamelijk op de trainingen en coachingstrajecten. Door dat met name te noemen in mijn blogs en mijn sociale media-posts, trek ik vooral klanten aan die het graag willen leren. 

Stap 3: Vertel je verhaal

Zodra je weet aan wie je het liefst wil verkopen en wat je wil verkopen, kun je je verhaal naar buiten brengen. Bloggen, bloggen, bloggen dus! Door uitgebreid te schrijven over de resultaten van jouw dienstverlening (see what I’m doing here…), trigger je de aandacht van mensen die behoefte hebben aan die resultaten. 

Hoe meer kennis je deelt, hoe meer mensen snappen dat jij weet waar je het over hebt. En hoe meer ze je gaan vertrouwen. 

Meer lezen over waarom kennis delen zo goed is? Lees ​Waarom je onbeperkt kennis kunt delen (en dit je toch geen klanten kost)​​​

Stap 4: Maak lawaai

Heb je een paar mooie blogs geschreven? Dan wordt het tijd om flink lawaai te maken. Deel je blogs daarom vaak en in allerhande varianten op je sociale media. 

Het is daarbij wel heel belangrijk dat je kiest voor de juiste sociale media. Waar zijn jouw klanten vooral te vinden? En wat voor type dienst verkoop je precies? Is het heel privé? Of juist helemaal niet? Dat heeft invloed op de keuze welk medium mensen gebruiken als ze op zoek gaan naar informatie die past bij jouw dienstverlening.

Zo kun je, als je bijvoorbeeld mensen coacht over gezondheid of aan de slag gaat met hun hobby’s, prima gebruik maken van Facebook. Wil je mensen helpen met zakelijke dienstverlening? Dan ga je vooral aan de slag met LinkedIn. Als je daarentegen mensen helpt met hun scheiding, of met financiële problemen, kun je je beter focussen op Pinterest en Google. 

Doe de test hiernaast om te ontdekken wat voor jouw het ideale medium is!

Stap 5: verzamel e-mailadressen

Reageren mensen op je sociale media? En komen ze naar je blog? Dan is het tijd om e-mailadressen te gaan verzamelen! Zorg dat je lezers hun gegevens op zoveel mogelijk plekken op jouw site achter kunnen laten.

Bied hen bijvoorbeeld mooie tips aan. Of een handige download. 

Stap 6: Leer elkaar écht kennen

Door te mailen leren je prospects (want dat zijn het inmiddels) jou steeds beter kennen. En je leert hen ook langzaam kennen, als ze je terugmailen bijvoorbeeld. Of een gratis gesprek met je aanvragen. Ook kun je leren van welke links ze aanklikken in je mails. 

Ontvang Gratis 

Meer dan 60 onderwerpen voor je mails!

Schrijf je nu in en ontvang gratis mijn lijst met meer dan 60 onderwerpen om over te mailen. Je zit nooit meer zonder ideeën.

Stap 7: Verkoop je dienstverlening via de mail

Doordat je steeds meer weet van de mensen op je lijst, kun je ze gerichte mails gaan sturen, met daarin een aanbod. In eerste instantie voor bijvoorbeeld een gratis gesprek. Maar ook al gauw voor jouw betaalde dienstverlening. 

Zodra ze iets van je gekocht hebben, zijn je prospects echte klanten geworden! 

Ben jij op zoek naar nieuwe klanten?

Ben jij ook op zoek naar nieuwe klanten? En wil je meer leren over hoe je die door te bloggen kunt vinden? Schrijf je dan gerust in voor mijn blogtips. Dan help ik je op weg!

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Dit artikel nog eens teruglezen? Bewaar het op Pinterest

Wil jij meer klanten? Gebruik deze 7 superslimme tips
Wil jij meer klanten? Gebruik deze 7 superslimme tips

Leave a Comment: