perfecte pitch - vrouw wint online

Hoe schrijf je de perfecte pitch voor sponsorblogs?

“De essentie van een pitch is dat je snel tot de kern komt en je inleeft in je publiek.” Deze wijsheid komt van Nicole Mangelaars, organisator van het Nederlands Kampioenschap Pitchen. (Ja, overal is een kampioenschap voor, zelfs voor pitchen.) 🙂

Het maakt niet uit waar je voor pitcht, deze regel geldt altijd. En… dus ook voor jou als je wil pitchen op een sponsorblog. Maar hoe doe je dat nou? Hoe laat je zien dat je je inleeft in je publiek – in dit geval een marketeer. En wat is de kern van jouw verhaal waarmee jij voortaan alle pitches gaat winnen? Maak gebruik van deze tien handige pitch tips!

Tip 1: Pitch alleen op producten die bij je blog passen

De beste pitches zijn voor producten waar je zelf ook heel erg in gelooft. Dan is je pitch een stuk oprechter, en zal je blog dat straks ook zijn. Dat leest de marketeer ook in jouw pitch. En dat leest jouw lezer straks ook uit je verhaal. Als je zelf al moet zoeken naar een link, dan prikt je lezer daar direct doorheen.

De marketeer, die vaak de keuze heeft uit een berg pitches, zal dat ook direct merken. Alleen de keuze voor een product dat jij echt wil verkopen leidt tot een perfecte pitch.

Tip 2: Verwijs naar eerdere succesvolle sponsorblogs

Als je al eerder een leuke en succesvolle sponsorblog hebt geschreven, verwijs daar dan enthousiast naar. Als de statistieken toen (relatief) goed waren, meld dat dan ook.

Door dit soort voorbeelden aan te halen, ziet de marketeer dat je een serieuze kandidaat bent, die al eerder heeft samengewerkt met een merk. Dat werkt net als bij een restaurant in een rijtje op een groot plein. Degene waar al mensen binnen zitten, maakt een grotere kans op veel publiek dan het restaurant dat nog uitgestorven is.

Als je bij een bureau pitcht, kun je niet altijd links noemen. Je kunt er dan ook voor kiezen om alleen de titel van een dergelijke blog te noemen, of bijvoorbeeld de merknaam.

Tip 3: Schrijf een bondig en enthousiast stukje over je eigen blog

De marketeer die de keuze maakt, kent jouw blog hoogstwaarschijnlijk niet. Door deze even kort en enthousiast te positioneren, is het voor de marketeer makkelijker je blog te plaatsen. Het is ideaal als degene die moet kiezen niet eerst jouw blog op hoeft te zoeken om te weten of het passend is.

Benoem in ieder geval het doel van je blog, benoem dan de doelgroep en link tot slot het product daar aan.

Een paar voorbeelden

In het geval van mijn personal finance blog schrijf ik bijvoorbeeld “Op Meer geld minder stress wil ik mensen inspireren op een andere manier met geld om te gaan, zodat ze meer over hebben voor de leuke dingen in het leven. Ik richt me op vrouwen tussen de 28 en 55 jaar die graag anders zouden willen leven: met meer geld en minder stress. XYZ sluit daar perfect op aan omdat….”

En in geval van Profbloggers geef ik als omschrijving de volgende zin mee: “Op Profbloggers wil ik bloggers inspireren om van hun blog hun werk te maken. De doelgroep bestaat uit nieuwe bloggers die een succesvolle blog willen neerzetten, en ervaren bloggers die hun blog een flinke stap vooruit willen krijgen.” 

Tip 4: Pas je perfecte pitch aan op het product

De aankondiging van je blog hoeft niet elke keer precies hetzelfde te zijn. Natuurlijk moet het wel altijd ongeveer aansluiten op je blogdoel en blogpubliek, maar waar je de nadruk op legt, daar kun je in variëren.

Als het een product speciaal voor vrouwen is, dan schrijf ik daar iets meer over. Als het een product voor moeders is, dan schrijf ik “moeders” in plaats van “vrouwen”. En als het een product speciaal voor millennials is, dan schrijf ik bijvoorbeeld dat ik me richt op een publiek vanaf 28 jaar (al gok ik dat het dan toch niet echt een match met mijn blog is, maar dat terzijde).

Tip 5: Noem een aantal opties waarover je kunt bloggen

In je pitch kun je ook vast een aantal blogideeën noemen. Als je pitcht bij een bedrijf als Linkpizza of TIM, dan staat er vaak al in de briefing waar de marketeer aan denkt. Maak daar gebruik van.

Afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt, kun je één of meerdere ideeën noemen.

Tip 6: Verlevendig je perfecte pitch met details

Door wat extra details te noemen over het onderwerp maak je het net wat levendiger. Als je maar beperkt ruimte hebt, kan dat heel klein, bijvoorbeeld door te schrijven over een roze tas, in plaats van over een tas. En het kan ook uitgebreider, als je daar ruimte voor hebt. Dan schrijf je bijvoorbeeld over de 32-jarige Hanna, die altijd haar make-up vergeet mee te nemen, en daarom zo blij wordt van de extra vakjes in die leuke roze tas (van merk XYZ). (Ik noem maar een dwarsstraat). 🙂

Tip 7: Noem iets bijzonders over het merk

Laat merken dat je je in hebt gelezen in het merk, of het echt al goed kent, door een klein bijzonder detail te noemen over het merk dat niet in de briefing staat. Daardoor laat je de marketeer weten dat je echt weet waar je het over hebt, en oprecht gemotiveerd bent er een mooi stuk van te maken.

Dit werkt overigens vooral als het gaat om een marketeer die zelf ook echt voor het bedrijf werkt. Als er een bureau tussen zit, heeft dit niet zo heel veel zin (omdat die waarschijnlijk die details ook niet perfect kennen).

Tip 8: Kort het in

Schrijf eerst uitgebreid je pitch, zodat je zeker weet dat alles erin staat. En daarna ga je zoveel mogelijk schrappen. Als je alleen de essentie laat staan (en dan met details… uitdaging hè!), is je pitch veel sterker. Dit vereist behoorlijk wat oefening. En… dat zal je gemerkt hebben als je mijn blogs leest, is niet mijn sterkste kant. 🙂

Toch is het wel een goede tip, aangezien het wel echt werkt. Hoe concreter en compacter jouw verhaal, hoe beter de marketeer het kan onthouden. En dat vergroot de kans dat jij op de shortlist komt, zeker als de concurrentie heel groot is.

Tip 9: Begin met de punchline

Vaak als ik een blog schrijf, verzin ik eerst een saaie inleiding. Dan schrijf ik het middenstuk. En terwijl ik dat zit te schrijven, verschijnt vaak halverwege ineens de tekst waar het om draait. Die knip en plak ik dan onmiddellijk bovenaan. En ineens heb ik een goed verhaal.

Het lukt me nooit om gelijk die scherpe inleiding te schrijven. Dat doe ik dus ook niet meer. 🙂 Ik begin gewoon, en vertrouw erop dat die inleiding vanzelf wel verschijnt.

Zo werkt het met een goede pitch vaak ook. Als te tekst begint met de sterkste zin, heb je de helft al gewonnen. Je hoeft niet uren te gaan zitten broeden op die zin, voor je gaat schrijven. Ga gewoon aan de slag met alle punten. Pak dan je gum erbij en gooi alle overbodige rommel weg. En plak tot slot de sterkste zin bovenaan.

Tip 10: Bied niet te hoog, maar vooral ook niet te laag

Vaak mag je ook een bedrag noemen waarvoor je pitcht. Goed mikken is echt een vak apart. Er zijn wel wat richtlijnen te vinden op internet, maar het verschilt vaak sterk per bureau wat een goed bedrag voor jouw blog is.

Natuurlijk kun je ook altijd lekker laag inschieten, maar daar ben ik geen voorstander van. Simpelweg omdat mensen vaak wel willen betalen voor kwaliteit. Als jij heel laag biedt, zou je dus ook best de pitch kunnen verliezen omdat de marketeer dan juist denkt dat je geen kwaliteit biedt.

Dat te hoog bieden niet handig is, dat zal iedereen begrijpen. Maar wat is te hoog hè?

Mijn gouden bonustip: vraag bij het bureau na wat zij een realistisch bedrag vinden voor jouw blog. Dat ligt soms veel hoger dan je zelf in gedachten had. En… helaas ook vaak lager. Als je een pitch echt graag wil winnen, is het wel verstandig om hier naar te luisteren. Beide kanten op.

Veel succes!

Veel succes met het verbeteren van jouw pitch. Laat je het weten wanneer je de perfecte pitch hebt geschreven én gewonnen? Ik ben benieuwd!

*Disclaimer: Dit artikel bevat mogelijk affiliate links. Dit betekent dat als ik een kleine commissie ontvang als jij via één van deze links iets aanschaft. Dit kost jou niets extra’s. Ik beveel alleen producten en diensten aan die ik zelf ook gebruik en waar ik voor 100% achter sta. Daarnaast bevat dit artikel afbeeldingen van Shutterstock.com

 

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment:

11 comments
Helga says 4 maart 2018

Goeie tips, Sjoukje. Hier kan ik iets mee. De meeste tips over het pitchen zijn te algemeen. Doordat je voorbeelden noemt maakt het je punt inzichtelijk. Op deze manier is pitchen goed te doen. En het klopt wat je zegt bij punt 8 en 9; ervoor gaan zitten, alles wat in je opkomt tikken, strepen en het sterkste naar boven halen. Dankjewel!

Reply
Daphne says 4 maart 2018

Wat een handige tips! Thanks for sharing

Reply
Jorien says 4 maart 2018

Handige tips! Nu nog een keer wachten tot er iets komt waar ik echt in geloof 🙂

Reply
Myrthe says 5 maart 2018

Heb veel bijgeleerd door deze blog. Ik hou je tips in gedachten. Heel fijne blog. 😊

Reply
Fleur says 5 maart 2018

Goede tips! Ik ga ze zeker in gebruik nemen, want ik vind het soms best lastig een goede pitch te schrijven. Helemaal als je maar beperkt de ruimte hebt

Reply
Jascha Donath says 5 maart 2018

Duidelijke tips. Ik vind vooral je tip over het schrijven van een blog (9) erg handig. Die ga ik zeker proberen.

Reply
Tom Outdoor says 5 maart 2018

Waaauw.
Hier ben ik erg dankbaar voor!!
Fijn om over te lezen!

Reply
Laura says 6 maart 2018

Bedankt om je tips te delen! Ik vind het ook moeilijk om to the point te schrijven, vaak is het van ‘ooh, nog even dit’ of ‘ooh, dat ook nog’ 🙂

Reply
Emma - That Healthy Kitchen says 6 maart 2018

Wat een goede tips allemaal!! Deze zullen mij zeker van pas komen 🙂

Reply
    Sjoukje Bakker says 7 maart 2018

    Dank je! Veel succes ermee.

    Reply
Debbythechocoholic says 11 maart 2018

Dit zijn echt megahandige tips en een groot deel wist ik zelfs niet. Hopelijk heb ik bij een volgende pitch meer geluk!

Reply
Add Your Reply