1 klik - verdienen aan je lezer

Waarom ik Adsense gedumpt heb – en gelijk meer verdiende

Als je allemaal ballen tegelijk in de lucht gooit, kun je ze dan ook weer allemaal tegelijk vangen? Misschien wel een keer, en misschien ook wel meer dan eentje. Maar hoe meer ballen je omhoog gooit, hoe meer er op de grond zullen vallen.

En wat gebeurt er als je ze naar een ander gooit? Hoeveel vangt die er?

Stel nou ook eens dat alle ballen een andere waarde hebben, maar wel even groot en mooi zijn. Je gooit ze met zijn allen tegelijk naar de ander. Welke ballen vangt diegene op? Degene met de gouden binnenkant? Of gewoon degene die toevallig het dichtst bij langs kwam?

Hoe meer, hoe moeilijker

Ik ben niet heel goed in ballen gooien (en in vangen nog minder). Maar… ik ben wel vrij goed in kansberekening. En in marketing. Daarom kan ik je verzekeren: hoe meer ballen je naar je lezer gooit, hoe groter de kans wordt dat die er een paar laat vallen. Sterker nog: een lezer vangt er eigenlijk standaard maar maximaal eentje. En welke bal dat is? Tja…

Klik….

Als jouw lezer stopt met het lezen van je blog – omdat ze uitgelezen is of niet meer geboeid om welke reden dan ook – dan kan ze daarna maar één ding doen. Ergens op klikken. Met een beetje geluk is dat op een door jou zo zorgvuldig geplaatst linkje of advertentie. En met iets minder geluk is dat op het kruisje in de hoek.

Zoveel afleiding

Natuurlijk, er kan ook iets anders gebeuren buiten je blog, waardoor je lezer afgeleid is en later weer terugkomt. Dat geldt als een nieuw moment, waarbij je weer alle kansen hebt. Je hebt geen invloed op de wereld buiten je blog, dus daar houden we ook geen rekening mee. Het gaat alleen om het moment dat je lezer haar ogen op jouw blog heeft en stopt met het lezen van jouw tekst. Wat doet ze dan?

Zoveel opties….

Meestal is de keuze reuze. Er zijn advertenties, interne links, affiliate links en inschrijfbuttons. Logisch ook, vanuit jou als blogger gezien. Er zijn zoveel verschillende doelen die je hebt per slot van rekening. Geld verdienen met je advertenties, sponsoring en affiliates. En met je eigen producten als je die hebt. Je wil lezers binnenhalen voor je emailnieuwsbrief. Oh, en graag ook nog je bounce-percentage naar beneden en pageviews omhoog halen, vandaar die interne links en related posts.

Je weet niet waar iemand voor gaat hè. Dus als je nou maar al die ballen op je site knalt, dan vangt je lezer er vast wel eentje. En of dat een intern linkje is, of de google-advertentie is die je 30 cent oplevert, of een affiliate link van € 40…. Who cares. Binnen is binnen. Er is weer geklikt.

Maar is dat nou echt de beste strategie?

Wat werkt wel?

Zoveel mogelijk ballen gooien is een strategie, dat is duidelijk. Hoe meer je er gooit, hoe groter de kans dat je lezer er eentje vangt. En het is ook een bijzonder veel voorkomende strategie. Sterker nog… Ik heb hem op mijn eigen blog MGMS ook veelvuldig toegepast. Maar slim is anders. Dat geef ik eerlijk toe.

Want als jij een lezer per ongeluk verliest aan een advertentie, waardoor ze niet meer jouw mooie e-book ziet… Dan heb je geen 30 cent verdiend, maar € 15 verloren (om maar wat random bedragen te noemen). Het lastige is, weg is weg. Om die mogelijke klant weer terug te halen naar jouw verhaal, zul je eerst weer heel veel moeite moeten doen. En dan begint de strijd opnieuw.

Natuurlijk, je weet niet of ze daadwerkelijk die € 15 uit had gegeven. En liever 30 cent in de hand dan € 15 in de lucht misschien. Maar… voor het zelfde geld vang je die 30 cent ook niet, omdat je lezer zo geïrriteerd is door de hoeveelheid klik-opties (lees advertenties) dat ze al direct op het kruisje klikt.

Maak een strategische keuze

Als je je realiseert dat je lezer maar één keer klikt, kun je ook een strategische keuze maken. Waar ligt de financiële toekomst van jouw blog? Is dat in sponsordeals en/of advertenties? Of is het in verkoop van producten aan jouw lezers (via eigen producten of affiliates)? Je verdient het snelst en het meest als je producten verkoopt met de grootste winstmarge. Welke dat zijn, dat kun jij alleen zelf bepalen.

Laat daar de keuze van jouw ballen van afhangen.

Sponsoring en advertenties….

Als jij vooral wil verdienen aan sponsoring en advertenties, zorg dan dat die ruimschoots in beeld zijn. En laat je lezer flink doorklikken op je blog (bijvoorbeeld met diashows). Laat ze niet afleiden door nieuwsbrieven en dergelijken.

Of verkoop van producten

Als jij vooral wil verdienen aan de persoonlijke verkoop van producten (van jezelf of affiliates), gooi dan je andere advertenties eraf. Dat is misschien even wennen. Maar het is wel nodig. Echt waar.

Kan je het niet combineren?

Natuurlijk kun je ook als je eigen producten verkoopt nog steeds af en toe een sponsordeal doen. Zeker als het om een dienst gaat die je niet zelf aanbiedt, kan het een aanvulling zijn. Maar realiseer je dat dat ten koste gaat van je affiliate verkoop (want in sponsordeals mag je meestal geen affiliates zetten) en je geloofwaardigheid als het gaat om het verkopen van je eigen producten.

Nog geen producten en wel wat verdienen?

Wil je graag eigen producten gaan verkopen, maar heb je ze nog niet? En wil je wel wat verdienen? Geen zorgen. Het kan geen kwaad om te beginnen met advertenties. Maar zet dan ook gelijk bij je content passende affiliate banners en links neer. Daar verdien je per klik veel meer mee. Bovendien is de kans dat er geklikt wordt, sowieso al groter dan bij random advertenties, aangezien ze die content al aan het lezen zijn. Je lezer was er al naar op zoek.

Ondertussen concentreer je je vooral op het vergroten van je publiek en het maken van je producten. Dan komt de rest vanzelf.

Meer geld, meer plezier

Op MGMS heb ik op een dag mijn homepage statisch gemaakt en (bijna) alle advertenties eraf gegooid. Mijn inkomsten via Google en andere advertenties decimeerden van de ene op de andere dag. En mijn inkomsten? Die verdubbelden. De verkoop van mijn eigen producten schoot omhoog. Dat was niet alleen meer geld, maar ook nog een stuk leuker. En dat is ook wat waard.

 

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment:

7 comments
Jessica says 5 maart 2018

Interessant om te lezen! 🙂 ik heb adwords aan staan maar merk eigenlijk (nog?) geen verschil. Ik heb het wel subtiel gehouden zonder grote schreeuwende advertenties, misschien scheelt dat.

Reply
Haydée says 5 maart 2018

Ik was me vandaag toevallig aan het afvragen of ik misschien meer advertenties op mijn blog moest zetten. Ik zie ze zo vaak op andere blogs, en vroeg me af of ik hier een kans liet liggen. Jouw artikel heeft me overtuigd om het niet te doen. Super interessant om lezen!

Reply
Lipstickencupcakes says 5 maart 2018

Mochten wij ooit geld willen gaan verdienen dan zijn dit super handige tips!

Reply
Eke says 6 maart 2018

Goede tips! Ik werk zelf niet met advertenties, omdat ik het heel storend vind op andere blogs. Helemaal als het meerdere zijn in een artikel. Ik vraag me ook echt af of mensen daadwerkelijk op de advertentie klikken.

Reply
Fleur says 7 maart 2018

Ik heb het (nog) niet geïnstalleerd. Ik twijfel ook nog of ik het wil en of het wel iets zal opleveren. Interessant dus om te lezen

Reply
    Sjoukje Bakker says 7 maart 2018

    Het heeft mij in een jaar zo’n € 1000 opgeleverd. Maar… daar had ik ook wel heel veel pageviews voor nodig. En het punt is, je wordt er nooit rijk mee. Dus het is een beetje dubbel he, of het interessant is.

    Reply
The lemon kitchen says 7 maart 2018

Heel interessant om te lezen! Goeie tips

Reply
Add Your Reply