Waarom leest niemand mijn blog? - Profbloggers.nl
Waarom leest niemand mijn blog - pins met elkaar verbonden

Waarom leest niemand mijn blog? Check deze 7 stappen

“Waarom leest niemand mijn blog? Ik stop er zoveel tijd in! Maar niemand lijkt ze te vinden! Wat doe ik verkeerd?” Els wil graag meer mensen helpen met haar coachingspraktijk. En daarom schrijft ze prachtige blogs. Ik ben ervan overtuigd dat ze er veel mensen mee aanspreekt. Maar dan moeten die natuurlijk wel weten dat die blogs bestaan!

Samen met haar dook ik in haar blog om te ontdekken waar het aan schort.

Wat is het doel van een blog?

Voor je gaat onderzoeken waarom je blog niet gelezen wordt, is het belangrijk dat je weet WAAROM je wil dat je blog gelezen wordt. Wat wil je bereiken met je blog?

In basis heeft een blog een aantal doelen: 

  • Je verhaal helder krijgen
  • Expertstatus verwerven
  • Je sociale media vullen
  • En mensen naar je site trekken met behulp van Google

Het belangrijkste doel heb ik hiermee nog niet genoemd: 

  • een blog geeft je de mogelijkheid geeft om e-mailadressen verzamelen. 

Dat is waar het om draait: zorgen dat mensen jou willen leren kennen en meer van je willen weten. En je gaan vertrouwen, zodat ze ook van je willen kopen. 

Sla geen stappen over

Als je blog alleen maar bedoeld is om mensen via Google naar je site te krijgen, zodat ze je producten gaan kopen, sla je flink wat stappen over. Mensen gaan pas van je kopen als ze je kennen en vertrouwen. Daar gaat tijd overheen. Zoals het spreekwoord ook zegt: Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd. Het kost tijd en moeite om mensen voor je te winnen. Dat red je niet met één briljante blogtekst.

Veel lezers = veel omzet? Was het maar zo’n feest

Nu leeft onder veel mensen ook het misverstand dat als je veel lezers hebt, je ook veel verkoopt. Daar is natuurlijk wel een link tussen: zonder lezers is het wel heel moeilijk om te verkopen. Maar het is niet waar dat veel lezers automatisch leiden tot veel omzet. Daarvoor is veel meer nodig. Er zijn blogs met maar 100 bezoekers per maand die meer omzet halen dan andere blogs met 100.000 bezoekers per maand. Het is maar wat je verkoopt en hoe je dat doet. 

Eerst je doelgroep en doelstellingen helder

Je wil dus niet zomaar een berg bezoekers op je site hebben, je wil graag potentiële klanten binnen halen. Mensen die jij echt verder kan helpen. Zorg daarom altijd dat je eerst heel helder voor jezelf hebt gemaakt wie je graag op je blog wil hebben en wat je wil dat ze doen. Pas daarna heeft het zin om ze ook echt te gaan zoeken.

Heb je dat uitgewerkt? Dan kun je gaan onderzoeken waarom mensen je blog niet lezen. 

In het geval van Els is het helder waarom ze graag meer lezers wil. Ze heeft een heel mooi programma, waar ze mensen, juist in deze stressvolle tijd mee verder wil helpen en daarom wil ze meer mensen op haar mailinglijst. Bij haar blogs heeft ze een mooie weggever, die perfect past bij haar gewenste doelgroep. 

Tijd voor een blogscan!

Als mensen met deze vraag bij mij komen, neem ik altijd een aantal standaard punten met ze door, in de vorm van een korte blogscan. Met deze scan ontdekken we meestal al snel waarom de bezoekers wegblijven. 

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Vraag 1: Zijn je blogs inhoudelijk zinvol? Hebben je lezers er iets aan?

Als eerste bekijk je de inhoud van je blogs. Help je je lezers wel echt met je teksten? Of maak je vooral reclame voor jezelf? Schrijf je alleen over wat jou bezighoudt en negeer je de behoefte van je lezer?

“What’s in it for me?” is de belangrijkste vraag die je lezers in hun hoofd stellen als ze je blog lezen. Als ze er niets uithalen, dan stoppen ze met lezen. Alleen het het hen iets oplevert, klikken ze verder, schrijven ze zich in voor je mailinglijst en delen ze je blog met anderen. 

Meer lezen over hoe je sterke blogs schrijft? Lees mijn 10 tips om je blog viraal te laten gaan

Vraag 2: Zijn je titels klikwaardig?

Hoe interessant en aantrekkelijk zijn de titels van je blogs? Wil je verder lezen als je deze ziet? Of nodigen ze totaal niet uit om op door te klikken? 

Of mensen je blogs nu op Google of op social media zien: als de titel geen nieuwsgierigheid oproept, scrollen ze door. Een titel die uitnodigt tot doorklikken is dus heel belangrijk.

Meer lezen over hoe je een catchy titel maakt? Check mijn blog Hoe bedenk je catchy blogtitels? (met 12 handige voorbeeldtitels)

Vraag 3: Heb je wel echt iets aan SEO gedaan?

Search engine optimization oftewel SEO helpt je met een hogere plaats van je blog in Google. Als je echt goede blogs schrijft, heb je vaak al veel automatisch goed gedaan op gebied van SEO.

Toch kan het geen kwaad om hier nog even goed naar te kijken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een SEO-plugin als Yoast. Ik gebruik al jaren de gratis versie en dat voldoet prima. 

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Vraag 4: Maak je gebruik van interne links?

Door intern goed door te linken op je blog zorg je ervoor dat lezers ook je andere artikelen zien. Als je iets hebt geschreven dat interessant is, willen ze waarschijnlijk verder lezen. Door ze op andere artikelen te wijzen, gaan je pageviews (en kansen op het ontvangen van een mailadres) omhoog. 

Vraag 5: Hoe heb je je blogartikel gepromoot?

Heb je je link uitgebreid gedeeld? Of heb je eenmalig op Facebook geroepen dat je een blog hebt geschreven? Realiseer je goed dat de meeste mensen je berichten op social media niet te zien krijgen. Pas als meerdere mensen je bericht lezen en van een reactie voorzien, krijgen anderen het ook te zien. De kans is dus groot dat jouw artikel helemaal niet gezien wordt, als je je link maar één keer deelt.

Zorg dus dat je je link meerdere keren deelt en op verschillende manieren. Soms werkt het goed om je inleiding te delen, en soms werkt het beter om een vraag te stellen, met je blog als antwoord. Of om de link er helemaal niet bij te zetten in een post, maar wel als aanvulling op de reacties.

Door af te wisselen in je social media posts, krijg je vaak meer respons dan wanneer je alleen maar de link deelt. 

Laat de link ook later nog regelmatig terugkeren op sociale media. Het is zonde om deze alleen maar te delen bij publicatie. Je weet per slot van rekening maar nooit wanneer jouw potentiële nieuwe klant behoefte heeft aan deze informatie. 

Vraag 6: Maak je gebruik van de juiste sociale media voor jouw doelgroep?

Regelmatig zie ik dat er hele zakelijke berichten alleen maar gedeeld worden op Facebook. Of juist hele persoonlijke berichten die alleen maar gedeeld worden op LinkedIn. En waar vervolgens helemaal geen reactie op komt. Dat is echt zonde! 

Houd goed rekening met het doel dat mensen hebben met hun social media-bezoek. Op Facebook willen mensen vooral geëntertaind worden. Op LinkedIn kijkt hun baas mee (tenminste, dat valt wel mee, maar de sociale controle op LinkedIn is vele malen groter dan op andere sociale netwerken). 

Door voor het juiste medium te kiezen is de kans op doorklikken veel groter. 

Weet je niet wat voor jouw doelgroep het ideale sociale medium is? Doe de test.

Vraag 7: Help je anderen?

Google vindt het prettig om jouw links op andere sites tegen te komen, want dan weet het algoritme dat jij nuttige informatie biedt. En… dat geldt ook voor echte mensen, die jouw links op andere sites tegenkomen. 

Sta je nergens op een andere site genoemd? Probeer dan eens om een gastblog te publiceren, op de site van een andere ondernemer. Of verwijs zelf regelmatig naar andere blogs en vraag of anderen eens naar jou willen verwijzen. Dat helpt je zowel met je directe verkeer (mensen die rechtstreeks via andere sites naar jouw blog komen) als met je verkeer via Google (omdat externe links leiden tot een hogere ranking). 

Meer delen helpt Els op weg

Na het doornemen van mijn scan was het voor Els duidelijk. Haar mooie coachingsblogs zijn het probleem niet… Ze schrijft prachtig! Maar ze ook nog delen, daar doet ze niet voldoende aan. Ze is nu bezig met een mooi social media-plan. Ik ben er van overtuigd dat ze gauw gevonden gaat worden. 

Meer leren over bloggen?

Wil je meer leren over bloggen? Schrijf je dan in voor mijn blogtips. Dan ontvang je mijn tips rechtstreeks in je mailbox!

Wil jij 100 warme leads in je mailbox?


Doe mee met mijn cursus Je eerste 100 mailadressen en haal  ze zonder moeite binnen!

Typende vingers - wanneer is bloggen verstandig?

Leave a Comment:

Sjoukje Bakker

Hallo, ik ben sjoukje

Wil je mijn handige ondernemers- en blogtips in je mailbox ontvangen?