geld verdienen met bloggen - 5 meest gemaakte fouten

Waarom jij niet genoeg geld verdient met je blog – de 5 meest gemaakte fouten

Aan het begin van mijn blogcarrière schreef ik een keer over zorgverzekeringen. Dat bleek echt een onderwerp te zijn dat enorm aansloeg bij mijn doelgroep. Ze kwamen in grote aantallen langs en klikten flink door. De opbrengsten? Die waren nihil.

Toen ik iets een jaar later opnieuw over het onderwerp schreef, leverde het me dik € 1000 op. Het verschil? Iets heel simpels…

Toen ik net begon met bloggen op mijn personal finance-blog, heb ik zoveel fouten gemaakt. Als ik terugkijk, had ik al veel eerder veel meer kunnen verdienen met bloggen. Maar ja… dat is achteraf gezien hè.

En het vervelende is, veel mensen die graag geld willen verdienen met hun blog, lopen vast op dezelfde punten. Ik verzamelde de vijf meest gemaakte fouten die jij kunt voorkomen als je van jouw blog een financieel succes wil maken.

Fout 1: je ziet je blog niet als onderneming

Als jij langdurig geld wil verdienen met je blog, MOET je je blog als (onderdeel van je) onderneming  zien. Zolang je je blog als hobby ziet, zal het je niet lukken om er langdurig genoeg geld mee te verdienen.

Het eerste dat ik al mijn klanten adviseer is daarom het inschrijven bij de KvK, als ze dat nog niet gedaan hebben. Zodra je je hebt ingeschreven bij de KvK is het veel makkelijker om je blog als onderneming te zien. Dat is zo ontzettend belangrijk voor je mindset. En voor je klanten ook trouwens…

Zolang je dat niet hebt gedaan, ben je een hobbyblogger. Je kunt dan geen facturen sturen, alleen kwitanties. En je kunt je btw niet aftrekken. 

Fout 2: Je hebt geen duidelijke doelgroep

“Mijn doelgroep is heel breed, eigenlijk is iedereen wel welkom.” Dat hoor ik vaak als ik aan mijn klanten vraag voor wie ze schrijven. En natuurlijk: hoe meer lezers hoe beter. Maar… als je wil ondernemen, is het wel handig als er ook daadwerkelijk mensen langskomen die ook echt iets van jou willen kopen. Of dat nou een eigen product is, of een product dat jij aanbeveelt (zoals bij sponsoring of affiliates het geval is).

Niet echt herkenbaar

Als je doelgroep heel breed is, is het voor weinig mensen écht herkenbaar zal zijn. Hoewel dat wat tegenstrijdig klinkt, werkt dat in de praktijk vaak wel zo. De kans dat je als lezer ergens op stuit dat je niet interessant vindt, is namelijk behoorlijk groot.

Door je te focussen op je meest gewenste lezer en daar consequent voor te schrijven, wordt het voor jezelf makkelijker om goed en afwisselend te schrijven. Vergelijk het bijvoorbeeld met een brief te schrijven aan een goede vriendin. Dat is veel makkelijker dan een brief te schrijven aan iemand die je niet kent. Hoe vind je de juiste woorden?

Vergelijk het met een winkel

Je kunt het ook vergelijken met een winkelformule. Bij zowel de Hema als bij de Bijenkorf zijn alle mensen welkom. Toch richt de Hema zich op een compleet andere groep dan de Bijenkorf. En doordat ze dit consequent in al hun communicatie doorvoeren bereiken ze een groot publiek.

Als je je consequent focust op jouw ideale lezer, vergroot je de kans dat je de juiste snaar raakt voor veel meer lezers.

Je hoeft je doelgroep niet te benoemen op je blog. Iedereen is welkom. Dat is net als bij de genoemde winkels, zij selecteren ook niet aan de deur.

Hoe meer focus je aanbrengt, hoe meer mensen zich thuis zullen voelen.

Fout 3: je richt je op de verkeerde inkomstenbron

Vaak levert een sponsorblog relatief veel geld op. Je schrijft de tekst, en ontvangt een eenmalig bedrag. En klaar. Dat lijkt heel handig, maar is het niet op de lange termijn. Zeker niet als dit je enige bron van bloginkomen is.

Affiliates blijven geld opleveren

Affiliates leveren in eerste instantie vaak veel minder op. Soms zelfs maar een paar cent per verkoop. Maar op termijn kun je aan affiliates vaak veel meer verdienen, omdat je daar jaar in jaar uit geld voor kunt krijgen. Ik verdien nog altijd geld aan een artikel uit 2017, met een handige link erin. Als dat artikel een sponsorblog was geweest, had het waarschijnlijk net zoveel gelezen geweest, maar dan had mijn bankrekening daar nu allang niets meer van meegekregen.

Nog lucratiever: je eigen ontwerp

Digitale producten die je zelf ontwikkelt, zijn helemaal lucratief. Die kosten je vaak wel geld voor je ze kunt verkopen: je moet er tijd in stoppen, vaak moet je tools hebben om ze te maken en aan te bieden. Maar daarna kosten ze je niets meer, en leveren ze je voortdurend een inkomen op. Ik verdien nog altijd wekelijks aan een challenge die ik in 2017 ontwikkelde.

Mixen werkt

Mijn advies is om te zorgen voor een gezonde mix van inkomstenbronnen. Wed niet op één paard. Dan wordt het een stuk makkelijker om je inkomstendoelstellingen te halen.

Fout 4: je hebt geen blogplanning

Een blogplanning is het verschil tussen toevallige inkomsten en een succesvolle blogonderneming. Als je geen strategische blogplanning maakt, is het heel moeilijk om je blog om te zetten in financieel succes. De anekdote aan het begin van deze blog illustreert dit al. Want weet je wat het verschil was?

Ik kijk nog even met je terug.

Het eerste jaar was het een toevalstreffer, ik wist niet dat het onderwerp zo aan zou slaan. En het allerbelangrijkst: de blog kwam te laat. Ik publiceerde het eind december, toen de periode waarin je kon wisselen van zorgverzekeringen al weer bijna voorbij was. Blijkbaar vonden mensen het nog wel interessant om te lezen, maar kopen deden ze niet meer.

Het jaar erna had ik er eerder over nagedacht. Daardoor had ik meerdere blogonderwerpen rondom het thema en kon ik er zo’n 5 blogs over publiceren. Bovendien verschenen de artikelen precies in de weken dat de meeste mensen bezig waren met het doornemen van hun zorgverzekering. Er werd veelvuldig op mijn affiliate link geklikt, en de verkopen stroomden binnen.

Maak daarom altijd een planning

Met een strategische blogplanning, waarin je je affiliate en eigen producten meeneemt, kun je veel beter voorspellen wanneer je wat verkoopt, omdat je er bij het plannen rekening mee houdt wanneer een bepaald product relevant is. En daarnaast kun je er ook rekening mee houden of er bijvoorbeeld affiliate producten zijn die op een bepaald moment heel slim zijn om te promoten. Zorgverzekeringen zijn daarvan een voorbeeld, maar bijvoorbeeld ook vakanties (leveren veel commissie op!), en boeken in de boekenweek.

Als je een strategische blogplanning maakt, waarin je mee neemt wat je wanneer onder de aandacht wil brengen, is het veel makkelijker om te voorspellen hoeveel je gaat verdienen. Het voorkomt bovendien dat jij twee dingen promoot die elkaar niet versterken.

Alles bij elkaar zorgt het er voor dat de juiste lezer zich in jouw verhalen herkent. En dat is uiteindelijk nog het belangrijkste.

Fout 5: Je hebt te weinig publiek om genoeg omzet te halen

Niet iedereen die langs komt in een winkel koopt ook echt iets. Natuurlijk kun je het aantal verkopen wel verhogen door fantastische producten te hebben. En door een heel goed verhaal te houden. Daar moet je veel aandacht aan besteden. Maar zelfs als jouw verhaal én je product perfect passen, zullen er altijd mensen bij zijn die niets kopen. Om genoeg omzet te halen, is het dus van groot belang dat je genoeg mensen in je winkel krijgt.

Dat geldt op je blog ook. Lang niet elke lezer klikt op je affiliate links of op jouw producten, zelfs niet als het je ideale lezer is en het product perfect aansluit op haar behoefte. En als je lezers wel klikken, dan kopen ze niet allemaal iets. Er zijn per slot van rekening altijd externe factoren waar jij gen invloed op hebt.

Dus… om een minimaal aantal verkopen te doen, heb je ook een minimaal (en dan groter) aantal lezers nodig. Pas als je genoeg lezers hebt, kun je ook genoeg verkopen, wat je ook verkoopt.

Blijf dus je blogs breed promoten, ook als het al even geleden is dat je ze hebt geschreven. Zorg dat je SEO op orde is. En ga aan de slag met Pinterest, Facebook en Instagram om je bezoekersaantallen blijvend omhoog te krijgen.

Wil jij deze en andere bloggersfouten voorkomen?

Naast deze 5 meest voorkomende fouten, zijn er nog meer fouten die bloggers maken als ze geld willen verdienen met hun blog. Wil jij weten welke dat zijn, én belangrijker: hoe je ze kunt voorkomen?

Volg dan mijn webinar “Maak je blog klaar om geld te verdienen”

Daarin licht ik uitgebreid toe welke 10 stappen jij moet zetten om je blog om te zetten in een succesvolle winstgevende onderneming. En ik geef je een aantal slimme tips waarmee jij je inkomen direct kunt verhogen.

Wil jij meer geld verdienen met je blog?

Maak je blog klaar om geld te verdienen

Schrijf je nu in, en leer:


  • Welke stappen jij moet zetten om meer te verdienen
  • Waar jij geld laat liggen
  • Hoe je je blog omzet in een succesvolle WINSTGEVENDE onderneming.

Doe je mee?


Geld verdienen met je blog? Maak deze 5 fouten niet

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment:

9 comments
Jessie | Business Blog School says 15 mei 2019

Ai, altijd lastig om te constateren dat je meer geld had kunnen verdienen als… Fijn dat je deze fouten deelt. Ook voor ondernemers voor wie de blog meer een marketingkanaal is, zitten er mooie tips tussen!

Reply
Beauty By Bibi says 15 mei 2019

Heel interessante blog. Ik leer hier nog wat! Leuk!

Reply
Skincarebynaomi says 16 mei 2019

Wat fijn dat je deze tips deelt. Ik ben op dit moment nog te klein om echt geld te verdienen en heb ook te weinig tijd ervoor nu met tentamens. Ik vind het prima zo en ben het langzaam aan het opbouwen. Echt heel handige tips.

Reply
Melanie Hoogvliet says 16 mei 2019

Ik ben nu nog vooral bezig met het gewoon genieten van mijn blog en schrijven over dingen die ik leuk vindt. En daarnaast wil ik gewoon mijn lezers opbouwen. Ik doe verder nog niks met geld verdienen. Maar als ik dat wel wil gaan doen ga ik zeker deze blog nog eens op mijn gemak doorlezen.

Reply
Frederique says 16 mei 2019

Ja klopt inderdaad. Ik zag de eerste paar jaar onze blog als een leuk projectje maar zag het niet als onderneming en was dus ook niet bezig met verdienen via die weg. Achteraf wel jammer want we hadden veel volgers. Maar ja je leert ervan.

Reply
Maaike says 16 mei 2019

Leuke tips. Ik zie mijn blog zeker als marketing tool 😉

Reply
Dhini says 17 mei 2019

Wat handig tips. Ik moet meer verdiepen hoe ik met mij blog kan verdienen

Reply
Mandy says 19 mei 2019

Wat een goede blog! Zitten zeker veel goede tips tussen. Ik ga ze onthouden, bedankt!

Reply
Janet says 23 mei 2019

Handige tips, ik blog al zo’n twee jaar.. maar ben de laatste tijd actief bezig gegaan met affiliate links enzo.. altijd wel geweten dat het kon, maar nooit de tijd gehad (of tijd voor genomen) om het te doen. Achteraf natuurlijk hartstikke zonde… maar beter laat dan nooit zal ik maar zeggen.

Reply
Add Your Reply

Sjoukje Bakker - blogcoach

Hallo, ik ben sjoukje

Wil je mijn handige blogtips in je mailbox ontvangen?