vrouw achter laptop zoekt iets - white hat SEO

Hoe kom je hoog in Google… Zonder problemen

Sommige mensen vinden ‘SEO’ een vies woord. Je website optimaliseren voor Google is nep en je krijgt er vast een penalty door.

Niks is minder waar!

Door white hat SEO technieken te gebruiken, kun je je website voor Google optimaliseren zonder dat je zo’n gevreesde penalty krijgt. Zo word je goed gevonden in de zoekmachine en zijn je bezoekers én Google blij.

Na het lezen van deze gastblog weet jij:

  • wat white hat SEO is;
  • wat het grote risico van black hat SEO is;
  • en welke white hat SEO technieken je het beste kunt toepassen.

Heb je nog weinig kennis van zoekmachine-optimalisatie? Lees dan eerst deze basisuitleg over SEO.

Wat is white hat SEO?

White hat SEO is de verzamelnaam voor SEO-technieken waarbij je je website optimaliseert voor zoekmachines zonder dat je de ‘regels’ van Google overtreedt. Google wil dat je schrijft voor je lezer en niet voor de zoekmachine, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt als we het over zoekmachine-optimalisatie hebben.

Google wil namelijk (naast geld verdienen) dat zoekers antwoorden op hun vragen vinden. Dat ze bovenaan in de zoekresultaten informatie vinden die nuttig is, waar ze écht iets aan hebben. Jij als blogger speelt hier een belangrijke rol in, want jij levert die nuttige informatie. Maar Google moet jouw website wel kunnen lezen en begrijpen om je te plaatsen in de ranking. En hier komt search engine optimization om de hoek kijken: methodes waarmee je je website beter leesbaar maakt voor zoekmachines.

Dus geen gesjoemel met trucjes om je website hoger in Google te krijgen, maar keurige SEO technieken waarbij je je aan de richtlijnen van Google houdt: dat is white hat SEO.

En wat als je je niet aan de regels houdt? Dan doe je aan ‘black hat SEO’.

Wat is black hat SEO?

Black hat SEO is een verzamelnaam voor SEO-technieken die Google niet waardeert. Dit zijn technieken die misleidend zijn en vaak ook niet gericht zijn op de positieve ervaring van je blogbezoekers. Het gaat bijvoorbeeld om het spammen van fora, ‘cloaking’ en het kopen van backlinks. Word je betrapt door Google, dan volgt een penalty en verdwijnt je website volledig uit de zoekmachine resultaten.

De kans dat je betrapt wordt, is ook groot. De algoritmen van Google worden namelijk steeds beter, en er is een volledige afdeling die zich richt op het controleren en straffen van verdachte websites.

Waarom doen bloggers dan nog aan black hat SEO? Omdat het op de korte termijn voor grote successen kan zorgen. Maar wil je langetermijnsucces, gebruik dan white hat SEO.

Wat zijn white hat SEO technieken?

Hoewel Google erg geheimzinnig doet over de talloze factoren die je positie in de zoekmachine bepalen, maakt de opperzoekmachine gelukkig geen geheim van de white hat SEO-technieken.

Daarom vind je hier een overzicht van de belangrijkste do’s en don’ts.

Schrijven van unieke content van hoge kwaliteit

Google is gek op goede content. Niet per se lange artikelen met veel woorden, maar wel volledige artikelen die vragen beantwoorden in plaats van vragen opwekken.

Zorg er ook voor dat je blog posts unieke en duidelijke titels (h1) hebben. Van misleidende titels die de inhoud van je blog of pagina niet goed weergeven, wordt niemand blij.

Let er op dat je SEO-titel (dit is de titel die zichtbaar is in de Google resultaten) niet heel kort, maar zeker ook niet heel lang is. De SEO Yoast plugin kan je hierbij helpen.

Maak gebruik van meta-tags

Naast de SEO-titell is het belangrijk om de andere meta-tags correct in te zetten. Geef in je meta-omschrijving een unieke samenvatting van de content van je blog post. Houd je daarbij aan de maximale lengte van 156 tekens.

Pas ook je ‘slug’ (of url) aan. Google, maar ook je bezoeker, heeft niks aan ellenlange URL’s met bijvoorbeeld een getallenreeks.

Ook bij het aanpassen van je meta beschrijving en slug komt de plugin van Yoast goed van pas.

Plaats tussenkoppen met header tags

Het gebruik van tussenkoppen met header tags (h2, h3 etc.) geeft structuur aan je tekst. Het helpt de lezer te navigeren door je artikel, maar ook de crawlers van Google begrijpen hierdoor beter waar je tekst over gaat.

Optimaliseer je afbeeldingen

De crawlers van Google kunnen geen afbeeldingen bekijken; je moet ze dus een handje helpen door je afbeeldingen te optimaliseren. In deze blog lees je hoe je je afbeeldingen SEO proof maakt.

Werk aan een duidelijke interne linkstructuur

Zorg ervoor dat al je (belangrijke) content te bereiken is via interne links. Navigeer je bezoekers, maar dus ook de crawlers van Google, door je website.

Een broken link op je site is een teken van verwaarlozing en heeft daarom een negatieve invloed op je score in Google. Ook je lezers vinden het niets om naar een 404-pagina geleid te worden. Check daarom regelmatig of je geen gebroken links hebt, bijvoorbeeld met deze plugin.

Stap over op https

De ‘s’ in https staat voor ‘secure’ en dit betekent dat er een veilige verbinding is. Google vindt dit een vereiste en heeft aangegeven dat websites met een onveilig verbinding (http) lager in de ranking komen.

Heb je nog geen SSL-certificaat geïnstalleerd, zet dat dan bovenaan je to do lijst!

Zorg voor een mobielvriendelijke website

Het is moeilijk voor te stellen, maar er zijn nog steeds websites die slecht leesbaar zijn op mobiel. De Google Search Console heeft een tool waarmee je de responsiveness van je website kunt testen.

Heb geduld!

Ik ga hier heel eerlijk over zijn: white hat SEO kost tijd, heel veel tijd. Met black hat SEO staat een website velen malen sneller bovenaan in Google, maar na een penalty verdwijnt die website in één seconde uit de zoekresultaten.

Dus neem de tijd, werk consequent verder aan het optimaliseren van je website, en geniet op de lange termijn van je stabiele, hoge positie in Google.

Over de auteur

Dit is een gastblog van Nanouk van Gennip van Word Online Gevonden. Nanouk heeft jarenlange ervaring als blogger en freelance SEO-tekstschrijver. Werken doet ze vanuit een camperbus, want met haar man en twee kleine kinderen reist ze als digital nomad gezin door Europa.

*Disclaimer: Dit artikel bevat een afbeelding van Shutterstock.com: vrouw die online zoekt, door Jacob Lund

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment: