De basis van SEO

Iedereen die een eigen website heeft, krijgt al snel het begrip SEO te horen. In dit stukje leg ik je uit wat het is, waarom het belangrijk is en de basistechnieken hoe je jouw SEO kan verbeteren.

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachine optimalisatie. Tegenwoordig kan je zeggen dat werken aan je SEO eigenlijk betekent dat je Google het naar de zin maakt. Er schijnen ook nog gebruikers van Yahoo! en Bing (Microsoft) te bestaan, maar 90% van de wereld gebruikt Google als zij iets opzoeken.

Google en zijn algoritme geeft dus duidelijk de toon aan in zoekmachineland!

Waarom heb je SEO nodig?

Simpelweg krijg je door goed te vinden te zijn op Google meer lezers. Je kan voornamelijk gebruik maken van social media of Pinterest om je lezers te trekken, maar dan ben je sterk afhankelijk van de algoritmes van die bedrijven. Google heeft een aantal updates en veranderingen gehad van algoritme, maar is wat dat betreft een stuk stabieler.

Op dit moment (begin 2018) komt er een grote verandering aan op Facebook, waarbij bedrijfspagina's minder belangrijk worden vergeleken met vrienden en familie, qua aandacht die ze krijgen op de newsfeed. Om op de newsfeed terecht te komen zullen bedrijven gedwongen worden binnenkort advertenties in te kopen. Facebook richt zich op de gebruiker en wat die het liefste wilt, maar... Google ook!

Google's belangrijkste doel

Google's belangrijkste doel is (naast geld verdienen, net als Facebook) dat zijn gebruikers een goede zoekervaring hebben. De gebruikers moeten goede, relevante informatie vinden. Op die manier blijven zij terugkomen (en zoekt bijna niemand via Bing!). Als jouw website de taal van Google spreekt, begrijpt Google wat zijn gebruikers op jouw website kan vinden. En dat trekt dus nieuwe lezers!

Hoe verbeter je je SEO?

Er is ontzettend veel te leren over het verbeteren van SEO. Alvast aan de slag hiermee? Door deze drie manieren toe te passen kun je de SEO al snel verbeteren:

  1. SEO proof schrijven: een up-to-date, relevante pagina, die snel is en die gericht is op zijn niche zal hoog eindigen op de zoekmachine. Voor de technische kant helpt de plugin van Yoast gigantisch.
  2. Linkbuilding: iedere relevante (!) link die jij maakt naar een andere website zal jouw rating iets verbeteren. Iedere relevante link naar jouw website zal jouw rating gigantisch verbeteren. Niet voor niets betalen bedrijven voor links naar hun website.
  3. Social media: Google houdt ook de social media in de gaten, aangezien het doel is een goede ervaring te bieden voor gebruikers. Hoe meer jouw artikelen worden gedeeld op bijvoorbeeld Twitter en Facebook, hoe relevanter Google dat artikel vindt.

Veel doe je automatisch goed

Over ieder van deze punten is nog veel meer te vertellen. Het doel van dit artikel is echter een globale uitleg te geven van het belang van SEO. Het goede nieuws is ook dat je veel van deze zaken waarschijnlijk al automatisch goed doet omdat je ook een fijne blog wil hebben voor je lezers. Over de andere punten, die net wat meer aandacht nodig hebben, lees je meer in het artikel Maak jij deze veelvoorkomende SEO-fouten ook?

Ben jij bezig met SEO? Waar let jij op? En wat vind je lastig? Vertel het ons in de reacties!

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment:

1 comment
De SEO van afbeeldingen - Profbloggers.nl says 18 maart 2018

[…] Weet je niet wat SEO is? Lees dan eerst dit artikel! […]

Reply
Add Your Reply

Sjoukje Bakker - blogcoach

Hallo, ik ben sjoukje

Wil je mijn handige blogtips in je mailbox ontvangen?