Kom van je eiland af - Profbloggers.nl
Onbewoond eiland

Kom van je eiland af

Als ik door social media scroll, valt één ding me vaak op: mensen gedragen zich vaak alsof ze op een onbewoond eiland zitten. Ze roepen en schreeuwen en doen van alles om maar gezien te worden door dat eenzame voorbijvarende schip.

Er worden geweldige tips gedeeld, mooie verhalen verteld, fijne adviezen gegeven en prachtige foto's getoond. Maar aan wie? De snel voorbij scrollende volger lijkt ze allemaal niet op te merken. Het schip vaart gewoon door.

Facebook heeft zijn beste tijd gehad! LinkedIn werkt niet! Instagram is waardeloos!

De reactie is vaak één van gelatenheid. Eerst roepen en schreeuwen de posters nog een tijdje door. En op een gegeven moment geven ze het op. Ze keren zich in zichzelf terug en geven het medium de schuld. 

Dat stomme algoritme van Facebook! LinkedIn werkt niet voor mijn doelgroep. Pinterest is niet meer wat het geweest is. En Instagram draait alleen maar om mooie jonge mensen!

En dat vind ik zo zonde!

De sleutel

Er is namelijk wel degelijk een manier om in gesprek te komen met je volgers. En om goede resultaten uit je social media-kanalen te halen.

Blijven zenden en zenden is het in ieder geval niet. De sleutel van echte interactie met je doelgroep is zelf betrokken zijn.

Het is een estafette

Je zou het kunnen zien als het lopen van een estafette: als jij begint te lopen, en het stokje over geeft, gaat de volgende lopen. En die geeft het stokje ook weer door. Uiteindelijk komt je team bij de finish. Je kunt alleen maar winnen als je het stokje doorgeeft. Zelf het stokje vasthouden en één keer naar de finish rennen heeft geen enkele zin. 

Zo werkt het met social media ook. Als iedereen alleen maar zelf iets plaatst, wint er niemand. Alleen als je je sociaal opstelt en regelmatig op anderen reageert, reageren die ook weer.

Als je maar genoeg mensen aan het lopen zet, komt het stokje vanzelf weer bij jou terecht. Misschien niet van degenen op wie jij gereageerd hebt, maar wel van anderen. 

Voor wat hoort wat? 

Nu zou je namelijk kunnen denken dat ik vind dat iedereen waar jij wat achter laat ook bij jou langs zou moeten komen. Dat zou leuk zijn, maar zo werkt het natuurlijk ook niet. Net zomin als dat jij een reactie moet geven op iedereen die bij jou een reactie geeft. 

Authentiek zijn is belangrijk

Het is belangrijk om authentiek te zijn en te reageren op mensen die jij bewondert of wiens post jou inspireert. Dat hoeft niet wederzijds te zijn. Wat het wel doet is de estafette in werking zetten. Mensen die veel reacties krijgen, zijn gemotiveerd om ook anderen reacties te geven. En dat leidt misschien niet altijd rechtstreeks tot contact met jou, maar uiteindelijk komt het je toch wel ten goede. 

Hoe komt dat?

Waar het om gaat is dat je sociaal bent en laat merken dat je er voor anderen bent. Dat wordt op een zeker moment echt opgepikt.

En mooi meegenomen: elke reactie die je geeft op een ander account is een podium voor jezelf. Anderen zien jouw naam daar staan per slot van rekening. Als jouw reactie hen aanspreekt, is de kans aanwezig dat ze doorklikken naar jouw account. 

Alleen echte inhoudelijke reacties

Dat betekent NIET dat je jezelf zou moeten promoten onder het bericht van een ander. Sterker nog, dat vind ik altijd heel ongepast. En ik kan me ook niet voorstellen dat het je echt iets oplevert. 

Inhoudelijke reacties die aangeven dat je echt de post van iemand gelezen hebt, trekken meer mensen aan dan wanneer je laat zien dat je weliswaar andere posts bekijkt, maar nog steeds alleen met jezelf bezig bent. 

De praktijk is het bewijs

Dat mijn onbewoond-eiland-theorie ook echt in de praktijk werkt, heb ik de afgelopen dagen weer opnieuw gemerkt.

Toen ik pas mijn nieuwe challenge Verdrievoudig de interactie op jouw sociale media lanceerde, had ik namelijk best hoge verwachtingen, maar niet wat er uiteindelijk gebeurde...

Uiteindelijk gaven meer dan 100 mensen zich op. En... de resultaten zijn echt geweldig! Op mijn Facebook-groep en in mijn mail regent het complimenten. Mensen zijn zo blij verrast met de resultaten.

De Facebook-groepen van verschillende deelnemers zijn enorm gegroeid. Er zijn letterlijk honderden nieuwe connecties gelegd op LinkedIn (alleen ikzelf heb er meer dan 100 connecties bij). En ook op Instagram zijn de interacties niet van de lucht.

Ook meedoen?

Wil je ook nog mee doen met de challenge? Je kunt je hier inschrijven. Elke maandag start een nieuwe ronde.

Leave a Comment:

Sjoukje Bakker

Hallo, ik ben sjoukje

Wil je mijn handige ondernemers- en blogtips in je mailbox ontvangen?