Inspiratie laat zich niet plannen! Toch? - Profbloggers.nl
Inspiratie bloggen

Inspiratie laat zich niet plannen! Toch?

“Op zich vind ik bloggen best leuk, maar ik word zo chagrijnig van een planning. Dat je dan op vaste momenten moet schrijven. En over onderwerpen waar mijn pet dan helemaal niet naar staat.” Mijn klant keek me verstoord aan. “Schrijven is een creatief proces hoor, dat moet je niet zo vast willen gieten.”

Ik snapte haar wel. Dat werkt bij mij ook zo. Er zijn dagen dat
schrijven echt vanzelf gaat. Dat alle woorden zo op papier rollen. En er zijn
dagen… Dat ik uren naar mijn computerscherm kan staren en dat er maar niets
komt.

Toch ben ik een groot voorstander van het inplannen van artikelen.
Zowel op sociale media als op je blog. En van het inplannen van schrijfuurtjes.
Zelfs op dagen die misschien helemaal niet creatief voelen.

Waarom zou je dat doen?

Ja, schrijven is een creatief proces. En als je je
geïnspireerd voelt, dan zou ik daar ook zeker gebruik van maken. Niets is zo
fijn als vol inspiratie een geweldig artikel eruit gooien.

Maar… dat je inspiratie hebt en heerlijk geschreven hebt,
betekent niet dat je zo’n artikel ook gelijk wereldkundig hoeft te maken. Toch?
Alleen maar dat je nu een extra artikel hebt, voor een goed moment.

Als je een planning hebt, gebaseerd op je marketingkalender,
kun je precies zien wanneer het slim is om dat artikel wel te delen. En als je
dan toch zo lekker in je tekst zit, schrijf dan ook meteen een aantal mooie social
media-posts over dit onderwerp. Dan heb je die maar vast staan. Daar zal je
toekomstige zelf echt heel blij mee zijn!

Je hoeft er niet op te wachten

Andersom betekent het feit dat schrijven een creatief proces
is ook niet van die geïnspireerde momenten de enige momenten zijn dat je goed
kunt schrijven. En dat je maar moet wachten op zo’n inspiratiegevoel. Want het
zou zo maar kunnen dat dat nooit gebeurt. Het is net zoiets wachten tot er een
prijs op je lot valt. Het kan gebeuren, maar het kan ook niet gebeuren. Je hebt
het niet in de hand.

Draai het maar om: met een goede voorbereiding kun je ingeplande
schrijfuurtjes namelijk altijd nuttig en inspirerend maken.

Hoe werkt dat?

Als je weet waarover je kunt schrijven, maak je het jezelf
vaak al een stuk makkelijker. Dat lege scherm als ik per se een blog wil
schrijven wordt bijna altijd veroorzaakt door juist dat idee. Dat ik vind dat
er een blog uit moet, maar niet het geduld heb gehad om te kijken waarover ik
zou kunnen schrijven. Wat er in mijn strategie past.

Ook als ik wel een onderwerp heb, komt er niet altijd een mooie
tekst uitrollen. Om me daarbij te helpen, maak ik vaak gebruik van een schema, waarin
ik een aantal punten noteer:

  • Onderwerp
  • Doelstelling tekst
  • Inleiding
  • Paragrafen / Argumenten
  • Afsluiting (met call-to-action)

Als ik eerst die onderdelen kort invul, kan ik daarna veel
sneller schrijven. Zo’n schema heeft namelijk twee voordelen:

  • Zelfs als ik geen inspiratie heb, weet ik wel
    waarover ik moet schrijven. Het heeft me handvatten om over door te denken.
  • En nog belangrijker vaak: het zorgt ervoor dat
    ik niet afdwaal in mijn tekst (want daar heb ik nogal een handje van, als die
    inspiratie er eenmaal is).

Wel inspiratie maar niet over het gewenste onderwerp?

Nu komt het natuurlijk ook voor dat ik wel inspiratie heb,
maar heel ergens anders over zou willen schrijven dan in mijn planning staat.
En dat doe ik dan ook gewoon. Dat is toch wel een beetje het voordeel van eigen
baas zijn toch, hahaha.

Maar zoals gezegd: dat publiceer ik dan vaak niet direct.
Als ik eenmaal lekker aan het schrijven ben, en het artikel dat eruit moest er
uit is, wil ik meestal nog wel even doorgaan. En dan heb ik wel ruimte in mijn
hoofd om alsnog het geplande artikel te schrijven.

En soms komt het ook gewoon beter uit

Het komt tot slot ook nog wel eens voor dat zo’n spontaan artikel
gewoon beter past, dan het idee dat ik in mijn planning had opgenomen. Die
planning maak ik wel met een idee en een strategie erachter natuurlijk. Maar
dat betekent niet dat ik die niet kan herzien als ik een beter idee heb, dat de
strategie nog verder versterkt.

Ik zie een blog- en mediaplanning als een fijn hulpmiddel
waarmee je jezelf tijd bespaart en beter op de weg blijft. En dat is ook precies
wat ik mijn klant voorhield.

Van spontane inspiratie naar spontane planning

Mijn klant ging er nog even niet in mee die dag. Ze was een beetje klaar met het uit haar comfortzone trekken van mij. Een paar dagen later belde ze me. Ze had het op haar manier geprobeerd. En… het was niet gelukt, zo vertelde ze me een stralende lach. Die spontane inspiratie waar ze zo graag op wilde wachten, had zich nog niet getoond. Dus nu was ze aan de slag gegaan met mijn schema. En ze had alsnog een geweldige tekst geschreven. “Veel sneller dan normaal! Ik was in een uurtje tijd klaar!”

Ik was trots op haar.

Hoe doe jij dat?

Wacht jij altijd op inspiratie? Of denk je regelmatig na
over leuke onderwerpen om over te bloggen? En bereid jij je schrijftijd ook wel
eens voor? Of schrijf je spontaan wat er in je op komt?

Wil je ook mijn handige blogschema ontvangen? Schrijf je hier
nu in voor mijn mail- en blogtips. Dan stuur ik het je toe.

Leave a Comment:

2 comments
Sonja Grinwis says 28 februari 2020

Het verschilt niet veel van mijn werkwijze. Elke ochtend begin ik met freewriten en door de dag heen schrijf ik ingevingen in een notitieboekje. Soms neem ik fragmenten op met mijn telefoon. Daarnaast maak ik heel veel foto’s zo ontstaat vanzelf een databank met inspiratie.

Reply
    Sjoukje Bakker says 12 maart 2020

    Dat helpt echt hè, gewoon aan de slag gaan. En zo’n databank met inspiratie is sowieso heel handig.

    Reply
Add Your Reply

Sjoukje Bakker

Hallo, ik ben sjoukje

Wil je mijn handige ondernemers- en blogtips in je mailbox ontvangen?