“Wat voeg ik nou toe?” Twee hardnekkige misverstanden waarom mensen niet bloggen uit de weg geruimd – Profbloggers.nl
Boom - Een blog hoeft niet nieuw te zijn om iets toe te voegen

“Wat voeg ik nou toe?” Twee hardnekkige misverstanden waarom mensen niet bloggen uit de weg geruimd

“Wat voeg ik nou toe?” Het was even stil aan de andere kant van de lijn. “Alles is al eens geschreven. Ik kan me niet voorstellen dat ik nog met iets ga komen dat niet allang ergens op internet staat.” Ze bracht het met een diepe zucht. Er sprak zo’n gelatenheid uit.

Ik kon het alleen maar bevestigen. Ja, alles is al eens geschreven. En nee, ik denk ook niet dat je nog iets gaat bedenken dat niet allang ergens staat. En nee, ik denk ook niet dat je zou moeten proberen iets toe te voegen met jouw woordenkunst.

En toch denk ik dat zij zou moeten bloggen. En jij ook. Daarvoor moeten we alleen even twee hardnekkige misverstanden uit de weg ruimen.

Misverstand 1: Een blog moet nieuwe tekst bevatten

Er zijn bijna 8 miljard mensen op dit moment. Daarvan heeft niet iedereen toegang tot internet, maar ik denk dat ik veilig kan zeggen dat dat er toch wel meer dan een miljard zijn wereldwijd. Dagelijks verschijnen er dan ook miljoenen nieuwe blogs op internet. In Nederland zijn dat er meer dan 100.000 zijn, als ik de verschillende marketingwebsites mag geloven.

De kans dat elke dag 100.000 mensen iets volledig nieuws opleveren, is stukken kleiner dan dat jij en ik allebei de staatsloterij drie keer winnen.

Blogs bevatten eigenlijk altijd informatie die al ergens eerder in één of andere vorm verschenen is. Want zeg nou zelf… hoe vaak heb jij een blog gelezen waarvan je dacht, heeee, dit is echt allemaal nieuw! Wow! Dit heb ik nog nooit ergens eerder gelezen.

Ook niets wat ik hier in deze blog schrijf, is helemaal nieuw. Sterker nog, ik heb het zelf al eens eerder ergens geroepen. Lang verhaal kort: de kans dat jij iets volledig nieuws bedenkt, dat nog niemand ooit geschreven en/of gepubliceerd heeft, is eigenlijk sowieso nihil. Leg die lat dus gerust wat lager.

Misverstand 2: alleen nieuwe informatie voegt iets toe

Het misverstand dat onder het idee ligt dat je iets nieuws moet schrijven, is dat alleen nieuwe informatie iets toevoegt. Dan zeg je eigenlijk dat informatie alleen relevant is als het nog niet eerder beschikbaar was. Maar dat is in de praktijk niet waar.

Het tegenovergesteld is zelfs van toepassing vaak in de beleving van mensen. Als je iets voor de eerste keer hoort, is de kans vrij groot dat je het verwerpt. Als iedereen zegt dat het gras groen is, en jij schrijft dat het gras eigenlijk oranje is… Hoe groot acht je de kans dat iedereen jou op je (blog)woord gelooft?

Mensen houden van herhaling en worden graag bevestigd in hun denkpatronen. Die kun je wel enigszins veranderen door te bloggen, maar je bereikt je doel sneller als je aansluit bij hun huidige belevingswereld.

Volledig nieuw is dus juist niet handig. Herhaling met jouw sausje erover, dat is het idee.

Jouw sausje is wat het de moeite waard maakt

Het doel van een zakelijke blog is om te inspireren en te informeren. Je wil graag dat mensen je beter leren kennen, dat ze je gaan vertrouwen en uiteindelijk dat ze van je gaan kopen. En dat doe je door informatie te geven waar ze wat aan hebben, met jouw eigen visie daarop.

De inhoud is dan misschien weliswaar niet volledig nieuw, maar jouw visie kan niemand anders schrijven. En dat is precies wat jij toevoegt.

Niet nieuw, wel vernieuwend

De eerste blog van mijn klant die ze me vervolgens toestuurde, vond ik heel inspirerend.  En zelfs vernieuwend. Was het nieuwe informatie? Nee. Maar haar visie erop was dat wel. Het heeft me aan het denken gezet. En ik hoop dat ze nog vaak gaat doen met haar blogs.

Voorbeeld uit de praktijk

Jarenlang had ik een bespaarblog. Eén van mijn populairste artikelen is het artikel Meer dan 30 kleine bespaartips die samen zeker € 100 per maand opleveren. Niet één van die tips die ik hierin noem, was echt helemaal nieuw. Toch is het een heel succesvol blogartikel gebleken, dat nog altijd dagelijks gelezen wordt.

30 bespaartips

Waarom? Omdat nog niemand deze huis-, tuin-, en keukentips ooit eerder in die volgorde had geplaatst. En ook was er nooit eerder de conclusie aan verbonden dat deze specifieke verzameling van tips samen een besparing van € 100 per maand konden opleveren.

In totaal is dit artikel inmiddels meer dan 90.000 keer gelezen, door zo’n 83.000 mensen. Alhoewel het artikel uit 2016 stamt, is het zelfs deze week nog door meer dan 100 mensen gelezen.

Statistieken van Google analytics - van verschijningsdatum 31 juli 2016 tot en met 21 november 2019

Statistieken van Google analytics - week van 21 tot en met 27 november 2019

Of al die mensen er ook daadwerkelijk € 100 per maand mee bespaard hebben, dat weet ik niet. Maar dat je niets nieuws hoeft te schrijven om toch een groot publiek aan te spreken, lijkt hiermee wel bewezen.

About the Author Sjoukje Bakker

Wil jij makkelijker klanten vinden die passen bij jouw bedrijf? Klanten die zich herkennen in jouw verhaal? Maar vind je het lastig om te bloggen? Ik help je aan een strategie die jou meer klanten oplevert, zonder dat het je teveel tijd kost.

Leave a Comment: