verschil tussen een Facebook-pagina en een Facebook-groep? - scherm met facebook en telefoon

Facebook-pagina of Facebook-groep…Waar kies jij voor?

"Dat klinkt als heel veel werk!" was het antwoord van één van mijn klanten op de vraag of ze al eens aan een Facebook-groep gedacht had. "Bovendien heb ik al een pagina die me heel veel tijd kost!" vervolgde ze wat somber. Toch overtuigde ik haar om een groep te beginnen. Ik denk namelijk dat je beter een actieve Facebook-groep kunt hebben met weinig leden dan een Facebook-pagina met veel volgers.

Waarom, dat leg ik in dit artikel uit.

Wat is een Facebook-pagina?

Een Facebook-pagina is een profiel speciaal voor jouw blog. Het is echt het visitekaartje van je blog. Daarop kan iedereen zien waar je blog te vinden is, en - als het goed is - waar jouw blog over gaat.

Je Facebook-pagina is openbaar en voor iedereen inzichtelijk.  Je kunt hem ook met iedereen delen. En je volgers kunnen dat ook doen. Je kunt er je links op plaatsen en andere nuttige content voor je lezers.

En wat is een Facebook-groep?

Een groep is een soort vereniging op Facebook. Er is een voorzitter (de beheerder) en er zijn leden. Ook hier kun je links naar je blog en andere informatie delen. Daarnaast kunnen je leden ook topics beginnen en onderling met elkaar in gesprek gaan. Een groep maak je echt met zijn allen.

Wat is het verschil tussen een Facebook-pagina en een Facebook-groep?

Op een pagina post jij meestal alleen. Anderen (volgers en niet-volgers) kunnen wel een gesprek met je beginnen, dat ook op de timeline van je pagina verschijnt. Mijn ervaring is dat dat in de praktijk weinig gebeurt. Hoewel je in een groep ook in kunt stellen dat alleen het beheer berichten kan plaatsen, is het idee van een groep dat er onderlinge interactie is.

Meer mensen zien je bericht in een groep

Dit leidt meteen tot een tweede verschil: de kans dat jouw berichten aan mensen getoond worden in een groep is veel groter. Want alhoewel je in theorie een stuk minder mensen bereikt dan met je openbare Facebook-pagina, is dat in de praktijk vaak niet zo, zelfs als jouw pagina veel meer volgers heeft dan er leden in je groep zitten. Daar kom ik hieronder wat uitgebreider op terug.

De privacy in een groep is makkelijker te regelen

Een derde verschil tussen een pagina en een groep is dat je bij een groep de privacy makkelijker kunt instellen.

Er zijn namelijk drie varianten groepen:

  • Openbare groepen
  • Besloten groepen
  • Geheime groepen

Wat is het verschil tussen die verschillende soorten groepen?

Een openbare groep lijkt het meeste op een pagina. Ook hierbij kan iedereen zien wat er gepost wordt en verschijnen reacties van leden in hun eigen tijdlijn. Bovendien kan iedereen berichten uit zo'n groep met iedereen delen.

Een besloten groep is alleen inzichtelijk voor leden. De berichten en reacties die je plaatst komen niet in je timeline terecht. En niemand kan berichten uit zo'n groep op zijn timeline delen. De naam en het profiel van de groep zijn wel zichtbaar voor anderen op Facebook. Als je op de naam zoekt, vind je deze groep zo terug. Iedereen kan dus lidmaatschap van zo'n groep aanvragen.

Een geheime groep is eveneens alleen inzichtelijk voor leden, en dat geldt ook voor de naam het profiel. Je kunt alleen lid worden van een geheime groep als je een uitnodiging hebt gekregen, want deze is niet vindbaar ind e zoekresultaten.

Waarom zou je kiezen voor een Facebook-pagina?

Een Facebook-pagina is eigenlijk geen keuze, die moet je gewoon aanmaken. Ik zei het al, het is je visitekaartje. Het geeft bovendien je lezers de mogelijkheid makkelijk jouw content te delen.

Waarom zou je kiezen voor een Facebook-groep?

Op een groep kun je echt interactie met je lezers hebben. Je kunt er veel van leren, bijvoorbeeld over welke onderwerpen er spelen, waar mensen tegenaan lopen en wat ze juist heel leuk vinden. Bovendien kun je veel meer een band met elkaar creëren.

En doordat er ook andere mensen posten, en daar weer reacties op komen, ontstaat er zinvolle interactie, precies waar Facebook zo van houdt. Hoe meer interactie tussen je leden, hoe meer van jouw berichten aan de leden getoond worden. En als mensen dan ook nog eens vooral op jouw berichten reageren, bijvoorbeeld omdat je leuke vragen stelt,

Het voordeel van een groep én een nadeel van een Facebook-pagina: dat lastige algoritme...

Het nadeel van een Facebook-pagina is dat - zeker sinds de laatste algoritmewijziging van Facebook - lang niet al je volgers jouw zo zorgvuldig samengestelde berichten zien. Alleen een deel van de mensen die al eerder een bericht van jouw pagina hebben geliket of erop hebben gereageerd, ziet jouw berichten in hun timeline voorbij komen. En wat het nog erger maakt: als je een bericht hebt dat slecht presteert (omdat er niemand op reageert), zien de volgende keer nog minder mensen jouw bericht.

