Te weinig inkomsten uit je bedrijf? De oorzaken én oplossingen – Profbloggers.nl
Te weinig omzet? zo komt dat

Te weinig inkomsten uit je bedrijf? De oorzaken én oplossingen

“Ik werk echt keihard! Maar als ik niet gauw meer geld verdien met mijn bedrijf, moet ik echt stoppen. Dan moet ik weer in loondienst. En dat wil ik niet!”

Het is de meest gehoorde klacht waar mijn klanten mee komen als ik met ze in gesprek ga. Ze komen bij me langs omdat ze willen bloggen, omdat ze gehoord hebben dat dat de oplossing is. Maar… vaak komen we daar pas later aan toe. Eerst moeten de cijfers kloppen.

Herken je dat? Dat je wel van alles aan je bedrijf hebt gedaan, maar dat je nauwelijks iets verdient? Waar ligt dat aan? Wat gaat er mis?

Twee mogelijke redenen 

Er zijn een hoop oorzaken te bedenken waarom je te weinig geld verdient met je onderneming. Maar daar zijn altijd twee mogelijke onderliggende oorzaken voor:

  • er komt te weinig geld binnen
  • er gaat teveel geld uit

Vandaag bespreek ik de linkerkant van de balans: er komt te weinig binnen. In mijn volgende blog ga ik in op de andere kant: er gaat teveel geld uit.

Er komt te weinig geld binnen

Je bedrijf heeft alleen bestaansrecht als je genoeg verkoopt. En daar gaat het nog wel eens mis. Er zijn letterlijk tientallen redenen waarom je te weinig verkoopt. In de praktijk zie ik dat er één reden met stuk op nummer 1 staat…

Je potentiële klanten weten niet wat ze kunnen kopen

Je potentiële klanten weten niet wat ze kunnen kopen. Hè? roepen mijn klanten dan altijd, als ik dit suggereer. “Maar ik verkoop toch een prachtig product!”

Ja? Wat verkoop je precies? vraag ik dan. En weten je klanten dat ook? Zeker bij dienstverlenende ondernemers is het soms behoorlijk lastig om hier een helder antwoord op te krijgen.

Ze denken dat je iets heel anders verkoopt

Als je struikelt over je verhaal bij wat je verkoopt, ben je niet de enige. Pas geleden stelde Kim Buining in de FB-groep Ambitieuze coaches die vraag eens aan haar coaches. Ze gingen de uitdaging aan en vroegen hun klanten wat die dachten dat ze verkochten. De antwoorden waren in sommige gevallen echt vernietigend. Mensen hadden soms echt geen idee van wat de coaches allemaal aan prachtige diensten in de aanbieding hadden.

Ook bij mijn klanten blijkt dit bij navraag veel vaker dan verwacht het geval. Ze dachten zelf hun producten en diensten helemaal prima te hebben uitgewerkt. Maar hun klanten komen vaak met hele andere antwoorden. (En ja, dat gebeurt mij ook nog wel eens… Voor de zekerheid: ik help ondernemers met meer omzet te halen, door te bloggen.) 😊

Of je producten zijn onvindbaar

Een tweede probleem is dat de producten onvindbaar bleken te zijn op hun site. Vandaag nog keek ik op de site van een hele goede fotografe. Op Instagram had ze een geweldig actieaanbod staan, dus ik klikte even door naar haar site om te kijken hoe ik kon bestellen en wat ze nog meer verkocht. Helaas… haar homepage was even prachtig als informatief. Maar haar aanbod, haar tarieven en haar vestigingsplaats… die waren compleet onvindbaar op de site. Gemiste kans.

Het komt vaker voor dan je denkt

Nu lijkt dit misschien wat bijzonder, maar het komt veel vaker voor dan je denkt. Sterker nog: ik maakte ik mezelf ook lang schuldig aan. Ik dacht dat ik wel heldere productpagina’s had. Maar hoe anderen die moesten vinden? Dat zat nog niet goed in elkaar. Zodra ik mijn verzamelproductpagina maakte en deelde, verkocht ik direct 3 masterclasses.

Ook bij ondernemende bloggers een veelvoorkomend probleem

Dit probleem zie ik ook vaak bij bloggers die hun inkomsten uit sponsoring halen. Als je niet heel duidelijk op je site neerzet wat jij kunt betekenen voor een bedrijf (door een heldere mediakit met jouw cijfers en tarieven te publiceren): hoe kunnen ze je dan een passend aanbod doen?

Doet je webshop het wel?

Wat ik tot slot nog vaak zie is dat de achterkant van een webshop niet goed werkt. Je bestelt iets, maar de betaalknop werkt bijvoorbeeld niet. Zeker als je kleine producten verkoopt, wil je hier niet tussen zitten. Dan moet je systeem gewoon werken. Test dit dus regelmatig als je te weinig omzet haalt uit je website.

Geen automatisch systeem? Gemiste kans

Of er is helemaal nog geen automatisch online systeem. Je kunt dan alleen iets kopen door een mailtje te sturen bijvoorbeeld. Dat is vaak zo’n grote hobbel! Dan ben je de helft van de mensen die iets wilde kopen alweer kwijt. En dat terwijl het inrichten van een Woocommerce-winkel op je site zo is gebeurd.

Kunnen jouw potentiële klanten wel bij je terecht?

Hoe zit dit met jouw website? Staat er duidelijk op wat je verkoopt? En is je aanbod goed vindbaar?

Of… twijfel je daaraan? Wil je er eens over sparren? Ik kijk graag met je mee.

About the Author Sjoukje Bakker

Wil jij makkelijker klanten vinden die passen bij jouw bedrijf? Klanten die zich herkennen in jouw verhaal? Maar vind je het lastig om te bloggen? Ik help je aan een strategie die jou meer klanten oplevert, zonder dat het je teveel tijd kost.

Leave a Comment: