Is LinkedIn het juiste social medium voor jouw bedrijf? - Profbloggers.nl
LinkedIn beste social medium

Hoe bepaal je of LinkedIn het juiste medium voor jou is (en wat dan)?

Je kent ze wel, ondernemers die op alle socialmediakanalen actief zijn uit angst om klanten mis te lopen. Ze hebben het er reuze druk mee, maar doen alles half. En verzuchten dan dat socialmedia niet voor hen werkt. Geen wonder. Ze kunnen beter al hun aandacht op één platform richten. Alleen, hoe bepaal je welk platform het beste past? En wat als dit LinkedIn is?

Het juiste platform kiezen

Het maakt bij je keuze voor een platform uit of je aan bedrijven verkoopt (B2B) of consumenten (B2C). Voor B2B moet je beslist op LinkedIn zijn. Voor B2C is de kans groot dat je op Facebook of Instagram je klanten vindt. Al zijn er ook succesvolle B2B-bedrijven op deze platforms. 

Het is beslist mogelijk om op LinkedIn ook succesvol te zijn als je in de B2C-hoek zit (het is alleen minder voor de hand liggend). Ik ken hier voorbeelden van. Al die werknemers en ondernemers doen namelijk ook privé-aankopen en hebben uitdagingen in hun leven, los van hun werk.

Zeker weten wat voor jouw bedrijf het beste medium is? Doe nu de test!

Je doelgroep is bepalend

Eigenlijk is het simpel. Daar waar je doelgroep zicht bevindt, heeft het zin om actief te zijn. Tenzij je tijd (en geld) in overvloed hebt, dan kun je die naar hartenlust verkwanselen op elk gewenst platform. Maar let’s be real, hoe groot is die kans? Kortom, tijd om een keuze te maken. 

Waar zit je concurrent?

Als je niet weet waar je doelgroep het meest vertegenwoordigd én actief is, kijk dan waar je concurrenten actief zijn. Dit is doorgaans een goede indicatie. En zoek ook eens naar bestaande klanten en prospects. Zijn ze er allemaal te vinden en is er regelmatig activiteit op hun accounts? Grote kans dat je op het juiste platform zit.  

LinkedIn is je platform

Na grondig onderzoek ben je erachter gekomen dat LinkedIn the place to be is. Hoera, je hebt horde 1 genomen. Je kunt nu gericht aan de slag. Maar wacht eens even, wat bespeur ik daar? Terughoudendheid omdat LinkedIn ‘niet jouw ding’ is? Je weet niet zo goed hoe je je daar moet gedragen, omdat dit een serieus, zakelijk platform is? Zo overkom je horde nummer 2.

Hoe gedraag je je op LinkedIn

Geen zorgen. LinkedIn is al lang niet meer zo ‘corporate’ als een aantal jaar geleden. Er zitten gewone mensen zoals jij en ik, die toevallig ook werknemer, ondernemer of werkzoekend zijn. Geloof me, er is op LinkedIn alle ruimte voor humor, emotie en een persoonlijke noot. Mensen klagen niet voor niks dat LinkedIn steeds meer op Facebook begint te lijken. 😉

Meer lezen over hoe je Facebook slim inzet? Lees Facebook-pagina of groep – waar kies jij voor? of Hoe kun je een zakelijke Facebook-pagina omzetten in een groep?

Waar post je over?

Onthoud dat mensen om verschillende redenen op LinkedIn zitten. De een is op zoek naar kennis, de ander naar nieuwe contacten en weer een ander naar een baan. Afhankelijk van je eigen doel op LinkedIn, is het nuttig om hierop aan te sluiten.

Wil jij klanten aantrekken? Het helpt als mensen je als expert zien. Bij voorkeur post je dan over:

  • Jouw kijk op ontwikkelingen en trends in je vakgebied;
  • Jouw ervaring in de branche en wat je hiervan geleerd hebt;
  • Jouw persoonlijke aanpak, tips & tricks, do’s & don’ts.

Op zoek naar inspiratie

Als je het lastig vindt om onderwerpen te bedenken om over te posten, check dan de bedrijfspagina van je concurrent (ja, daar is ‘ie weer 😊). Bezoek ook persoonlijke pagina’s van (werknemers van je) concurrent. Vaak is daar meer activiteit te bespeuren dan op de bedrijfspagina. Laat je inspireren en doe het daarna beter of anders. Kopiëren is nadrukkelijk niet de bedoeling. Ga uit van je eigen originaliteit. 

Hoe zie je iemands activiteit op LinkedIn?

  • Ga naar de homepage van die persoon.
  • Scrol naar het activiteiten-gedeelte.
  • Klik op ‘alles weergeven’ rechts in de hoek.
  • Klik op ‘alle activiteit’ als je wilt zien wat diegene post en liket.
  • Klik op ‘bijdragen’ als je alleen de berichten van diegene wilt zien.

Hoe post je?

Zien wat je concurrenten en (potentiële) klanten uitspoken op LinkedIn biedt voordelen. Zo weet je niet alleen wat ze interesseert maar ook welke woorden ze gebruiken om hierover te praten. Speel hierop in met je berichten. Gebruik die woorden ook. Dan hebben ze het gevoel dat je precies weet waar ze tegenaan lopen. Dat jij ze begrijpt. En dat jij de enige bent die hun probleem kan oplossen.

Gebruik van emoji’s

Zelfs emoji’s kunnen op LinkedIn. Sommige mensen vinden dit onprofessioneel. Om die reden was ik er in het begin terughoudend mee. Inmiddels ben ik de schaamte voorbij. Een emoji hier of daar verrijkt mijn posts, omdat het ze optisch aantrekkelijker maakt en context biedt. Maar nog belangrijker, het past bij mijn persoonlijkheid en losse schrijfstijl. En hoe cliché ook, mensen doen zaken met mensen. En voor ze bij je kopen, moeten ze je eerst leren kennen. Zo’n emoji geeft – gek genoeg – een completer beeld van jou als mens. 

Overigens moet je ze alleen gebruiken als het bij je past en je je er goed bij voelt. En als je je niet hoeft te houden aan strikte huisstijlregels. Kijk wel uit voor overmatig gebruik. Een post die eruit ziet als een kermisattractie, leest niet lekker en komt weldegelijk onprofessioneel over.

Just do it

Durf te posten. Je moet ergens beginnen. Wat anderen ervan vinden, hoe spannend dit ook is, merk je vanzelf. Reageren ze, dan zit je goed. Zie je tumbleweed voorbijkomen dan voert LinkedIn je post vanzelf af door hem niet verder te verspreiden. Het overkomt de besten… 

Als je klanten wilt aantrekken dan zul je jezelf toch echt moeten laten zien. Ze kunnen niet bij je kopen als ze niet eens weten dat je bestaat. Toch? 

Succes op LinkedIn vergt tijd, inspanning en volharding. Plus de flexibiliteit om aan te passen wat niet werkt. Dan zul je beetje bij beetje verbetering zien, tot die eerste klant zich aandient. Jij kunt dit. 😊

Meer weten over een slimme social media-strategie?

Lees de blog Hoe ontwikkel je een geweldige online strategie? en ontdek hoe je in 7 stappen de beste strategie voor jouw bedrijf in elkaar zet.

Over de auteur

Dymph Neeteson

Dymph Neeteson schrijft begrijpelijke en goed leesbare teksten voor de LinkedInpagina's en websites van ICT-bedrijven, zodat ze meer leads binnenhalen. Waar kan met een tikkie humor. Daarnaast geeft ze LinkedIn-training aan ondernemers en coacht ze deze een-op-een, zodat ze zelf beter leren posten.

Meer weten over Dymph? 

Connect met haar op LinkedIn of volg één van haar leuke LinkedIn-trainingen

Leave a Comment: