Hoe organiseer je een challenge? 10 tips - Profbloggers.nl
Hoe organiseer je een challenge

Hoe organiseer je een challenge? Mijn tips

Een paar jaar geleden bedacht ik iets nieuws: ik wilde de lezers van mijn bespaarblog helpen met het opruimen van hun financiële rommel. En al snuffelend op Amerikaanse blogs kwam ik tot een briljant idee! Een challenge! "In 15 dagen je financiën op orde" rolde uit mijn pen. Ik plaatste er een blog over, riep nog wat op Facebook en maakte een digitaal inschrijfformulier.

Ik dacht dat ik daar wel zo'n 50 mensen blij mee kon maken en ging eens brainstormen over hoe ik dan die mensen in 15 dagen kon helpen. Hoe groot was mijn verrassing dat binnen 3 dagen meer dan 500 mensen zich hadden opgegeven... De stress schoot in mijn keel en ik realiseerde me dat ik beter eerst die 15 opdrachten had kunnen bedenken dan dat inschrijfformulier met de wereld delen... 

Grijze haren erbij...

Toch kwam het allemaal goed. Die grijze haren op mijn hoofd zijn beslist van die weken hoor, begrijp me niet verkeerd. Het was echt heel veel gedoe om 500 mensen een stap verder te helpen met hun geldzaken. En tegelijkertijd te ontdekken hoe zo'n mailsysteem eigenlijk werkt... Maar het resultaat was echt fantastisch. Nu jaren later volgen sommige van de deelnemers me nog steeds. En ik krijg ook nog steeds (3 jaar later!) af en toe bedankmails van mensen die toen begonnen zijn met het uitzoeken van hun geldzaken en nog altijd blij zijn hoe goed ze het onder controle hebben gekregen.

En nieuwe klanten

Als iets mij altijd veel nieuwe klanten heeft opgeleverd, is het wel het organiseren van een challenge geweest. Die eerste keer was wel heel bijzonder natuurlijk. Maar ook op deze site heb ik al meerdere malen challenges georganiseerd met meer dan 100 deelnemers. En een flink deel daarvan is inmiddels klant.

Een challenge is echt de ideale manier om je mensen te leren kennen én hen nog een flinke stap verder te helpen ook. Ze zien resultaten die ze anders niet gauw hadden behaald. En dat smaakt naar meer.

Maar wat is nu eigenlijk zo'n challenge? En wat heb je er precies aan? Ik licht het begrip eerst even toe en neem je dan mee met de voordelen.

Wat is een challenge?

Een challenge is een uitdaging: een serie opdrachten die je mensen geeft, waarmee ze een bepaald doel kunnen behalen. En dat is heel handig: mensen komen op die manier vaak verder dan wanneer ze zelf aan de slag zouden gaan. Het is een extra motivatie én kennis in één. 

Voordeel 1: Een challenge vergroot je mailinglijst

Als mensen met jouw challenge iets kunnen bereiken dat ze anders niet zo snel zal lukken, zijn ze al snel gemotiveerd om hun mailadres bij je achter te laten. Het organiseren van een challenge is daarom een heel handig middel om snel je mailinglijst te laten groeien.

Voordeel 2: Een challenge creëert saamhorigheid

Als je iets samen doet, is het veel makkelijker om door te zetten. Omdat iedereen met een challenge door hetzelfde heen gaat, creëer je met je challenge saamhorigheid: je deelnemers krijgen onderling een band. En omdat jij die faciliteert, associëren jouw deelnemers die positieve gevoelens met jou. 

Voordeel 3: Een challenge vergroot het vertrouwen

Als mensen mee doen met je challenge, kom je meerdere malen langs in hun mailbox of op sociale media. Ze raken gewend aan het zien van je naam. En zeker als de challenge hen echt concrete resultaten oplevert, leidt het tot meer vertrouwen in jouw kennis en kunde. Daarmee vergroot je de kans dat ze wat van je willen kopen. Het is een ideale win-win-situatie dus. 

Voordeel 4: Een challenge moedigt aan tot actie 

Challenges zijn altijd tijdsgevoelig: ze gaan op een zeker moment van start en zijn op een gegeven moment weer afgelopen. Daarmee speel je in op het gevoel van FOMO voor mensen: als ze nu niet mee doen, missen ze de boot. 

Daarnaast motiveer je ze ook om actie te ondernemen met het onderwerp dat je aanbiedt. Door de kleine successen die mensen met hun challenge behalen, zullen ze ook sneller door willen. Dit zet ze op het spoor om meer van je te willen leren (en dus te kopen).

Voordeel 5: Een challenge bereidt je doelgroep voor op kopen

Meestal is een challenge gratis. Maar zelfs in dat geval bereidt een challenge je deelnemers voor om van je te kopen. Hun succes zorgt voor momentum en dat smaakt vaak naar meer. 

Als je direct daarna een product aanbiedt dat perfect aansluit op de vaart die ze gemaakt hebben, is de kans groot dat ze van je willen kopen: ze kennen je nu, ze vertrouwen je, en ze willen meer weten van het onderwerp. 

Challenges zijn een win-win voor alle betrokkenen

Als je alles zo onder elkaar ziet, begrijp je: een challenge is een win-win voor alle betrokkenen: je deelnemers komen dichterbij hun gewenste doel, en jij vergroot je kans op omzet. Met je challenge haal je nieuwe leads binnen die niet alleen enthousiast zijn over jou, maar die ook nog echt interesse hebben in jouw producten. 

Wil jij ook een challenge organiseren?

Enthousiast geworden? Bestel dan nu mijn handige stappenplan. Daarin vertel ik je precies wat je moet doen én in welke volgorde, om een succesvolle challenge te organiseren. Daarmee voeg je niet alleen leden toe aan je mailinglijst, maar haal je ook nog mooie nieuwe klanten binnen. 

Wil jij ook een challenge organiseren?

Bestel nu mijn 10-stappenplan en leer precies wat je moet doen om je mailinglijst te vullen én meer te verkopen.

Hoe organiseer je een challenge

Dit artikel nog eens teruglezen? Bewaar het op Pinterest

Wil jij een online challenge organiseren om meer leads en meer klanten binnen te halen? Volg dit handige stappenplan voor een mail challenge en vul jouw mail funnel met geïnteresseerde prospects. #challenge #mailchallenge #funnel
Wil jij een online challenge organiseren om meer leads en meer klanten binnen te halen? Volg dit handige stappenplan voor een mail challenge en vul jouw mail funnel met geïnteresseerde prospects. #challenge #mailchallenge #funnel

Leave a Comment: