Van lezer naar klant – de juiste volgorde - Profbloggers.nl
Van lezer naar klant

Van lezer naar klant – de juiste volgorde

Toen ik nog fulltime blogger was, werkte ik volgens een vast stramien aan mijn blog. Dat ging ongeveer zo...

Ik bedacht een leuk onderwerp om over te schrijven. Ik schreef de blog. Ik publiceerde de blog. 

Een paar weken later bedacht ik me ineens dat ik er wel wat mee kon doen, en plakte er een leuk lijstje of iets dergelijks in. Daarmee haalde ik mailadressen binnen.

En weer een tijd later bedacht ik een product. En daar mailde ik dan die lezers, die mijn leuke lijstje hadden gedownload over. Soms kochten ze het dan. En heel vaak... niet. Herkenbaar?

Het werkte niet

Lange tijd heb ik gedacht dat dat lag aan mijn producten. Misschien sloten ze niet aan bij de lezers? En ik dacht ook dat het lag aan mijn mails. Mogelijk waren die niet wervend genoeg? Of misschien wel te wervend, waardoor ze juist mensen afstoten. 

Ik deed het verkeerd om. En ik niet alleen

En op een dag had ik een brainwave... Ik realiseerde me ineens dat ik het verkeerd om deed. 

Als ik met klanten in gesprek ben, merk ik elke keer weer dat ik niet de enige ben, die deze volgorde aanhoudt. Sterker nog, de discussie is bijna altijd hetzelfde. De ondernemers in kwestie hebben wat leuke blogs geschreven en kunnen daar geen leuke weggevers bij bedenken. Of ze hebben al uren gestopt in het schrijven van blogs en het overal verspreiden op sociale media. Maar er komt geen klant bij. En ze vragen zich af of bloggen überhaupt wel zin heeft...

Het antwoord is kort. Nee. Op deze manier bloggen heeft inderdaad geen zin. 

Wat is een slimmere volgorde?

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Wat veel beter werkt, is andersom werken. Daarmee wordt het veel makkelijker om de juiste keuzes te maken. Dat ziet er als volgt uit:

  • Stap 1: Ontwikkel een product, gebaseerd op de behoeften van jouw ideale klant
  • Stap 2: Schrijf een verkooptraject uit
  • Stap 3: Bedenk een handige weggever die aansluit op het product
  • Stap 4: Maak een e-mail inschrijfformulier voor op je website
  • Stap 5: Schrijf een blog over de issues van je ideale klant waar jouw product een antwoord op kan geven. 
  • Stap 6: Publiceer de blog en koppel hier direct het inschrijfformulier aan
  • Stap 7: Promoot de blog overal!

Als je deze volgorde aanhoudt, is de kans dat je de juiste lezers treft veel groter. Dat vergroot weer de kans dat ze ook echt behoefte hebben aan jouw weggever. En dat ze uiteindelijk je product kopen. 

De weg van lezer naar klant

De ideale weg van lezer naar klant verloopt namelijk als volgt:

  1. Je lezer komt op jouw site door een leuke post op sociale media, dat haar triggert, bijvoorbeeld omdat ze zichzelf erin herkent.
  2. Ze leest je interessante blog en wil meer weten!
  3. Ze schrijft zich in op jouw mailinglijst voor je mooie weggever.
  4. Ze krijgt jouw mails en raakt er steeds meer van overtuigd dat jij weet waar je het over hebt.
  5. Ze koopt jouw product omdat ze fan van je is. 

Daarom werkt beginnen bij het eindpunt zo goed. Als je een random artikel publiceert, dat niet (uiteindelijk) leidt tot een product, dan raak je deze lezer ergens onderweg kwijt. Misschien downloadt ze wel je weggever, maar schrijft ze zich uit voor je je geweldige mails hebt kunnen sturen. Of is ze vertrokken zodra je een mail over je producten stuurt. 

Natuurlijk kan het voorkomen dat je soms spontaan inspiratie hebt om over een bepaald onderwerp te schrijven. Vraag je zelf dan altijd af wat het doel van die tekst is. Is het wel echt een antwoord op de behoefte van jouw ideale klant? Is dat niet zo: publiceer de tekst dan niet.

Ga strategisch aan de slag

Als je meer klanten wil door te bloggen, ga dan strategisch aan de slag. Begin bij je einddoel en werk vanaf daar terug. Alleen dan heeft bloggen voor je bedrijf echt zin.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Moet elke blog bij een product horen?

Nu is het niet zo dat elke blog ook rechtstreeks verband moet houden met een product. Sterker nog, productblogs lezen vaak helemaal niet lekker. En ze leiden ook bijna nooit tot verkopen. 

Het is dan ook niet zo dat elke blog naar een specifiek product teruggeleid kan of moet worden

Hoe werkt het dan wel?

Het gaat om de behoefte van je ideale klant. Jouw product moet hier een oplossing voor bieden. En je blog, die is bedoeld om te inspireren. Hierin geef je antwoord op een vraag waarin een behoefte aangewakkerd wordt. 

Als je makelaar met een passie voor interieurs en binnenhuisarchitectuur bent, dan is jouw ideale klant waarschijnlijk iemand die op zoek is naar een aankoopmakelaar die ook verstand heeft van inrichting.

Als je gaat brainstormen over blogonderwerpen, kom je mogelijk op allerhande ideeën over de huizenmarkt. En schrijf je teksten over onderhandelen bijvoorbeeld. Daarmee bereik je allerhande huizenkopers, en die hoeven niet per se jouw ideale klant te zijn. 

Je product is namelijk een breed advies, waarbij je niet alleen op zoek gaat naar een nieuw huis, maar ook nog een beeld geeft van de inrichting die past bij jouw klant. Je weggever zou dan een overzicht met een aantal sfeerimpressies kunnen zijn. En je zou dan een blog kunnen schrijven over hoe je met de juiste meubels elke kamer in je nieuwe huis naar je zin in kunt richten. 

Start bij het eind, dat komt het goed

De conclusie: start bij het eind. Als je met je klant en je product in je achterhoofd je blogstrategie inricht, dan weet je zeker dat je de juiste mensen trekt. De stappen van lezer via lead naar klant zijn dan veel sneller gezet.

Ontvang Gratis 

Meer dan 60 onderwerpen voor je mails!

Schrijf je nu in en ontvang gratis mijn lijst met meer dan 60 onderwerpen om over te mailen. Je zit nooit meer zonder ideeën.

Leave a Comment: