[:nl]telefoon en laptop met instagram - hoe word je succesvol op instagram[:]

Hoe word je succesvol op Instagram?

Wanneer ben je succesvol op Instagram?  En waarom zou je daar succesvol willen zijn? Het is het sociale medium waarbij mensen het minste doorklikken naar een website. Bedrijven vinden instagram-influencers daarom juist interessant. Het is een wereld op zich. En om succesvol te worden, moet je je een paar belangrijke dingen realiseren.

Instagram is geen Facebook

Facebook is mijn vriendje, mijn tweede leven en mijn verlengstuk. Ik vind Facebook en de groepen en pagina’s heerlijk en ben er veel te veel te vinden. Toen ik begon op Instagram, ging ik als Facebooker tekeer. Vooral veel lezen en hartjes uitdelen, vlak voor het slapen gaan.

Dat is niet echt een goede basis om op Instagram te gaan als professional. Mensen kunnen op Instagram niet kunnen doorklikken op links in de teksten. Maar als je niet kan linken naar je blog, wat is dan het nut van Instagram voor je blog?

Instagram is gemaakt voor personal branding

Instagram is het kanaal voor personal branding. Het is dé plek om jouw blog en boodschap te verbinden aan wie jij bent als individu. Door de vormgeving waarbij je geen externe links kan gebruiken, moet je het dichtbij jezelf houden. Door de nadruk op afbeeldingen, lokt het uit tot inkijkjes in jouw persoonlijke leven.

Juist vanwege de sterke personal branding is dit ook hét platform voor influencers. Als jij je geld wil verdienen met het promoten van andere bedrijven, kun je Instagram niet negeren. De meeste bedrijven zijn pas geïnteresseerd in jouw Instagram kanaal als je ongeveer 5000 volgers hebt. Dan weet je ongeveer waar je je op moet richten.

Wat wil Instagram?

Als je succesvol wil worden op een social media-kanaal, is het slim om je te verdiepen in wat het kanaal zelf wil. Facebook wil vooral entertainen. Pinterest wil informeren. En Instagram? Instagram wil inspireren. Als je succesvol wil worden op Instagram, moet je dus kijken hoe je mensen kunt inspireren met je foto’s. Dat is de basis.

Als je voldoet naar wat Instagram zoekt voor zijn platform, kom je hoog in de rankings. En dat betekent dat jouw foto’s aan veel mensen worden getoond, en dus weer door meer mensen worden geliked. Zeker nu Instagram de newsfeed heeft aangepast, en ook “interessant voor jou” aan zijn leden laat zien. Als je daarin terecht komt, en likes krijgt, heb je een natuurlijke groei. En dat levert je het meeste op.

Wat is personal branding?

Instagram zet in op personal branding. Zorg dus dat jouw posts daarbij aansluiten. Laat jezelf zien, leg nadruk op jouw specialisme en onderscheid je van de concurrentie.

De beelden zijn het allerbelangrijkst

Afbeeldingen zijn het essentiële communicatiemiddel bij Instagram. Besteed daar dus uitgebreid aandacht aan. Die zijn vele malen belangrijker dan alle hastags, likes en wat je er nog meer bij kunt verzinnen.

Het is daarom aan te raden om met een goede digitale camera te werken en de foto’s te uploaden naar jouw telefoon (bijvoorbeeld door ze te mailen naar jezelf vanaf je laptop). Op die manier heb je hoge kwaliteit foto’s en omzeil je de blokkade die Instagram heeft voor uploaden vanaf je laptop. Bovendien kun je je foto’s dan op je telefoon eenvoudig bewerken met de vele apps die daarvoor beschikbaar zijn.

Een andere optie

Ben je nu niet sterk in foto’s? Ook dan kun je groot worden op Instagram. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen plaatjes met teksten te uploaden. Het gaat er per slot van rekening om dat je een bepaalde look weergeeft op Instagram. Een bepaald filter over je foto’s, een bepaald format of kleur qua afbeeldingen kan ook werken. Maak jezelf herkenbaar. Dat is een essentieel onderdeel is van personal branding!

Wat werkt niet?

Op bloggroepen zie ik veel likes voor likes. Eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo erg in. Los van het feit dat ik mijn eigen fans wil vinden, zijn dit soort like-acties ook nooit lang houdbaar. Mensen die je op deze manier volgen, blijven niet hangen. Je moet op zoek naar je eigen doelgroep en die vind je niet door willekeurige mensen te vragen je foto’s te liken en vervolgens ook hun foto’s te liken. Dat kost namelijk ook heel veel tijd. En die tijd kun je beter steken in het mooier maken van je Instagram-foto’s.

Wat is het verhaal achter hashtags?

Over hashtags verschillen de meningen. Er is ook nogal wat veranderd de laatste tijd. Eerst werkte het goed om een standaard aantal hashtags in een lijst te hebben staan en die onder iedere post te plakken. Dit vond Instagram echter op een gegeven moment niet meer leuk, omdat het alleen nog maar ging over hoeveelheden in plaats van de kwaliteit van de foto’s.

Daarom pasten ze het algoritme aan. Vanaf dat moment kon je alleen nog maar een maximaal aantal hashtags onder een bericht plaatsen. Als gevolg daarvan plakten mensen massaal een grote lading hashtags in de eerste reactie onder hun bericht, om toch maar in de verschillende feeds terecht te komen. Dit was natuurlijk ook niet de bedoeling van Instagram. Daarom werkt dit nu ook niet meer.

Op dit moment ziet Instagram daarom graag een variatie van hashtags. Als je dus iedere post linkt naar dezelfde hashtags, zal je lager op de feeds eindigen. Door onder elke post handmatig de meest relevante hashtags te kiezen, en daar vooral goed in te variëren, kom je het hoogst.

Totaalbenadering voor Instagram werkt het best

Net zoals bij SEO ben ik van mening dat je echter een totaalbenadering moet hebben voor een platform. Likes voor likes en bulkbewerkingen aan hashtags is duidelijk niet wat Instagram wil. En op de lange duur ben je daar dan ook niet succesvol mee. Wat naar mijn mening het beste werkt is:

  • Oprechte interesse in het platform
  • Lever kwaliteit (mooie foto’s of herkenbare beelden en goede teksten)
  • Post dagelijks (maar spam je volgers niet)

De formule is eigenlijk toepasbaar op ieder social media platform. Kwaliteit, regelmaat en echte belangstelling brengen je overal het verst.

 

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment: