Typende vingers - wanneer is bloggen verstandig?

Bloggen? Niet voor iedereen

Elke keer als ik mijn kapper tegenkom, grijp ik naar mijn hoofd en wil ik me verontschuldigen dat mijn haar niet zit. “Niemand zijn haar zit ooit goed als ik in de buurt zit, geloof ik”, verzuchtte ze op een dag terug. “En dat terwijl ik nog wel zo mijn best doe altijd om makkelijk te onderhouden kapsels te knippen.”

Toen ik pas op een netwerkevent was, snapte ik haar ineens. Elke keer als ik vertel waar ik mensen mee help, krijg ik dezelfde gepijnigde blik. Mijn gesprekspartner verontschuldigt zich altijd direct over zijn of haar gebrek aan blogtalent en put zich uit in excuses waarom zij of hij niet blogt.

Herkenbaar?

“Ik heb geen tijd”

De belangrijkste oorzaak die altijd spontaan genoemd wordt, is tijdgebrek. Iedereen is altijd te druk om te bloggen. En dat snap ik wel. Bloggen is ingewikkeld, tijdrovend, en ook nog eens heel moeilijk!, zo is de algemeen geldende mening. De excuses vliegen me om de oren.

Als ik doorvraag over waarom ze zich daar zo druk over maken, en waarom ze überhaupt willen bloggen, is het direct een stuk stiller. Dat snap ik trouwens ook wel, hahaha. Het is een onverwachte vraag, uit een onverwachte hoek hè.

Je hoeft niet te bloggen.

Het punt is, van mij hoef je niet te bloggen. Sterker nog, als jij er heel ongelukkig van wordt, laat het dan vooral. Er zijn nog zoveel meer manieren om je kennis te delen. En om aandacht te krijgen op sociale media. Bloggen is niet voor iedereen. En al helemaal niet de meest logische stap voor alle ondernemers.

Wanneer is bloggen verstandig?

Nu help ik natuurlijk niet voor niets veel ondernemers met het opzetten van een blog. Het is namelijk voor veel mensen best een heel goed idee. Of het voor jou ook zo is, dat ligt helemaal aan jouw doelstellingen, je doorzettingsvermogen en je focus. En laten we wel wezen, ook wel een beetje aan jouw schrijftalent.

Wat wil je bereiken?

De eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen is, wat wil ik bereiken met bloggen? Wil je meer bekendheid genereren? Wil je meer mensen naar je website trekken? Wil je jezelf als expert profileren? Of wil je graag bloggen omdat je denkt dat het moet omdat “iedereen het doet”.

Het antwoord op die vraag heeft namelijk niet alleen gevolgen voor de onderwerpen, maar ook voor je beslissing of en zo ja, hoe vaak je zou moeten bloggen.

Meer bekendheid? Meer klanten naar je website?

Wil je bekender worden onder je doelgroep? En meer mogelijke klanten naar je website trekken? Dan is een blog een heel goed idee. Door een slim uitgewerkte strategie met een blog als basis, is het makkelijk om snel veel mensen te bereiken. En om de juiste mensen te bereiken. Mensen die interesse hebben in jouw dienstverlening. En van je willen kopen.

Maar… dat kan met een slimme advertentie ook. Of een goed uitgewerkte mediacampagne. En een beetje SEO-specialist kan jouw website ook zonder goed geschreven blogs van bezoekers via Google voorzien.

“Iedereen doet het”

Is je argument dat iedereen het doet en jij daarom ook? Daar kan ik kort in zijn. Niet iedereen doet het. Sterker nog… er zijn echt zoveel meer ondernemers die niet bloggen dan die het wel doen. Bijna niemand blogt! En al helemaal niet consistent en met een duidelijke strategie. Geloof me maar, als jij goede blogs oplevert, kun je je daar nog heel goed mee profileren.

Dé expert worden

Als jij graag als expert gezien wil worden, dan is bloggen een heel goed idee. Dan kun jij je verhaal vertellen en jouw mening toelichten. Je kunt de verschillende kanten van jouw visie laten zien. En je kunt je status met elke blog weer verder versterken. Vervolgens kun je ook makkelijker meer mensen bereiken. En bovendien potentiële klanten sneller van de kwaliteit van jouw advies overtuigen.

Maar let op: ik zeg ook in dit geval niet dat bloggen de enige weg is. Ook als vlogger kun je heel goed je visie delen. En als spreker kan dat ook. En met een goed interview in een vakblad gaat het ook prima. In ieder geval voor even.

Bloggen helpt je langdurig

Bloggen (en vloggen) doe je vooral als langetermijnstrategie. Door te bloggen en/of vloggen kun je iets bereiken dat je anders niet kunt bereiken. Langdurige bekendheid bij je doelgroep en een alsmaar groeiende expertstatus. Je kunt doorlopend nieuwe mensen naar je website trekken. En als klap op de vuurpijl ook nog makkelijker klanten binnenhalen.

Natuurlijk het gaat niet vanzelf. Het kost inderdaad tijd. En in het begin flink wat denkwerk. Maar als je het goed opzet, en volhoudt, dan heb je ook echt wat: het is een strategie die jouw gewenste doelgroep keer op keer van nieuwe, verse en nuttige informatie voorziet, binnenhaalt als klant en overtuigt van jouw kwaliteit.

Kom je me tegen?

Kom je mij nu tegen op een event, verontschuldig je dan niet voor jouw niet-bestaande blogs. Het hoeft niet, ik ken je bezwaren. Vraag me gewoon het hemd van het lijf over hoe je snel je resultaat bereikt met zo min mogelijk inspanning. Ik ga graag de uitdaging aan!

Oh, en mocht je me online tegenkomen, bijvoorbeeld in deze blog, dan geldt natuurlijk hetzelfde aanbod. Laat me weten wat je nodig hebt. Dan denk ik graag met je mee.

About the Author Sjoukje Bakker

Wil jij makkelijker klanten vinden die passen bij jouw bedrijf? Klanten die zich herkennen in jouw verhaal? Maar vind je het lastig om te bloggen? Ik help je aan een strategie die jou meer klanten oplevert, zonder dat het je teveel tijd kost.

Leave a Comment: