Allemaal pasfoto's van verschillende mensen - foto van Shutterstock door Ollyy

Voor wie schrijf jij?

Het allereerste blogboek - en enige - dat ik las, was het boek How to blog for profit without losing your soul, van Ruth Soukup. Sindsdien heb ik het nog vaak gelezen. En elke keer kom ik weer handige tips tegen die me verder helpen. 

Ruth's boodschap is in al haar blogs en boeken globaal hetzelfde: maak een plan! Ze is dol op lijstjes en overzichten. En geeft dan ook vooral veel tips om hier zelf ook mee aan de slag te gaan. 

De allerbelangrijkste les: schrijf voor 1 persoon

De allerbelangrijkste les die ik van Ruth leerde was niet om lijstjes en overzichten te maken. Dat deed ik uit mezelf ook al sinds ik kon schrijven. 🙂 Je bent een lijstjesnerd of je bent het niet hè.

Wat dan wel? 

Dat je niet voor iedereen hoeft te schrijven en voor iedereen alle antwoorden hoeft te hebben. Je kunt toch nooit iedereen tevreden stellen. En wat de een hilarisch vindt, vindt de ander afschuwelijk.

Voor wie schrijf jij dan precies?

Ruth stelt voor om een omschrijving te maken van die ene persoon voor wie je het liefst zou willen schrijven. Wie is jouw avatar?  is haar vraag.

Toen ik aan mijn eerste blog begon, Meer geld, minder stress, en het boek voor het eerst las, maakte ik een mooi verhaal over Anna. Dat was een vrouw van ongeveer 35 jaar, met 2 kleine kinderen, een te drukke baan en te weinig tijd voor al haar grote dromen.

Een half jaar later begon ik aan Elite Blog Academy, Ruths blogcursus. Daar stelde ze de vraag opnieuw, maar dan veel uitgebreider. Nadat ik al haar losse vragen beantwoord had over wie mijn avatar zou kunnen zijn, moest ik weer een verhaal schrijven. Ik maakte een prachtig overzicht, met stockfoto.

En weer een half jaar later deed ik een andere cursus, waarbij ook de vraag om een avatar kwam. Uit de losse pols stelde ik het verhaal op.

Een consistent verhaal

Toen bedacht ik me dat het misschien wel leuk was om die drie verhalen nog eens naast elkaar te leggen. En... ze kwamen bijna naadloos overheen. Alleen heette ze in de laatste twee geen Anna maar Hanna 🙂 Blijkbaar vond ik dat ze een H nodig had in haar leven. Ik vond het wel fijn om te merken hoe duidelijk mijn doelgroep in mijn hoofd zit.

Komt het overeen met de werkelijkheid?

Nu is natuurlijk de hamvraag: bereik ik (H)anna ook? Als ik naar mijn statistieken kijk, dan komt het - voor zover ik dat kan zien natuurlijk - wel redelijk overeen. De gemiddelde lezer van Meer geld, minder stress is een vrouw van ongeveer 40 jaar. 

Maar... als ik naar mijn Facebook-groep kijk, dan eigenlijk niet. Daar bereik ik een minder welvarend en ook ouder publiek dan Hanna. Ook fijn natuurlijk, maar niet mijn doelgroep. En dat merk ik dan ook weer in mijn statistieken op mijn blog, de gemiddelde leeftijd schuift langzaam omhoog.

Het lastige daarvan is dat ik nu ook vaak schrijf voor de echte mensen op mijn Facebook-groep. En dat de vragen die ik beantwoord Hanna lang niet altijd aanspreken. Sterker nog... Af en toe merk ik dat ik Hanna een beetje kwijt ben geraakt soms. Dat is ergens lastig, maar ook wel een leuke uitdaging die nu voor me ligt. Hoe ga ik nu Hanna weer terughalen?

Waarom zou ik dat willen?

Nu kun je natuurlijk denken: wat moet je ook met die Hanna. Wees blij met je publiek! Dan maar wat ander type blogposten. 

Dat is natuurlijk ook zo. Ik ben natuurlijk ook blij met iedereen die langskomt. Maar... Hanna is geïnteresseerd in de cursussen die ik voor haar maak. En in de producten die ik promoot. 

En het gemiddelde lid van mijn Facebook-groep... Not so much 🙂 Ja, of ze zijn wel geïnteresseerd en hebben het soms hard nodig, maar ze kunnen het zich niet altijd veroorloven. Ingewikkelde paradox is dat toch.

Bloggen is schipperen

Bloggen blijft altijd schipperen tussen wat jij zelf wil schrijven en wat je lezer wil lezen. Ik weet zeker dat er genoeg Hanna's bestaan om een prima bloggersbestaan mee op te bouwen, ik zie ze dagelijks om me heen. Ik weet wat haar boeit, ik weet wat ze wil bereiken.

En ik bereik haar ook best regelmatig, zeker in mijn emails gaat dat goed. En af en toe merk ik het ook in de reacties op mijn blog. Nu nog consistent zijn daarin en me niet teveel laten afleiden door pageviews he...

Dan komt het helemaal goed.

*Disclaimer: Dit artikel bevat affiliate links. Dit betekent dat als ik een kleine commissie ontvang als jij via één van deze links iets aanschaft. Dit kost jou niets extra’s. Ik beveel alleen producten en diensten aan die ik zelf ook gebruik en waar ik voor 100% achter sta. Daarnaast bevat dit artikel een afbeelding van Shutterstock.com: pasfoto's van verschillende mensen, door Ollyy

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment: