[:en]Twee zakenvrouwen geven elkaar een high five als zijnde het winnende team[:]

Yoast, essentieel bij een WordPress blog

Yoast en WordPress kan je bijna in één adem noemen. Yoast is een aanvulling op WordPress waarmee je optimaal door Google wordt gevonden. Handig, als je meer lezers wil.

Daarnaast is Yoast een tof Nederlands bedrijf in Eindhoven dat wereldfaam heeft. Tweederde van de WordPress websites gebruikt Yoast. Wordpress heeft bij de laatste release nog overlegd met Joost van Yoast hoe ze dingen zouden aanpakken! Zo’n belangrijk team vormen Yoast en WordPress dus.

Maar wat is Yoast en waarom is deze zo onmisbaar? En hoe werkt het? Dat zal ik je in vogelvlucht uitleggen!

Yoast maakt jouw blog zichtbaar

Wat je het meeste zal zien van Yoast op jouw website is het schermpje onder jouw bericht. Daarnaast staat er boven de knop publiceren en op de ‘alle berichten’ pagina twee knoppen met kleurtjes. Die voor ‘leesbaarheid’ en ‘SEO’. Voor dit artikel ziet het er op dit moment zo uit:

Meer lezen over SEO? Lees It’s all about SEO

Tabblad leesbaarheid helpt je schrijven

Beide tabbladen staan nog op oranje. Dat komt omdat ik dit artikel eerst heb uitgeschreven in de hoofdlijnen. Kopjes, korte rare zinnen met aantekeningen over wat ik overal wil vermelden. Dat is voor anderen niet echt goed leesbaar.

Het tabblad leesbaarheid is nuttig om goed te leren schrijven. Het scant het aantal woorden (meer dan 300 om goed door Google beoordeeld te worden), het kijkt naar de lengte van de zinnen en de combinatie van soorten woorden.  Zaken als signaalwoorden en de Flesch-reading-test worden er genoemd. Het laat dus simpelweg een algoritme los op de tekst die je hebt geschreven om deze zo goed mogelijk te laten scoren voor het lezen online.

Gebruik ook je gezond verstand!

Maar omdat het een algoritme is, houdt deze niet met alle zaken rekening. Soms kan je deze score negeren. Stijlfiguren herkent hij bijvoorbeeld niet, waarbij je steeds een woord herhaalt. Daarnaast kan je soms een opsomming hebben van bijvoorbeeld een boekenserie. Die beginnen dan iedere keer met hetzelfde woord. Mijn teksten krijgen vooral oranje bolletjes als ik dat soort zaken in de tekst heb staan.

Maar dit tabblad is erg nuttig om te controleren of je niet teveel aan het ratelen bent geweest. Te lange zinnen, te lange alinea’s of te weinig tussenkopjes, dat leest niet erg fijn vanaf een beeldscherm. Dus is de score oranje (of zelfs rood), kijk er dan altijd even op.

Meer lezen over boeiend schrijven? Lees Hoe schrijf je een goede blog? 10 gouden tips

Tabblad focustrefwoord

Het tabblad focustrefwoord is het bovenste tabblad van Yoast. Het is ook de essentie van Yoast. Op dit tabblad zorg jij samen met Yoast dat Google jouw blog goed kan interpreteren en weergeven. Erg handig om gevonden te worden. En… ook erg goed voor de rating van jouw website (wat meetelt aan je DA).

Het focustrefwoord is het onderwerp van je blog. Zoals je hierboven kan zien is dat bij deze blog ‘Yoast en WordPress’. De snippet is de meta-omschrijving, is de samenvatting die op Google te zien is. Dat stukje bovenaan, onder de blauwe titel en het groene webadres.

Rich snippets zijn de bom op Google! Hoe meer informatie er in de samenvatting van Google staat, hoe eerder mensen geneigd zijn om op jouw website te klikken. Ten eerste omdat de snippet van jouw site opvallender is door de grootte en hoeveelheid kleuren die erin staat. En het wekt ook vertrouwen als je direct een goed overzicht hebt op wat je op een website kan vinden. Daarnaast prefereert Google dus ook rich snippets, aangezien mensen daar graag op klikken. Dus komt jouw website ook automatisch hoger terecht op de ranglijsten.

Social media bolletjes

Daarnaast zie je onder het stoplicht nog de drie bolletjes van social media. Die kunnen erg handig zijn. Je kan daarop de titel en tekst die door Facebook en/of Twitter gebruikt wordt aanpassen. Maar zelf gebruik ik die nauwelijks. Er zijn namelijk andere social media plugins die veel meer opties hebben naast hoe jouw website eruit ziet op social media.

Tandwieltje stuurt Google codes

Tot slot heb je de optie van het tandwieltje. Je kan er handige SEO zaken mee regelen zoals een andere blog canonical maken, en je kunt het bericht op no-follow en no-index  te zetten.

No-follow

No-follow is handig als het gaat om betaalde blogs. Google heeft deze optie speciaal in het leven geroepen om zo te voorkomen dat je bestraft wordt voor het meedoen aan onnatuurlijke (betaalde) linkbuilding.

Als je de links naar de bedrijven waardoor je betaalt wordt op no-follow zet, geef je geen waarde mee aan die link en laat je Google weten dat er waarschijnlijk een betaalde of barter deal achter zit.

No-index

No-index is handig voor de pagina’s en posts waarvan je niet wilt dat deze naar boven komen bij een Google zoekopdracht. Mijn gratis items die je krijgt als je lid wordt van mijn nieuwsbrief bijvoorbeeld. Die pagina heb ik op no-index gezet. Want ik wil niet dat mensen direct vanaf een zoekmachine die dingen te pakken kunnen krijgen. Daarvoor moeten ze eerst hun email-adres aan mij geven zodat ik de kans heb ze te charmeren met mijn geweldige schrijfsels!

Canoniek geeft een ander de credits

De laatste optie, van een canonieke URL, is handig als je teksten toegezonden krijgt. Een gesponsorde blog, een persbericht, teksten die waarschijnlijk op tientallen websites precies hetzelfde staan. Google houdt van variatie en geeft dus strafpunten aan sites die niet originele teksten neerzetten.

Maar vertel je waar je het vandaan hebt, welke url dus de bron is (oftewel: “canoniek”), dan vind Google dat weer aardig van je. Dan heeft dat specifieke bericht geen waarde meer voor jouw website voor Google, zowel positief als negatief. Maar uiteraard wel voor jouw lezers (en voor het bedrijf die jou heeft betaalt om hun tekst te etaleren voor jouw lezers)!

Yoast als plugin

Daarnaast is Yoast ook nog een regeltje aan de linkerkant van je scherm op WordPress. Het is meer dan alleen het scherm onder jouw berichten. Zorg dat je hierbij de instellingen ook goed zet! Deze vormen de basis van de gegevens die worden doorgegeven aan Google.

 

Er zijn meerdere opties binnen dit onderdeel. Je kan er kiezen hoe je website eruit ziet op Google en hoe op sociale media je links eruit zien. Hoe je dat moet instellen is een aparte cursus op zich. Daar volgt binnenkort een aparte cursus voor, hier op Profbloggers.

Yoast en wordpress: onmismaar voor elkaar

Door de aanwijzingen van Yoast goed te volgen, kom je hoger in Google, worden je teksten leesbaarder én krijg je veel meer bezoekers. En daar is het allemaal om te doen natuurlijk.

Yoast en WordPress, die horen bij elkaar!

Werk jij al met Yoast? Ken jij ook alle opties, of kan je wel wat meer informatie gebruiken hierover?

About the Author Sjoukje Bakker

Sjoukje is de oprichter en drijvende kracht achter Profbloggers.nl. Ze blogt met veel enthousiasme op Profbloggers, én op Meer geld, minder stress.

Leave a Comment:

10 comments
The lemon kitchen says 21 maart 2018

Wow dit is echt even handig! Bedankt 🙂

Reply
    Eline Mergen says 21 maart 2018

    Dank, graag gedaan!

    Reply
Laura says 21 maart 2018

Ik gebruik het ook al een tijdje, maar wist niet dat je er ZOOOO VEEL mee kon doen! Zo zie je maar dat we veel van elkaar kunnen leren hé!

Reply
    Eline Mergen says 21 maart 2018

    Hahaha, je kan er nóg veel meer mee! Maar dat kan ik niet zo simpel in een blog uitleggen, ik ga daar in de toekomst een cursus voor maken

    Reply
nicole orriens says 21 maart 2018

Ja, ik ben dol op Yoast. En hij is nog gratis ook. Door deze plugin is het veel makkelijker om een post te optimaliseren.

Reply
    Eline Mergen says 21 maart 2018

    Het is inderdaad echt een must have voor WordPress

    Reply
Julie says 21 maart 2018

Het klinkt zeker als een handige tool! Ik zit zelf niet bij WordPress maar als ik ooit overschakel ga ik dit zeker onthouden! 🙂

Reply
Mariska says 21 maart 2018

Zeker, ik gebruik hem ook! Eens in de zoveel tijd loop ik wat artikelen na om de SEO te verbeteren.

Reply
Eva says 23 maart 2018

Handig artikel! Ik zelf had eigenlijk nog nooit verder geklikt dan het “verkeerslicht”. Bedankt voor de Info 🙂

Reply
Hoe kom je hoog in Google... Zonder problemen - Profbloggers.nl says 18 juli 2018

[…] die zichtbaar is in de Google resultaten) niet heel kort, maar zeker ook niet heel lang is. De SEO Yoast plugin kan je hierbij […]

Reply
Add Your Reply