Clickbait werkt tegen je

En dan "leest" Facebook ook nog eens de reacties op jouw berichten van jouw pagina. Als een bericht duidelijk gericht is op clickbait en dat blijkt uit de korte of allemaal dezelfde antwoorden van je volgers, dan krijg je daar ook strafpunten voor. Dit geldt op je groep natuurlijk ook.

Zinvolle interactie: best lastig

Je moet dus actief zorgen voor zinvolle interactie met je volgers. En dat kost op een pagina veel meer tijd en moeite dan in een groep, omdat je het grotendeels zelf moet doen. En vanwege dat privacy-aspect zullen ook minder mensen erin mee gaan. Als voorbeeld: De meeste mensen vinden het prima om te reageren op een algemene vraag van een mamablog, vooral als het om iets gaat als kindernamen of zo. Ook brede kookblogs met vragen over recepten kunnen met een pagina heel ver komen.

Interactie tussen mensen met online media

Mensen met telefoons op social media,. Foto van Shutterstock / SFIO CRACHO

Maar als je over besparen schrijft, of over afvallen, kan dat alweer lastiger zijn. Laat staan als je schrijft over ziektes of over echte taboeonderwerpen. De meeste volgers zullen dan veel minder snel reageren op een prikkelende vraag op je pagina, omdat hun reactie bij al hun vrienden in hun timeline voorbij zou kunnen komen. En daar zit lang niet iedereen op te wachten.

In een groep doen mensen dat vaak wel, omdat ze juist om die reden lid zijn geworden van die groep. Ze willen graag hun verhaal kwijt, en praten met anderen die zich in hun verhaal herkennen. Op mijn grootste groep (Bespaartips) stel ik dagelijks een paar vragen. Diezelfde vragen stel ik (op andere momenten, lang leve mijn publicatieplanner) ook op mijn pagina. Op de groep komen er gemiddeld 10 keer zoveel likes en reacties als op de pagina. En die reacties zijn vaak nog zinvoller én aardiger ook.

Gunfactor is groter in een groep

Het voordeel van zo'n groep is tot slot dat de gunfactor groter is. De leden leren je steeds beter kennen, door al die interactie, en liken je berichten daarom sneller. En als het goed gaat, willen mensen ook graag bij je groep blijven. Daarom zijn de reacties vaak aardiger en iets beter over nagedacht.

Welke soort groep kun je het beste kiezen?

Iets off topic, maar wel een vraag die nu misschien door je hoofd speelt: wat voor groep moet ik nu kiezen? Het handige van Facebook is, dat hoef je niet direct vanaf het begin vast te leggen. Je kunt het namelijk altijd later nog wijzigen. Tenminste... zolang je onder de 5000 leden zit. Daarboven kun je de privacy niet zomaar meer aanpassen. Je kunt een groep dan nog wel meer afschermen, maar niet meer minder. Van geheim naar besloten kan dus niet. Laat staan van besloten naar openbaar.

Ik raad overigens altijd aan om een besloten groep te starten. Dan heb je alle voordelen van een groep, zoals de beschermde onderlinge interactie, en ben je toch vindbaar.

Alleen als je een groep met betalende lezers start (bijvoorbeeld als onderdeel van een cursus) waarbij andere mensen niet zomaar aan kunnen sluiten, is een geheime groep handiger.

Is een groep nu echt veel werk?

Tot slot het probleem waar mijn klant mee worstelde. Zo'n groep lijkt wel heel veel werk. En eerlijk gezegd moet je het ook niet onderschatten. Het is behoorlijk wat werk om goed te doen. Zeker als je wil dat je leden zich netjes gedragen, moet je willen ingrijpen.

Gelukkig zijn er wel hulpmiddelen voor beschikbaar. Zo kun je al je posten, zowel je vragen als je links, vooraf inplannen met Postplanner. Dat kost wel even een uurtje per maand, maar dan ben je al een heel eind. Daarnaast kun je je aspirant leden vragen stellen voor je ze in je groep toelaat. Zo vraag ik expliciet een akkoord op dat mensen zich netjes gedragen. Tot slot kun je - als er echt veel interactie op gang komt - anderen vragen om je te helpen als moderator. Actieve leden zijn daar vaak wel voor in. Zo verdeel je het werk een beetje.

Mijn strategie levert je tijd, lezers én meer plezier op

Toen ik haar mijn groep- en pagina-strategie liet zien, was mijn klant om. In plaats van handmatig haar Facebook-pagina te vullen en te promoten, ging ze aan de slag met een groep. Ze is inmiddels helemaal om en heeft nu net zoveel leden op haar groep als volgers op haar pagina. En als grootste winst ook een stuk meer plezier in Facebook.

Ook slim aan de slag met Facebook?

Wil je ook samen met mij aan de slag om jouw Facebook-strategie te verbeteren? Plan een uur blogcoaching in, en ik help je direct op weg.

verschil tussen een Facebook-pagina en een Facebook-groep? - scherm met facebook en telefoon

Vrouw kijkt op telefoon en laptop naar Facebook. Bron: Shutterstock /  tongcom photographer

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment: